Verlenging van uw woonverzekering(en)
Hier vindt u de veelgestelde vragen over de verlenging van uw OHRA Woonverzekering(en). Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact met ons op.
-
Wijzigt de premie van mijn OHRA Aansprakelijkheidsverzekering?
- Heeft u een aansprakelijkheidsverzekering voor alleenstaanden? En bent u verzekerd tot een maximum bedrag van € 2.500.000,- , dan verandert de premie van uw aansprakelijkheidsverzekering komend jaar niet. Maar bent u verzekerd tot een maximum bedrag van € 1.250.000,-, dan gaat uw premie omhoog.
- Heeft u een aansprakelijkheidsverzekering voor een meerpersoonshuishouden? Dan gaat uw premie omhoog. De premieverhogingen zijn nodig, omdat bij ons afgelopen jaar hogere rekeningen voor schades zijn gedeclareerd. Met de hogere premies kunnen wij uw schades blijven vergoeden.
-
Veranderen de polisvoorwaarden van mijn OHRA Aansprakelijkheidsverzekering?
Nee, de polisvoorwaarden (pdf) van uw aansprakelijkheidsverzekering veranderen niet.
Wilt u de polisvoorwaarden nog eens nalezen? U vindt de nieuwe polisvoorwaarden op onze website en in Mijn OHRA. U kunt de polisvoorwaarden opslaan en eventueel printen.
In de tabel leest u precies wat we hebben aangepast in de nieuwe voorwaarden voor de aansprakelijkheidsverzekering:Onderdeel Oude voorwaarden
AVP2104Nieuwe voorwaarden
AVP2205Aansprakelijkheid van verzekerden onderling
(Verduidelijking)Aansprakelijkheid van verzekerden onderling
Bent u aansprakelijk voor schade die u heeft veroorzaakt aan een andere verzekerde? Dan verzekeren wij alleen schade aan personen (dus geen schade aan zaken). Wij betalen alleen aan de benadeelde verzekerde of zijn/ haar erfgenamen. Aan andere partijen betalen wij niet.
Let op!
Dit geldt ook als de benadeelde zelf niet is verzekerd met uw verzekering, maar wel genoemd wordt bij de personen die u kunt verzekeren bij de verzekering voor een alleenstaande zonder kind(eren), alleenstaande met kind(eren), gezin/samenwonend, gezin zonder kind(eren) of gezin met kind(eren).
Bijvoorbeeld: u woont samen met uw partner en u heeft allebei een aansprakelijkheidsverzekering voor een alleenstaande zonder kind(eren). Uw partner is dan niet verzekerd met uw verzekering. Ook dan verzekeren wij alleen schade aan personen (dus geen schade aan zaken). U kunt namelijk uw partner verzekeren met de verzekering voor een gezin zonder kind(eren).
Uitzondering
Wij verzekeren wel schade aan zaken als u aansprakelijk bent voor huispersoneel dat bij een bedrijfsongeval betrokken is geraakt.
Aansprakelijkheid van verzekerden onderling
Bent u aansprakelijk voor schade aan:
a. een andere verzekerde; of
b. iemand die zelf niet is verzekerd met uw verzekering, maar wel verzekerd kan worden met uw verzekering, zoals staat in het artikel ‘Wie is verzekerd’ in het hoofdstuk ‘Wat dekt uw aansprakelijkheidsverzekering?’; of
c. uw (ex)echtgenoot of (ex)partner, terwijl u niet (meer) samenwoont. En uw gemeenschappelijke kind heeft bij deze persoon een schade veroorzaakt.Dan verzekeren wij alleen schade aan personen (dus geen schade aan zaken). Wij betalen alleen aan de benadeelde of zijn/haar erfgenamen. Aan andere partijen betalen wij niet.
Uitzondering
Wij verzekeren wel schade aan zaken als u aansprakelijk bent voor huispersoneel dat bij een bedrijfsongeval betrokken is geraakt. Daarnaast verzekeren wij wel schade aan zaken wanneer dit een gevolg is van schade aan personen, als u hiervoor aansprakelijk bent.
Drones
(Toevoeging dekkingsgebied Europese Unie)
Open Categorie
Voor vluchten in de ‘Open Categorie’. Dit zijn vluchten met een laag risico met een lichtgewicht drone waarbij u niet vliegt:▪ over mensenmenigten;
▪ in de nabijheid van hulpdiensten die actief zijn, zoals politie, brandweer en ambulance;
▪ boven aaneengesloten bebouwing;
▪ in de buurt van vliegvelden, industrie- en havengebieden; en
▪ in no-fly zones
Open Categorie
Voor vluchten in de ‘Open Categorie’. Dit zijn vluchten binnen de Europese Unie met een laag risico met een lichtgewicht drone waarbij u niet vliegt:• over mensenmenigten;
• in de nabijheid van hulpdiensten die actief zijn, zoals politie, brandweer en ambulance;
• boven aaneengesloten bebouwing;
• in de buurt van vliegvelden, industrie- en havengebieden; en
• in no-fly zones.
Welke andere afspraken zijn er?
