Veelgestelde vragen zorgverzekeringen
Hieronder zie je de meest gestelde vragen over de OHRA Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Andere veelgestlede vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.
Top 5 veelgestelde vragen
Bekijk de 5 meest gestelde vragen en vind direct het antwoord.
-
1. Ik wil de Fysio Meeneemservice afsluiten. Hoe werkt dit?
Ben je nog geen klant bij OHRA? En wil je een OHRA Zorgverzekering mét aanvullende verzekering afsluiten inclusief Fysio Meeneemservice? Dat kan tot 1 februari. Je bent dan met terugwerkende kracht verzekerd vanaf 1 januari. Je moet dan wel vóór 1 januari je huidige zorgverzekering hebben opgezegd. Heb je al een OHRA Zorgverzekering en wil je de Fysio Meeneemservice toevoegen? Dat kan via Mijn OHRA Zorgverzekering.
-
2. Mag ik zelf mijn zorgverlener kiezen? Contract of geen contract?
Met de OHRA Zorgverzekering heb je een combinatiepolis. Dit betekent dat je zelf je fysio, ziekenhuis of specialistische kliniek kiest en de rekening in de meeste gevallen vergoed wordt. Die zekerheid heb je. Er zijn 2 uitzonderingen:
- Maak je gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener binnen geestelijke gezondheidszorg (GGZ)? Dan betalen wij 75% van de rekening waarbij wij rekening houden met het maximum tarief. De rest betaal je zelf
- Maak je gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener binnen wijkverpleging (thuiszorg)? Dan betalen wij 75% van de rekening betaald waarbij wij rekening houden met het maximum tarief. De rest betaal je zelf
Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? Check dan onze Zorgvinder. Hier zie je ook direct of wij een contract hebben met een zorgverlener.
Vrijheid begint bij zekerheid
Bij OHRA draait keuzevrijheid niet alleen om het kiezen van je zorgverlener. Wij gaan nog een stap verder. Kijk hoeveel keuzevrijheid je hebt met de zorgverzekering van OHRA.
-
3. Ik wil mijn OHRA Zorgverzekering wijzigen of de OHRA Zorgverzekering afsluiten Uit welke pakketten kan ik kiezen en hoe regel ik dit?
Altijd een passend zorgpakket
Met onze aanvullende (tandarts)verzekeringen kun je jezelf en je gezin uitgebreider verzekeren bovenop onze basisverzekering. Uitgebreider of juist minder uitgebreid verzekerd zijn het komende jaar? Het is allemaal mogelijk. Er is altijd een pakket dat bij jouw persoonlijke situatie en behoefte past:
- Kies uit 6 aanvullende verzekeringen, al dan niet met onze unieke Fysio Meeneemservice. Je verzekert alleen het hoogst nodige, zoals bijvoorbeeld spoedzorg in het buitenland, of je kiest er voor juist wat uitgebreider verzekerd te zijn. Ben je er nog niet uit of een aanvullende verzekering handig is voor jou? We helpen je hier graag mee.
- Je gebit verzekeren? Kies uit een van onze 3 tandartsverzekeringen. Je bepaalt zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn. Bekijk hier onze vergoedingen en of een tandartsverzekering handig voor jou kan zijn
Je hebt al een OHRA Zorgverzekering en je wilt deze wijzigen? Dat is heel eenvoudig:
Je wijzigt direct je zorgverzekering via Mijn OHRA Zorgverzekering. Maar let op: regel dit uiterlijk op 31 december! Dan ben je vanaf 1 januari verzekerd zoals jij dat wilt. Later je pakket aanpassen is helaas niet mogelijk. Lees alles over het wijzigen van je zorgpakket.
Let op
Als je je dekking verandert, kan je premie wijzigen. In dit geval betaal je de nieuwe premie vanaf het moment dat je wijziging ingaat. Het kan voorkomen dat je wijziging wat later wordt verwerkt, waardoor je nog niet gelijk de juiste premie betaalt. Maar dat lossen we op!
Je hebt nog geen OHRA Zorgverzekering maar wilt deze afsluiten?
Dat is zo geregeld! Bereken je premie en sluit direct je OHRA Zorgverzekering online af! Premie berekenen en afsluiten.
