Spraakversterkers en stemprothesen
Als je strottenhoofd operatief is verwijderd, kan een stemprothese ervoor zorgen dat je toch kunt praten. Je kunt dan ook een spraakversterker gebruiken. Een stemprothese bevindt zich in de keelopening en een spraakversterker buiten de keel.
Vergoeding voor spraakversterkers en stemprothesen
-
Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2023?
De basisverzekering vergoedt de stemprothese en spraakversterker alleen als je een operatie hebt gehad waarbij het strottenhoofd is verwijderd, of bij een tracheostoma. De hulpmiddelen worden jouw eigendom.
Heb je al een stemprothese en een spraakversterker, maar zijn die niet goed meer? Dan kun je nieuwe hulpmiddelen aanvragen. Dat kan rechtstreeks bij een leverancier (zie de vraag 'Waar kan ik terecht?'). Er moet wel een medische noodzaak zijn. Gewoonlijk worden er 15 stemprothesen per jaar geleverd.
-
Heb ik een eigen risico?
Spraakversterkers en stemprothesen worden vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.
In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.
-
Heb ik een eigen bijdrage?
Nee, voor een stemprothese en een spraakversterker betaal je geen eigen bijdrage.
-
Waar kan ik terecht?
Stemprotheses en spraakversterkers worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier.
Je kiest zelf een leverancier uit de lijst van bedrijven. Een gecontracteerde leverancier levert de stemprothese en spraakversterker binnen 2 werkdagen bij jou thuis. Met een niet gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken gemaakt.
Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Spraakversterker' of 'Stemprothese'.
Je moet wel een verklaring van een medisch specialist hebben dat je de stemprothese en spraakversterker nodig hebt.
-
Mag ik naar een andere leverancier?
Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er 2 voorwaarden:
- Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
- Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend medisch specialist
Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
-
Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?
Wil je een stemprothese en spraakversterker aanschaffen? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Je moet de stemprothese en de spraakversterker dan wel aanschaffen bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft.
Wil je een stemprothese en spraakversterker van een andere leverancier of heb je meer dan 15 stuks per jaar nodig? Vraag dan eerst toestemming aan OHRA.
-
Hoe vraag ik om toestemming?
Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:
- Een brief van de specialist die jou de stemprothese en spraakversterker voorschrijft. Dat moet een medisch specialist zijn. In die brief moet staan waarom je de stemprothese en spraakversterker nodig hebt
- Een prijsopgave van de kosten voor de stemprothese en spraakversterker. Die vraag je aan bij een leverancier
- Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
- je relatienummer
- je naam, adres en woonplaats
- je geboortedatum
- hoe lang je verwacht de stemprothese en spraakversterker nodig te hebben
- de naam van de leverancier van de stemprothese en spraakversterker
- welke stemprothese en spraakversterker je precies wilt
Stuur de documenten naar:
OHRA
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD Tilburg
Declareren. Lekker. Makkelijk
Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.