Wanneer kunnen wij de premie of de voorwaarden aanpassen?
Wanneer kunnen wij de premie of de voorwaarden aanpassen?
Het kan voor ons nodig zijn dat wij de premie en/of de voorwaarden van uw verzekering veranderen. Bijvoorbeeld door de premie te verhogen of de vergoeding aan te passen of te beperken. Dat doen wij dan bij alle verzekeringen van eenzelfde soort. Wij kunnen de premie en/of voorwaarden veranderen bij verlenging of tussentijds. Wanneer wij dat doen, sturen wij u daarover van tevoren een brief of een e-mail.
Aanpassing bij verlenging van uw verzekering
Wanneer uw verzekering verlengd wordt, kunnen wij de premie en/of voorwaarden veranderen. De veranderingen gaan dan in op de eerste dag van de nieuwe contractperiode.
Aanpassing tijdens de looptijd van de verzekering- Het is in ieders belang dat wij onze verplichtingen uit deze verzekering in de toekomst ook kunnen (blijven) nakomen. In bijzondere gevallen kan het nodig zijn dat wij tussentijds de premie en/of voorwaarden voor al onze verzekerden van deze verzekering veranderen. Soms kan een verandering namelijk niet wachten tot de verzekering verlengd wordt. Bijvoorbeeld omdat dat zeer ernstige financiële gevolgen voor ons zou hebben of omdat wetgeving ons daartoe verplicht. Dat zijn situaties waarvan wij nu nog niet kunnen inschatten of ze zich voordoen. Wij zorgen ervoor dat wij de verandering in de premies en/of de voorwaarden zo beperkt mogelijk houden.
- Wij kunnen ook alleen bij uw verzekering tussentijds de premie en/of voorwaarden veranderen. Dit doen wij als u (te) veel schade meldt of als de risico’s die u loopt, veranderen.
- Wanneer wij tussentijds de premies en/of voorwaarden aanpassen, dan laten wij u dat vanzelfsprekend altijd van tevoren weten. Per brief of e-mail leggen wij u dan precies uit waarom wij de tussentijdse verandering nodig vinden, wat wij veranderen en wanneer die verandering ingaat.
Bent u het niet eens met de veranderingen?
Dan kunt u de verzekering stoppen. Dat kunt u doen via Mijn OHRA of door ons een brief te sturen. U moet dit doen binnen dertig dagen na de datum waarop de veranderingen zouden ingaan. Uw verzekering stopt dan op die datum. Stopt u uw verzekering niet binnen deze termijn van dertig dagen? Dan gelden de veranderingen ook voor u.Wanneer kunnen wij de premie of de voorwaarden veranderen?
Het kan voor ons nodig zijn om de premie en/of de voorwaarden van uw verzekering te veranderen. Dit is mogelijk bij verlenging van de verzekering of tussentijds.
Let op: andere bepalingen die iets zeggen over het veranderen van premie en/of voorwaarden blijven ook gelden. Deze bepalingen staan in de artikelen ‘Wat gebeurt er als u veranderingen aan ons doorgeeft?’ en ‘Waarom is het belangrijk dat u juiste informatie aan ons verstrekt?’.
Als wij de premie en/of de voorwaarden van uw verzekering veranderen, laten wij u dat altijd van tevoren weten. Bij een verandering per verlengingsdatum doen wij dit minstens één maand van tevoren. Ook leggen wij u uit waarom wij de verandering nodig vinden, wat wij veranderen en per wanneer.
Bent u het eens met de verandering?
Dan hoeft u niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden.Bent u het niet eens met de verandering?
Dan kunt u de verzekering stoppen. Dat kunt u doen via Mijn OHRA of door ons een brief te sturen. U bent verzekerd tot en met de dag waarop u uw verzekering stopt.
Bij verlenging van uw verzekering
Wij kunnen de premie en/of de voorwaarden van uw verzekering veranderen per verlengingsdatum. Dit doen wij bijvoorbeeld:- Als er ontwikkelingen zijn in uw persoonlijke situatie, zoals een verandering in uw schadeverloop.
- Als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om:
- de schades te betalen; of
- het verzekeringsproduct voldoende winstgevend te laten zijn. - Als wij het verzekeringsproduct en/of de manier waarop wij de premie berekenen veranderen; in geval van:
- veranderingen in wet- en regelgeving; of
- economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.
Tussentijds
In bijzondere gevallen kunnen wij de premie en/of de voorwaarden tussentijds veranderen. Dit doen wij alleen in gevallen waarin wij niet tot de verlengingsdatum kunnen wachten met de verandering. Bijvoorbeeld omdat dit ernstige financiële gevolgen voor ons heeft of omdat wetgeving ons daartoe verplicht. Dat doen wij dan bij alle verzekeringen van dezelfde soort, voor alle klanten of voor een geselecteerde groep klanten. -
Stijgt of daalt de premie van de OHRA Inboedelverzekering?