Goed om te weten
- Jij en je partner kiezen je eigen, persoonlijke pakket. En kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd op de meest uitgebreide aanvullende verzekering van jou of je partner
- Bij OHRA is iedereen welkom. Wij stellen geen gezondheidsvragen. Niet voor onze basisverzekering, niet voor onze aanvullende verzekeringen en niet voor onze tandartsverzekeringen
- Met onze unieke Meegroeiservice ben jij volgend jaar altijd goed aanvullend verzekerd. Verandert er iets in jouw leven, zoals een zwangerschap, samenwonen of scheiding? Dan pas je 1x per jaar je aanvullende verzekering aan, zowel naar boven als beneden
-
4. Wat zijn de vergoedingen die ik krijg bij de OHRA Zorgverzekering (bijv. voor fysiotherapie of orthodontie)?
In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt met jouw OHRA Zorgverzekering. Je vindt er ook vergoedingen van onze aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen. Bijvoorbeeld de vergoeding voor fysiotherapie of orthodontie. Je leest er welke mogelijke voorwaarden van toepassing zijn. Of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.
Handig! Check de stand van je maximale vergoedingen
In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.
-
5. Kan ik mijn premie verlagen of mijn kosten spreiden?
Bijvoorbeeld door mijn premie per jaar te betalen, mijn eigen risico te verhogen/gespreid te betalen of via een collectieve zorgverzekering?
OHRA biedt verschillende manieren om te besparen op je premie of om je kosten te spreiden. Kies bijvoorbeeld voor premiekorting op je basisverzekering bij jaarbetaling. Of profiteer van korting op je premie door het verplichte eigen risico vrijwillig te verhogen. Of kies voor het gespreid vooruitbetalen van je verplicht eigen risico. Lees meer over deze mogelijkheden.
Misschien kun jij je collectief verzekeren
Wij hebben met verschillende werkgevers en organisaties collectieve afspraken gemaakt. Dit betekent dat jij als werknemer, lid of klant profiteert van collectieve meerwaarde bij je OHRA Zorgverzekering. Zoals onder andere korting op verschillende aanvullende verzekeringen. Mogelijk kun jij je ook collectief verzekeren via je werkgever of ledenorganisatie.
Let op
Gebruik maken van mogelijkheden om je premie te verlagen of je kosten te spreiden? Of om over te stappen naar een collectieve zorgverzekering? Regel het uiterlijk 31 december.
Staat je vraag er niet bij?
Mogelijk heb je een andere vraag. Hieronder vind je andere veelgestelde vragen. Staat je vraag daar niet bij? Stel dan je vraag aan onze virtuele assistent. Of bekijk de OHRA Zorg Wegwijzer: waar je alle onderwerpen overzichtelijk op een rij vindt en snel het antwoord op je vragen krijgt.
Andere veelgestelde vragen
-
Ik wil een wijziging doorgeven, hoe doe ik dat?
Het wijzigen van bijvoorbeeld je persoonlijke gegevens of je betaalgegevens doe je eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering.
-
Hoe werkt de Fysio Meeneemservice?
De Fysio Meeneemservice kun je alleen afsluiten per 1 januari in combinatie met de aanvullende verzekering OHRA Compact, OHRA Sterk, OHRA Aanvullend, OHRA Extra Aanvullend of OHRA Uitgebreid.
Met de Fysio Meeneemservice neem je maximaal 9 ongebruikte fysiotherapie of oefentherapie Cesar/Mensendieck behandelingen (bij de OHRA Compact zijn dat er maximaal 6) mee naar het volgende jaar. Je betaalt voor de Fysio Meeneemservice maximaal € 1,50 extra per maand.
Heb je per 1 januari 2024 de Fysio Meeneemservice afgesloten en gebruik je in 2024 niet al je behandelingen?
Je houdt er bijvoorbeeld 4 over. Dan neem je die 4 ongebruikte behandelingen mee naar 2025. Je kunt de behandelingen alleen meenemen als je in 2025 bij OHRA een aanvullende verzekering met een dekking voor fysiotherapie hebt. De meegenomen fysiotherapie behandelingen blijven 1 jaar geldig.
Meer weten? Lees dan alle spelregels.
Aan de Fysio Meeneemservice zijn spelregels verbonden.
