Hoe lang je moet wachten? Dat is op één hand te tellen!
Heb je een rekening ingediend via de OHRA App, via Mijn OHRA Zorgverzekering of via de post? Dan handelen we dat binnen 5 werkdagen af. Je krijgt van ons altijd bericht of we de kosten wel of niet betalen. Vaak staat het bedrag al op je rekening als je bericht ontvangt. Het is wel afhankelijk van je bank wanneer dit op je rekening bijgeschreven wordt.
Balen. Soms vergoeden we niet alles
In deze gevallen vergoeden we niet alles:
- Het eigen risico is (nog deels) van toepassing. We verrekenen dit direct
- Er geldt een eigen bijdrage. We verrekenen dit direct
- Je maakt gebruik van een niet-gecontracteerde zorgverlener voor GGZ of wijkverpleging (thuiszorg)
- Je (aanvullende) verzekering vergoedt een maximaal bedrag. Is dit maximum bereikt? Dan moet je de rest zelf betalen
Héél soms maakt de Belastingdienst het wél een beetje leuker
Krijg je je zorgkosten helaas niet allemaal vergoed? Of die van je kinderen? Of misschien ben je mantelzorger en maak je kosten die je niet (allemaal) vergoed krijgt. Dan kun je deze misschien van de belasting aftrekken. We geven je graag een paar handige tips!
Inzicht in je declaraties, eigen risico en zorgkosten
Dat je zorgverzekering niet alles vergoedt, is al vervelend genoeg. Zeker als je dit niet weet. Daar helpen we je graag bij. Met Mijn OHRA Zorgverzekering heb je inzicht in je declaraties, je zorgkosten en je eigen risico. Dit kun je allemaal direct zien:
-
Al je rekeningen in één overzicht
Je ziet precies welke rekeningen je zelf bij ons gedeclareerd hebt. En welke rekeningen je zorgverleners rechtstreeks bij ons gedeclareerd hebben. Ook zie je hoe we deze afgehandeld hebben. Bekijk direct je rekeningen.
-
Zien op hoeveel behandelingen je nog recht hebt
Soms geldt er een maximale vergoeding of een maximaal aantal behandelingen. Maar om nu steeds in je agenda te turven hoeveel behandelingen je nog over hebt, gaat ons wat te ver. Daarom kun je direct de stand van je maximale vergoedingen inzien.
-
En, al bijna door je eigen risico heen?
Fijn als je zicht hebt op je eigen risico. In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je precies hoeveel er nog open staat. Ook als je gekozen hebt voor een vrijwillig eigen risico. Bekijk direct hoeveel eigen risico er nog open staat.
-
Vreemde bedragen van je huisarts?
Het kan zijn dat je in het overzicht van je zorgkosten bedragen van je huisarts ziet staan. Terwijl je daar helemaal niet geweest bent. Dat klopt. Je huisarts mag van de wet namelijk voor elke patiënt die bij hem of haar ingeschreven staat, elk kwartaal een vast bedrag in rekening brengen. Dus ook voor jou. Naast dit bedrag mag je huisarts ook een opslag in rekening brengen om bijvoorbeeld een praktijkondersteuner te betalen. Het maakt niet uit of je je huisarts nu bezoekt of niet. Of hoe vaak.
Bezoek je je huisarts voor een consult? Dan brengt je huisarts hiervoor een apart bedrag in rekening. Dit geldt ook voor een telefonisch consult of een huisbezoek. In de meeste gevallen stuurt je huisarts de rekeningen direct naar OHRA en betalen wij de rekening rechtstreeks aan je huisarts.
Al deze rekeningen vind je terug in Mijn OHRA Zorgverzekering. Onder ‘details’ van de betreffende rekening van je huisarts, zie je een van deze meldingen:
- Verrichting: kwartaaltarief
- Opslag inschrijvingstarief
- Opslag kwartaaltarief
- Consult
Hè, klopt dat wel?
Soms krijg je een rekening van je zorgverlener of declareert je zorgverlener een rekening rechtstreeks bij ons, waarbij je jezelf afvraagt of ‘ie wel klopt. Geef dit aan ons door. Zo voorkom je dat je teveel voor je behandeling of eigen risico betaalt.
Verkeerde rekening melden