De hoogte van uw premie hangt van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld de oppervlakte van uw woning, uw leeftijd en uw gezinssamenstelling. Deze gegevens vindt u op uw polisblad en in Mijn OHRA. Door de verlenging van uw inboedelverzekering kan uw premie stijgen of dalen. Zo komt u met een grote woonoppervlakte op een hogere premie uit dan met een kleine woonoppervlakte. OHRA berekent elk jaar uw actuele premie.
-
Stijgt of daalt de premie van de OHRA Opstalverzekering?
De hoogte van uw premie hangt van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld de oppervlakte van uw woning, uw leeftijd en uw gezinssamenstelling. Deze gegevens vindt u op uw polisblad en in Mijn OHRA. Door de verlenging van uw opstalverzekering kan uw premie stijgen of dalen. Zo komt u met een grote woonoppervlakte op een hogere premie uit dan met een kleine woonoppervlakte. OHRA berekent elk jaar uw actuele premie.
-
Wijzigt de premie van mijn OHRA Kostbaarhedenverzekering?
Ja. De premie van uw kostbaarhedenverzekering wordt lager.
-
Waarom zie ik in de e-mail/brief een andere premie dan in Mijn OHRA?
In de e-mail/brief staan de huidige premie en de premie voor het komende verzekeringsjaar. In Mijn OHRA staat nu alleen nog uw huidige premie. Zodra uw nieuwe polis met de premie voor komend jaar in Mijn OHRA staat, krijgt u van ons bericht per e-mail.
-
Waarom incasseert OHRA een andere maandpremie dan in de e-mail/brief staat?
De huidige premie die wij in de e-mail/brief noemen, kan een paar centen afwijken van het bedrag dat wij via automatische incasso van uw rekening afschrijven. Dit komt door afrondingsverschillen. Wij werken er hard aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.
-
Veranderen de polisvoorwaarden van de OHRA Inboedelverzekeringen?
Nee, de polisvoorwaarden van uw inboedelverzekering veranderen niet.
Wilt u de polisvoorwaarden nog eens nalezen? U downloadt deze via onze website, Mijn OHRA of de OHRA App. Na het downloaden kunt u de polisvoorwaarden opslaan en eventueel printen. Liever de polisvoorwaarden per post ontvangen? Neem dan contact met ons op..
Onderdeel
Oude voorwaarden
INBV2106INB2106
Nieuwe voorwaarden
INBV2207INB2207
Dekking buiten uw woning – vervolg
een andere plaats in Nederland dan de plaatsen die hierboven staan (beperking toegevoegd)
Welke beperkingen gelden?
- uw inboedel is hier maximaal zes maanden verzekerd
Welke beperkingen gelden?
- uw inboedel is hier maximaal zes maanden verzekerd
• fietsen, snor- en bromfietsen zijn niet verzekerden uw woning (vervolg)
buiten Nederland, maar binnen Europa
uw inboedel is hier maximaal drie maanden verzekerd
uw inboedel is hier maximaal drie maanden verzekerd
• fietsen, snor- en bromfietsen zijn niet verzekerd
Eigenaarsbelang
(terug geplaatst weggevallen tekst)
Stond onder kopje “in aanvulling op de gebeurtenis water en stoom”
Wij vergoeden niet:
• de schade die op basis van het reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE) voor rekening blijft van die VvE;
• de kosten voor het vervangen van de delen van daken van asbest die niet beschadigd zijn
Teruggeplaatst
Wij vergoeden niet:
• de schade die op basis van het reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE) voor rekening blijft van die VvE;
• de kosten voor het vervangen van de delen van daken van asbest die niet beschadigd zijn.
huurdersbelang
(terug geplaatst weggevallen tekst)
Stond onder kopje “in aanvulling op de gebeurtenis water en stoom”
Wij vergoeden niet:
• de schade die op basis van de huurovereenkomst voor rekening blijft van de verhuurder;
• de kosten voor het vervangen van de delen van daken van asbest die niet beschadigd zijn.
Teruggeplaatst
Wij vergoeden niet:
• de schade die op basis van de huurovereenkomst voor rekening blijft van de verhuurder;
• de kosten voor het vervangen van de delen van daken van asbest die niet beschadigd zijn.
Opzet
(verduidelijking opzet roekeloosheid en merkelijke schuld)
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld van;
• uzelf, als degene die de verzekering heeft afgesloten;
• uw echtgenoot, echtgenote of (geregistreerde) partner;
• uw kinderen;
• uw huisgenoten.
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet. U heeft geen dekking als u in strijd met het recht met opzet iets doet of niet doet waardoor schade ontstaat. De in feite toegebrachte schade is een te verwachten of normaal gevolg van wat u doet of niet doet.
Heeft u geen dekking? Dan heeft u dat ook niet voor de schade die mogelijk later nog ontstaat.
In welke gevallen geldt deze opzetuitsluiting?
De uitsluiting geldt als u zich maatschappelijk ongewenst of crimineel gedraagt. Dat is in ieder geval zo bij gedragingen die een gevaar voor personen of zaken kunnen opleveren, zoals:
• brandstichting, vernieling en beschadiging;
• afpersing, bedrog, oplichting, bedreiging, beroving, verduistering, diefstal en inbraak. Ook als u dat met een computer of ander (technisch) hulpmiddel doet;
• geweldpleging, mishandeling, doodslag en moord.