-
Het lukt me (even) niet om de premie te betalen. Kunnen jullie me helpen?
Soms kan het voorkomen dat je deze kosten (even) niet kunt betalen. Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt, zodat we eventueel een betalingsregeling kunnen treffen. Met een betalingsregeling kun je grotere financiële problemen voorkomen.
-
Ik ben overgestapt naar OHRA maar heb premie betaald aan OHRA én mijn oude zorgverzekeraar. Wat nu?
Ben je overgestapt naar OHRA? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd?
Dan hebben wij maximaal 10 werkdagen nodig om dit in onze administratie te verwerken. Soms kruisen je opzegging bij je vorige verzekeraar en de afschrijving van je premie elkaar. Hierdoor kan het helaas zo zijn dat je in januari ook nog premie betaalt aan je vorige verzekeraar. Maar dit wordt opgelost! Je vorige verzekeraar stort dit bedrag automatisch terug op je rekening. Heb je hier vragen over? Neem dan even contact op met je vorige verzekeraar. -
Waarom geeft de apotheker mij een ander medicijn mee?
Omdat de wetgever de zorgkosten wil beperken, moet iedere zorgverzekeraar een zogenaamd voorkeursbeleid voor medicijnen voeren. Ook wij. Kort gezegd houdt dat in dat wij voor een aantal medicijnen met dezelfde samenstelling, alleen het goedkoopste medicijn vergoeden: het voorkeursmedicijn. Soms zijn uitzonderingen mogelijk. Meer weten? Lees dan even verder.
Goed om te weten
Jouw apotheek geeft jou het juiste medicijn. Op het recept dat je van je arts krijgt, staat altijd de werkzame stof van het medicijn. Niet de merknaam. Jouw apotheek zorgt er vervolgens voor dat je het juiste geneesmiddel krijgt. De apotheker controleert ook of het gebruik voor jou veilig is. Het kan voorkomen dat je niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat je een allergie hebt voor een hulpstof. Dit gebeurt gelukkig bijna nooit. Ook niet bij voorkeursmedicijnen. Ook controleert jouw apotheek altijd in jouw persoonlijk dossier of jij het middel veilig kunt gebruiken.
-
Kan ik tussentijds mijn zorgverzekering wijzigen of overstappen?
Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen of overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Je wijzigingen gaan dan in vanaf 1 januari van het volgende jaar. Maar soms mag je je zorgverzekering ook tussentijds wijzigen of mag je wisselen van zorgverzekering. Namelijk als:
- je een nieuwe baan hebt
- je wordt 18 jaar
- je wordt militair
- je gaat scheiden
- je zorgverzekeraar past tussentijds de premie of voorwaarden aan
Wil je hier meer over weten? Lees dan verder.
Verandert er iets in je leven? Misschien ga je wel samenwonen of krijg je binnenkort een kindje. Met de OHRA Meegroeiservice pas je heel gemakkelijk 1 keer per jaar je aanvullende verzekering aan.
-
Hoe declareer ik een rekening?
Een rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:
- Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
- Mobiel met de OHRA App
- Schriftelijk via het papieren declaratieformulier
-
Waarom ontvang ik nu ineens zelf de nota voor de tandarts?
De privacywet is veranderd. Ben je voor bepaalde zorg niet verzekerd? Dan mogen wij volgens de wet de nota’s niet in behandeling nemen. Dit betekent dat je voor die zorg vanaf nu een rekening van de zorgverlener thuisgestuurd krijgt.
Sommige tandartsen kiezen er nu voor om alle tandartsnota’s direct naar verzekerden te sturen. Ook als je wel een tandartsverzekering hebt. Wij begrijpen dat je hier niet altijd op zit te wachten. Vraag jouw tandarts dan om de nota naar OHRA te sturen. Dat kan via het administratiebureau of via de website van VECOZO.
Heb je een nota gehad van jouw tandarts en heb je een tandartsverzekering?
Dan kun je nota bij ons declareren via Mijn OHRA Zorgverzekering, de OHRA App, of per post.
Staat je vraag er niet bij?
Kijk op onze overzichtspagina met onderwerpen over de zorgverzekering, om eenvoudig te vinden wat je zoekt. Of neem contact met ons op.