Wachtlijstbemiddeling. Wat is het?

Heb jij een behandeling nodig maar zijn er lange wachttijden? Dan kan OHRA bemiddelen. De persoonlijke wensen staan altijd centraal. Zo houden we rekening met wat jij een redelijke wachttijd vindt. Of hoeveel je maximaal wilt reizen om ergens anders behandeld te worden. Misschien kun je wel eerder terecht buiten je regio of in het buitenland.

Wanneer kun je wachtlijstbemiddeling aanvragen?

  • als je verzekerd bent bij OHRA
  • als je op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ), wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of thuiszorg in de laatste levensfase
  • als een huisarts of kraamzorginstelling je niet kan inschrijven omdat er geen plaats is
  • als je niet terechtkunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg
  • als de wachttijd langer is dan de landelijke normwachttijd (streefnormen)

Ben je al onder behandeling?

Misschien ben je al onder behandeling, maar wil je liever ergens anders behandeld worden. Gaat het om een onderzoek? Dan is wachtlijstbemiddeling helaas vaak niet mogelijk. Het is wettelijk namelijk niet toegestaan om zonder toestemming van je huidige zorgverlener naar een andere zorgverlener te gaan voor een ‘los onderzoek’.

Kies zelf je zorgverlener

Met de OHRA Zorgverzekering kies je zelf je zorgverlener. Bijvoorbeeld je arts, fysio, ziekenhuis of specialistische kliniek. Wij betalen de rekening in de meeste gevallen volledig.

Mag ik ook naar een zorgverlener zonder contract als ik daar sneller terecht kan? En wat krijg ik dan vergoed?

We helpen je graag met het vinden van een gecontracteerde zorgverlener waar je sneller terecht kunt. Neem daarvoor contact op met het OHRA Zorgteam. Vaak vindt het OHRA Zorgteam plek bij een zorgverlener met contract, maar soms kunnen ze je alleen bemiddelen naar een zorgverlener zonder contract. Omdat je dan niet de mogelijkheid hebt om naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan, vergoedt OHRA 100% volgens de verzekeringsvoorwaarden.

Kies je er zélf voor om naar een zorgverlener zonder contract te gaan? En gaat het om GGZ of Wijkverpleging (thuiszorg)? Dan wordt 75% van de rekening betaald, maar nooit meer dan 75% van het gemiddeld gecontracteerd tarief. Bekijk deze tarieven (pdf).

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Dit doe je heel eenvoudig via Mijn OHRA met 1 van de online aanvraagformulieren voor zorgbemiddeling en regel je het direct! Het OHRA Zorgteam neemt binnen 5 werkdagen contact met je op.

Kies uit:

Vragen of liever persoonlijk contact met het OHRA Zorgteam?

Het OHRA Zorgteam staat voor je klaar en helpt je graag.

  • bel het OHRA Zorgteam: 013 593 80 02 (lokaal tarief)
  • kies in het keuzemenu voor optie ‘3’ wachtlijstbemiddeling
  • je kunt het OHRA Zorgteam bereiken van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.30 uur

Heb je hulp nodig bij het vinden van andere zorg?

Staat de zorg waarop je wacht hierboven niet genoemd? Maar moet je wel langer wachten dan de landelijke normwachttijd en wordt de zorg die je nodig hebt vergoed uit de basisverzekering? Ook dan helpen wij je graag bij het vinden van een zorgverlener. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice: 026 400 40 40.