Er is sprake van opzet als u iets doet of niet doet waarbij u:
• de bedoeling hebt schade te veroorzaken (opzet als oogmerk);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief neemt. En toch handelt u (niet) zo (voorwaardelijk opzet).
Opzet wordt objectief uit de feiten, omstandigheden en/of uw gedragingen afgeleid.
Deze opzetuitsluiting geldt ook bij:
• groepsaansprakelijkheid, als u niet zelf maar wel iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt iets doet of niet doet;
• alcohol en/of drugs, als u zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat u uw eigen wil niet meer kon bepalen. Of als iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat deze persoon de eigen wil niet meer kon bepalen;
• goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld.
Let op!
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet, goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt.
Contra -expertise
(verduidelijking )
Contra-expertise
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert, die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend.
Zowel voor u als voor ons.
Welke eis stellen wij aan experts?
Alle betrokken experts moeten zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de experts. Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Die kosten betalen wij tot het
bedrag van de kosten van de expert die wij inschakelen. Zijn de kosten van uw contra-expert hoger? Dan betalen wij het deel dat hoger is alleen voor zover de totale hoogte van die kosten redelijk is in verhouding tot het schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten heeft gemaakt die niet redelijk zijn, wij die kosten niet betalen.
Wij betalen geen kosten van een expert die zich niet houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Maakt u geen gebruik van onze expertiseregeling?
Dan betaalt u eerst zelf de kosten van degene die u heeft ingeschakeld om het schadebedrag vast te stellen.
Wij vergoeden deze kosten aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek.
De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt:
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag.
Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• De totale hoogte van de kosten moet redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag;
• De persoon die het schadebedrag vaststelt moet deskundig zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties. Let u hier dus op.
Wij vergoeden alleen kosten die te maken hebben met de hoogte van de schade.
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Contra-expertise en arbiter
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor u als voor ons. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de door ons ingeschakelde expert en de arbiter.
Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Dan betaalt u eerst zelf de kosten van deze contra expert.
Wij vergoeden deze kosten vervolgens aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek. De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt;
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag. Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• Wij betalen de gedeclareerde kosten van de contra-expert voor zover die redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten declareert die niet redelijk zijn, wij die kosten niet betalen;
• De contra-expert voldoet aan redelijke kwaliteitseisen, zoals deskundigheid en duidelijke wijze van communicatie. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Let u hier dus op.
Wij vergoeden alleen gedeclareerde kosten van uw contra-expert die te maken hebben met de hoogte van de schade
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met
de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Indienen van tuchtrechtelijke klachten kifid
(toevoeging)
-
Als het Kifid een klacht van u behandelt waaraan ook een tuchtrechtelijk aspect zit, verwijst het Kifid dat deel van de klacht door naar de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (assurantiën). Het Kifid zal u hierover informeren. Dat gebeurt ook als uw klacht alleen van tuchtrechtelijke aard is. Ook die klacht moet ingediend worden bij het Kifid.
In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welk soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Meer informatie vindt u op www.tuchtraadfd.nl.
Definitie Herbouwwaarde
(teruggeplaatst weggevallen tekst)
Herbouwwaarde
Het bedrag dat nodig is om uw huurdersbelang of eigenaarsbelang meteen na de gebeurtenis op dezelfde plaats en met dezelfde bestemming te herbouwen of te vervangen .
Dekking Allrisk – bij INB2106
Weggevallen Tekst teruggeplaatst
nvt
Let op!
De schade moet plotseling en onvoorzien zijn veroorzaakt of ontstaan door een gebeurtenis:
• die zich voordoet tijdens de looptijd van deze verzekering; en
• die u niet kon voorzien toen u deze verzekering afsloot of wijzigde. Heeft u deze verzekering op een later tijdstip uitgebreid? Dan geldt die uitgebreidere dekking vanaf het tijdstip dat wij die uitgebreidere dekking hebben geaccepteerd.
Dekking Glas Niet verzekerd- bij INB2106
Weggevallen tekst teruggeplaatst
Nvt
Let op: vinden er tegelijkertijd overstromingen plaats door het bezwijken, beschadigen, overlopen of falen van niet-primaire waterkering(en) en primaire waterkering(en)? En heeft het water van deze overstromingen zich vermengd? Dan bent u niet verzekerd.
-
Veranderen de polisvoorwaarden van de OHRA Opstalverzekering?
Nee, de polisvoorwaarden van uw opstalverzekering veranderen niet.
