Andere mening? Dien bezwaar in bij CIZ of zorgkantoor
Ben je het niet eens met een beslissing van het CIZ of Zorgkantoor? Dan kun je bezwaar maken. Wij helpen je graag om dit zo snel en goed mogelijk te regelen.
-
Je bent het niet eens met de beslissing
Als je het niet eens bent met de beslissing, kun je een brief (bezwaarschrift) sturen. Je geeft dan in de brief aan waarom je het er niet mee eens bent. Een voorbeeldbrief kun je downloaden. Deze kun je zo overnemen en je eigen gegevens invullen. Doe dit wel binnen 6 weken nadat je de brief met de beslissing gekregen hebt. Daarna kan het namelijk niet meer.
Goed om te weten
- Ben je het niet eens met de persoonlijke Wlz-indicatie van het CIZ? Dan dien je het bezwaar in bij het CIZ
- Ben je het niet eens met je Persoonsgebonden budget (PGB) of de zorg vanuit de Wlz die door een instelling thuis geleverd wordt? Dan dien je het bezwaar in bij het regionale Zorgkantoor
-
Hoe lang moet je op antwoord wachten?
- Heb je een bezwaar ingediend bij het CIZ? Dan moet je binnen 21 weken een reactie krijgen
- Heb je een bezwaar ingediend bij het Zorgkantoor? Binnen 6 weken moet je een reactie krijgen
Als er meer tijd nodig is, dan mag het CIZ of Zorgkantoor de termijn met 6 weken verlengen. Ze sturen dan een brief waarin de reden van verlenging staat. Natuurlijk moet er wel een goede reden zijn.
Handig om te weten
Als je voor iemand anders een bezwaar indient, moet je ook een machtiging meesturen waarin staat dat je het bezwaar indient. Je kunt dit voorbeeldformulier (pdf) gebruiken.
-
Ben je het er niet mee eens?
Heb je een antwoord gekregen waar je het niet mee eens bent? Of heb je binnen de gestelde termijn geen reactie gekregen? Dat is heel vervelend. In dat geval kun je naar de Rechtbank om beroep aan te tekenen. Meestal kost dit geld, je betaalt namelijk vaak griffierechten.
Voor je deze stappen onderneemt, moet je wel eerst het CIZ of Zorgkantoor ‘in gebreke stellen’. Dit doe je als volgt:
- Download het 'formulier ingebrekestelling'
- Print het formulier uit en vul het in
- Stuur het formulier naar de instantie waar je mee te maken hebt. De contactgegevens vind je in de brieven die je van een van deze instanties gekregen hebt
Is er acuut zorg nodig? Dan kun je bij de rechtbank voor de tussentijd ook een voorlopige voorziening aanvragen. Dan is de zorg in elk geval tijdelijk geregeld.
-
Ben je het ook niet eens met de uitspraak van de Rechtbank?
Dan kun je nog in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep (doe dit wel binnen 6 weken na de uitspraak van de Rechtbank, daarna kan het niet meer). Bekijk een voorbeeld van een beroepschrift. Ook hier betaal je griffierechten. De Centrale Raad van Beroep neemt een definitief besluit. Als je het niet eens bent met dat besluit, kun je geen stappen meer zetten. Er zit niks anders op dan je bij de situatie neer te leggen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Dan kun je bij ons juridische bijstand krijgen. Conflicten met de lokale en landelijke overheid zijn verzekerd onder de dekking ‘Consument en Wonen’. Heb je wel een rechtsbijstandverzekering bij ons maar zonder deze dekking? Dan kun je altijd gebruik maken van gratis telefonisch juridisch advies.
Ben je voor rechtsbijstand verzekerd bij een andere verzekeraar? Neem dan contact op met die verzekeraar voor meer informatie.