Doorleververplichting voor de meeste zorg

Met de OHRA Zorgverzekering heb je een combinatiepolis. Dit betekent dat je zelf kiest naar welke zorgverlener je gaat. Als de kosten verzekerd zijn, vergoeden wij in de meeste gevallen de rekening volledig. Er zijn 2 uitzonderingen. Ga je naar een zorgverlener zonder contract binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of wijkverpleging (thuiszorg)? Dan vergoeden wij 75% van de rekening waarbij we rekening houden met het maximum tarief (pdf). De rest betaal je zelf.

Het omzetplafond ook wel genoemd behandelplafond

Dit is het maximale bedrag dat een zorgverlener per jaar per zorgverzekeraar aan zorg mag leveren. In plaats van een bedrag kan het ook om een maximum aantal behandelingen gaan. Het omzetplafond komt meestal voor bij kleine zorgverleners en dan vooral in de laatste maanden van het jaar. Kom je bij een zorgverlener die zijn jaarlijkse omzetplafond heeft bereikt, dan kan deze zorgverlener weigeren de zorg te verlenen.

  • Maak je gebruik van GGZ en wijkverpleging (thuiszorg)? Zoek dan een andere zorgverlener om toch de zorg te kunnen krijgen. Kom je op een wachtlijst te staan of kun je niet met de behandeling starten? Dan kan het OHRA Zorgteam helpen met wachtlijstbemiddeling
  • Bij alle andere zorgsoorten geldt het omzetplafond niet. Je hebt het recht je behandeling te starten of bij dezelfde zorgverlener voort te zetten
  • Ben je al gestart met het behandeltraject dan mag jouw zorgverlener dit niet vanwege een omzetplafond stopzetten. Breekt jouw behandelaar het traject toch af, neem dan contact op met het OHRA Zorgteam

Wij helpen je graag

Zegt jouw zorgverlener (andere zorg dan GGZ of wijkverpleging) dat hij je niet kan behandelen omdat zijn omzetplafond is bereikt? Wij zorgen dat je toch je behandeling krijgt. Afhankelijk van de situatie kijken we of dat bij je huidige zorgverlener is of dat we je helpen een andere zorgverlener te vinden.

Neem contact op met het OHRA Zorgteam:

  • Het OHRA Zorgteam is bereikbaar op 013 593 80 02 (lokaal tarief)
  • Kies in het keuzemenu voor optie 3: wachtlijstbemiddeling
  • Je kunt het OHRA Zorgteam bereiken van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.30 uur
  • Je kunt ook e-mailen. Onze medewerkers nemen dan contact op met jouw zorgverlener