Wilt u de polisvoorwaarden nog eens nalezen? U downloadt de polisvoorwaarden op onze website, in Mijn OHRA en de OHRA App. Na het downloaden kunt u de polisvoorwaarden opslaan en eventueel printen
Onderdeel
Oude voorwaarden
OPSV2106WOO2106
Nieuwe voorwaarden
OPSV2207WOO2207
Definitie Woonhuis
(uitbreiding)
Woonhuis
Met woonhuis bedoelen we:
• het woonhuis op het risicoadres dat op uw polisblad staat;
• vaste terreinafscheidingen en terreinafscheidingen van rietmatten, bomen en planten op de grond die bij uw
woonhuis hoort;
• (losstaande) garages, schuren en andere bijgebouwen, al dan niet van afwijkende bouwaard;
• zwembaden en jacuzzi’s, inclusief de installaties en vast gemonteerde afdekkingen en overkappingen die
daarbij horen;
• bruggen om een vaste verbinding met de wal te maken;
• de fundering.
Met woonhuis bedoelen we niet:
• de grond en/of het erf;
• (schotel)antennes en zonweringen;
• veranderingen en verbeteringen die voor rekening van een huurder zijn aangebracht.
Woonhuis
Met woonhuis bedoelen we:
• het woonhuis op het risicoadres dat op uw polisblad staat;
• vaste terreinafscheidingen en terreinafscheidingen van rietmatten, bomen en planten op de grond die bij uw
woonhuis hoort;
• (losstaande) garages, schuren en andere bijgebouwen, al dan niet van afwijkende bouwaard;
• zwembaden en jacuzzi’s, inclusief de installaties en vast gemonteerde afdekkingen en overkappingen die
daarbij horen;
• bruggen om een vaste verbinding met de wal te maken;
• de fundering.
• de zonnepanelen of zonnecollectoren, als deze uw eigendom zijn;
• de laadpaal voor een elektrische auto, als deze op het terrein van uw woonhuis staat. De laadpaal moet uw eigendom zijn.
Met woonhuis bedoelen we niet:
• de grond en/of het erf;
• (schotel)antennes en zonweringen;
• veranderingen en verbeteringen die voor rekening van een huurder zijn aangebracht.
Definitie “U”
(uitbreiding)
U
Uzelf, als de persoon die de verzekering heeft afgesloten. Ook verzekerd zijn alle eigenaren van het woonhuis. De
personen die zijn meeverzekerd, hebben voor deze verzekering dezelfde rechten en verplichtingen als uzelf. Waar ‘u’ of
‘uw’ staat in deze polisvoorwaarden, geldt die bepaling ook voor de personen die zijn meeverzekerd
U
Uzelf, als de persoon die de verzekering heeft afgesloten. Ook verzekerd zijn alle eigenaren van het woonhuis en uw
inwonende gezinsleden met wie u in gezinsverband samenwoont. De personen die zijn meeverzekerd, hebben voor
deze verzekering dezelfde rechten en verplichtingen als uzelf. Waar ‘u’ of ‘uw’ staat in deze polisvoorwaarden, geldt die
bepaling ook voor de personen die zijn meeverzekerd.
Opzet
(verduidelijking opzet roekeloosheid en merkelijke schuld)
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld van;
• uzelf, als degene die de verzekering heeft afgesloten;
• uw echtgenoot, echtgenote of (geregistreerde) partner;
• uw kinderen;
• uw huisgenoten.
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet. U heeft geen dekking als u in strijd met het recht met opzet iets doet of niet doet waardoor schade
ontstaat. De in feite toegebrachte schade is een te verwachten of normaal gevolg van wat u doet of niet doet.
Heeft u geen dekking? Dan heeft u dat ook niet voor de schade die mogelijk later nog ontstaat.
In welke gevallen geldt deze opzetuitsluiting?
De uitsluiting geldt als u zich maatschappelijk ongewenst of crimineel gedraagt. Dat is in ieder geval zo bij
gedragingen die een gevaar voor personen of zaken kunnen opleveren, zoals:
• brandstichting, vernieling en beschadiging;
• afpersing, bedrog, oplichting, bedreiging, beroving, verduistering, diefstal en inbraak. Ook als u dat met
een computer of ander (technisch) hulpmiddel doet;
• geweldpleging, mishandeling, doodslag en moord.
Er is sprake van opzet als u iets doet of niet doet waarbij u:
• de bedoeling hebt schade te veroorzaken (opzet als oogmerk);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief
neemt. En toch handelt u (niet) zo (voorwaardelijk opzet).
Opzet wordt objectief uit de feiten, omstandigheden en/of uw gedragingen afgeleid.
Deze opzetuitsluiting geldt ook bij:
• groepsaansprakelijkheid, als u niet zelf maar wel iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt iets doet of niet doet;
• alcohol en/of drugs, als u zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat u uw eigen wil niet meer kon bepalen. Of als iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat deze persoon de eigen wil niet meer kon bepalen;
• goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld.
Let op!
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet, goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt.
Contra -expertise
(verduidelijking )
Contra-expertise
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert, die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend.
Zowel voor u als voor ons.
Welke eis stellen wij aan experts?
Alle betrokken experts moeten zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de experts. Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Die kosten betalen wij tot het bedrag van de kosten van de expert die wij inschakelen. Zijn de kosten van uw contra-expert hoger? Dan betalen wij het deel dat hoger is alleen voor zover de totale hoogte van die kosten redelijk is in verhouding tot het schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten heeft gemaakt die niet redelijk zijn, wij die kosten niet betalen.
Wij betalen geen kosten van een expert die zich niet houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Maakt u geen gebruik van onze expertiseregeling?
Dan betaalt u eerst zelf de kosten van degene die u heeft ingeschakeld om het schadebedrag vast te stellen. Wij vergoeden deze kosten aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek.
De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt:
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag.
Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• De totale hoogte van de kosten moet redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag;
• De persoon die het schadebedrag vaststelt moet deskundig zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties. Let u hier dus op.
Wij vergoeden alleen kosten die te maken hebben met de hoogte van de schade.
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Contra-expertise en arbiter
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor u als voor ons. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de door ons ingeschakelde expert en de arbiter.
Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Dan betaalt u eerst zelf de kosten van deze contra expert.
Wij vergoeden deze kosten vervolgens aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek. De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt;
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag. Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• Wij betalen de gedeclareerde kosten van de contra-expert voor zover die redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten declareert die niet redelijk zijn, wij die kosten niet betalen;
• De contra-expert voldoet aan redelijke kwaliteitseisen, zoals deskundigheid en duidelijke wijze van communicatie. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Let u hier dus op.
Wij vergoeden alleen gedeclareerde kosten van uw contra-expert die te maken hebben met de hoogte van de schade
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Indienen van tuchtrechtelijke klachten kifid
(toevoeging)
-
Als het Kifid een klacht van u behandelt waaraan ook een tuchtrechtelijk aspect zit, verwijst het Kifid dat deel van de
klacht door naar de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (assurantiën). Het Kifid zal u hierover informeren. Dat gebeurt
ook als uw klacht alleen van tuchtrechtelijke aard is. Ook die klacht moet ingediend worden bij het Kifid.
In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welk soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Meer
informatie vindt u op www.tuchtraadfd.nl.
-
Veranderen de polisvoorwaarden van de OHRA Kostbaarhedenverzekering?
Nee, de polisvoorwaarden van uw kostbaarhedenverzekering veranderen niet.
Wilt u de polisvoorwaarden nog eens nalezen? U downloadt de polisvoorwaarden op onze website, in Mijn OHRA en de OHRA App. Na het downloaden kunt u de polisvoorwaarden opslaan en eventueel printen.Onderdeel
Oude voorwaarden
KBH2105Nieuwe voorwaarden
KBH2207Opzet
(verduidelijking opzet roekeloosheid en merkelijke schuld)
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld van;
• uzelf, als degene die de verzekering heeft afgesloten;
• uw echtgenoot, echtgenote of (geregistreerde) partner;
• uw kinderen;
• uw huisgenoten.
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet of goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt
Algemeen
U bent niet verzekerd voor schade die is veroorzaakt of ontstaan door:
• opzet. U heeft geen dekking als u in strijd met het recht met opzet iets doet of niet doet waardoor schade ontstaat. De in feite toegebrachte schade is een te verwachten of normaal gevolg van wat u doet of niet doet.
Heeft u geen dekking? Dan heeft u dat ook niet voor de schade die mogelijk later nog ontstaat.
In welke gevallen geldt deze opzetuitsluiting?
De uitsluiting geldt als u zich maatschappelijk ongewenst of crimineel gedraagt. Dat is in ieder geval zo bij gedragingen die een gevaar voor personen of zaken kunnen opleveren, zoals:
• brandstichting, vernieling en beschadiging;
• afpersing, bedrog, oplichting, bedreiging, beroving, verduistering, diefstal en inbraak. Ook als u dat met een computer of ander (technisch) hulpmiddel doet;
• geweldpleging, mishandeling, doodslag en moord.
Er is sprake van opzet als u iets doet of niet doet waarbij u:
• de bedoeling hebt schade te veroorzaken (opzet als oogmerk);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
• niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief neemt. En toch handelt u (niet) zo (voorwaardelijk opzet).
Opzet wordt objectief uit de feiten, omstandigheden en/of uw gedragingen afgeleid.
Deze opzetuitsluiting geldt ook bij:
• groepsaansprakelijkheid, als u niet zelf maar wel iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt iets doet of niet doet;
• alcohol en/of drugs, als u zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat u uw eigen wil niet meer kon bepalen. Of als iemand in een groep waarvan u deel uitmaakt zoveel alcohol, drugs of andere (bedwelmende) stoffen heeft gebruikt dat deze persoon de eigen wil niet meer kon bepalen;
• goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld.
Let op!
Is er schade aan inboedel waarvan een andere verzekerde dan de veroorzaker (gedeeltelijk) eigenaar is? En is er bij die andere verzekerde geen sprake van opzet, goedvinden, roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan is de schade van die andere verzekerde wel verzekerd voor dat deel waarvoor die andere verzekerde eigenaar is van de inboedel.
• molest;
• atoomkernreacties;
• een aardbeving of binnen 24 uur na de aardbeving, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is;
• een vulkanische uitbarsting of binnen 24 uur na de vulkanische uitbarsting, in of dicht bij de plaats waar uw inboedel is.
• activiteiten van u of een (onder)huurder die wettelijk niet zijn toegestaan, ook als u hiervan niet op de hoogte was (bijvoorbeeld als u uw woning of bijgebouw verhuurt). Er is bijvoorbeeld een hennepkwekerij in uw woning of bijgebouw. Of er worden harddrugs zoals xtc in uw woning of bijgebouw gemaakt of verwerkt.
Contra -expertise
(verduidelijking )
Contra-expertise
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert, die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend.
Zowel voor u als voor ons.
Welke eis stellen wij aan experts?
Alle betrokken experts moeten zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de experts. Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Die kosten betalen wij tot het
bedrag van de kosten van de expert die wij inschakelen. Zijn de kosten van uw contra-expert hoger? Dan
betalen wij het deel dat hoger is alleen voor zover de totale hoogte van die kosten redelijk is in verhouding tot het
schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten heeft gemaakt die niet redelijk zijn, wij die kosten niet
betalen.
Wij betalen geen kosten van een expert die zich niet houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Maakt u geen gebruik van onze expertiseregeling?
Dan betaalt u eerst zelf de kosten van degene die u heeft ingeschakeld om het schadebedrag vast te stellen.
Wij vergoeden deze kosten aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek.
De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt:
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag.
Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• De totale hoogte van de kosten moet redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag;
• De persoon die het schadebedrag vaststelt moet deskundig zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Let u hier dus op.Wij vergoeden alleen kosten die te maken hebben met de hoogte van de schade.
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Contra-expertise en arbiter
Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de expert die wij inschakelen, vaststelt? Dan mag u ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een ‘contra-expert’. In dat geval stellen beide experts het schadebedrag vast. Vooraf zullen zij een derde expert benoemen. Dit heet een ‘arbiter’. Komt het bedrag van de schadevaststelling tussen beide experts namelijk niet overeen, dan stelt de arbiter het schadebedrag vast. Hij blijft daarbij tussen de schadebedragen die de beide andere experts hebben vastgesteld. De beslissing van de arbiter is bindend. Zowel voor u als voor ons. De arbiter moet zich houden aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Kosten van expertise
Wij betalen de kosten van de door ons ingeschakelde expert en de arbiter.
Heeft u een contra-expert ingeschakeld? Dan betaalt u eerst zelf de kosten van deze contra expert.
Wij vergoeden deze kosten vervolgens aan u voor zover deze redelijk zijn. Dit staat in artikel 7:959 van het Burgerlijk Wetboek. De kosten zijn alleen redelijk als aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
• Het moet redelijk zijn om deze kosten te maken. Het is bijvoorbeeld niet redelijk als u kosten maakt;
• in de fase voordat u de schade bij ons heeft gemeld; en/of
• als er (nog) geen discussie is over de hoogte van het schadebedrag. Neem daarom altijd eerst contact met ons op voordat u iemand inschakelt om het schadebedrag vast te stellen;
• Wij betalen de gedeclareerde kosten van de contra-expert voor zover die redelijk zijn in verhouding tot het schadebedrag. Dit betekent dat als uw contra-expert kosten declareert die niet redelijk zijn, wij die kosten niet betalen;
• De contra-expert voldoet aan redelijke kwaliteitseisen, zoals deskundigheid en duidelijke wijze van communicatie. Hiervan is in ieder geval sprake als deze persoon zich houdt aan de Gedragscode schade-expertiseorganisaties.
Let u hier dus op.
Wij vergoeden alleen gedeclareerde kosten van uw contra-expert die te maken hebben met de hoogte van de schade
Maakt u kosten die niet te maken hebben met de hoogte van de schade? Bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met de vraag naar de oorzaak van de schade of de vraag of de schade verzekerd is? Die kosten betalen wij niet.
Indienen van tuchtrechtelijke klachten kifid
(toevoeging)
-
Als het Kifid een klacht van u behandelt waaraan ook een tuchtrechtelijk aspect zit, verwijst het Kifid dat deel van de klacht door naar de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (assurantiën). Het Kifid zal u hierover informeren. Dat gebeurt ook als uw klacht alleen van tuchtrechtelijke aard is. Ook die klacht moet ingediend worden bij het Kifid.
In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welk soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Meer informatie vindt u op www.tuchtraadfd.nl.
-
Wat is een All Risk dekking voor de inboedel- en opstalverzekering?
De All Risk dekking vergoedt schade aan uw spullen en woonhuis, ook als deze veroorzaakt is door ongelukjes. Denk hierbij aan:
- een onbruikbare smartphone of tablet nadat deze is gevallen
- kortsluiting van uw televisie na het omvallen van een vaas bloemen
- beschadiging van uw vloer nadat een schilderij van de muur is gevallen
- een onbruikbare kookplaat na het laten vallen van een pan
Deze schades worden niet vergoed door de OHRA Inboedel- en Opstalverzekering Basis of Extra Uitgebreid.
-
Welke korting ontvang ik op mijn premie als ik kies voor een eigen risico?
U kunt kiezen uit de volgende eigen risico’s:
- € 0,- u ontvangt dan geen korting op uw premie
- € 250,- en u krijgt tot 7,5 procent korting op uw premie
- € 500,- en u krijgt tot 15 procent korting op uw premie
- € 1000,- en u krijgt tot 30 procent korting op uw premie
Deze korting geldt voor zowel de inboedel- als de opstalverzekering.
Wat houdt het vrijwillig eigen risico op de inboedel in?
Bij de inboedelverzekering van OHRA kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico. U krijgt dan korting op uw premie. Het standaard eigen risico is nu € 0,-. Kiest u voor € 0,- eigen risico, dan geldt er wel een eigen risico bij schade door extreem weer ( € 250,- ) en bij diefstal en inbraak in grote steden (€ 225,-). Als het eigen risico voor diefstal en inbraak in grote steden voor u van toepassing is, dan staat dat vermeld op uw polisblad
Als u kiest voor een vrijwillig eigen risico van € 250,-, € 500,- of € 1000,- dan geldt het eigen risico voor alle schades, behalve voor glasschades.
Het standaard eigen risico van € 50,- op de module buiten het huis blijft wel gelden.Wat houdt het vrijwillig eigen risico op de opstalverzekering in?
Ook bij onze opstalverzekering kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico. U krijgt dan bovenstaande korting op uw premie. Het standaard eigen risico is nu € 0,-. Er is wel een eigen risico van € 250,- bij stormschade en schade door een stortbui of indirecte neerslag. Als u kiest voor een vrijwillig eigen risico, geldt uw gekozen eigen risico voor alle schades, behalve voor glasschades.
Hoe wordt het vrijwillig eigen risico toegepast op gecombineerde schade?
Als u voor zowel de inboedel- als opstalverzekering kiest voor een vrijwillige eigen risico en er is sprake van een gecombineerde schade, dan wordt ook twee keer het eigen risico ingehouden op het bedrag wat u terug krijgt. Een voorbeeld van een gecombineerde schade is bijvoorbeeld als bij brand zowel uw keuken als uw spullen zijn beschadigd.
-
Ik heb een inboedelverzekering met uitgebreide dekking. Kan ik die uitbreiden?
Het is niet mogelijk om aan een uitgebreide dekking de All Riskdekking en/of het vrijwillig eigen risico toe te voegen. Wilt u de All Riskdekking en/of het eigen risico toevoegen aan uw verzekering? Dan wordt uw inboedelverzekering automatisch omgezet naar de nieuwste versie.
-
Wat is het verschil tussen de module buiten het huis en een kostbaarhedenverzekering?
Een buitenhuisdekking is vooral handig wanneer u alledaagse spullen mee naar buiten neemt. Denk hierbij aan de spullen in uw sporttas of wanneer u een dagje uit gaat in Nederland. De module buiten het huis op de inboedelverzekering geldt alleen voor Nederland.
Met een kostbaarhedenverzekering verzekert u specifieke spullen. Op het polisblad van de kostbaarhedenverzekering staat precies voor welke spullen de dekking geldt, bijvoorbeeld een bepaald merk en type fotocamera, een bepaald merk en type gitaar of halsketting. De kostbaarhedenverzekering kent een wereldwijde dekking. Kunst en antiek is daarop een uitzondering.
-
Ik heb schade aan mijn spullen. Kan ik dan dezelfde spullen nieuw kopen?
OHRA verzekert op basis van nieuwwaarde. Nieuwwaarde betekent dat u uw spullen nieuw kunt kopen. Stel, er wordt bij u ingebroken en uw tv wordt gestolen. U kocht deze vorig jaar voor € 1.000,-. Diezelfde tv kunt u nu kopen voor € 750,-. Dan krijgt u ook € 750,- vergoed.
De nieuwwaarderegeling geldt niet voor oudere spullen. Dat zijn spullen die bij schade minder waard zijn dan 40 procent van de nieuwwaarde. Denk hierbij aan een tv van 10 jaar oud. Wij vergoeden dan de dagwaarde. Bekijk in de afschrijvingslijst (pdf) de richtlijnen die wij gebruiken om de waarde van uw spullen te bepalen.
-
Is de WOZ-waarde hetzelfde als de herbouwwaarde?
Nee. De WOZ-waarde is de geschatte marktwaarde van uw woning op de waardepeildatum en wordt door uw gemeente vastgesteld.
De herbouwwaarde is het bedrag dat nodig is om uw woning opnieuw te bouwen. Hierin zitten bijvoorbeeld niet de kosten voor het aankopen van de grond, terwijl dit soort kosten wel in de WOZ-waarde worden meegenomen.
-
Het bouwjaar of de woonoppervlakte staat onjuist op mijn polisblad. Wat moet ik doen?
OHRA haalt het bouwjaar of de oppervlakte van woningen op uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van het Kadaster. Staan deze gegevens niet ingevuld op uw polisblad? Of staat er 'onbekend'? Dan zijn uw gegevens helaas niet compleet. Wilt u ons even bellen op 026 - 400 40 40, dan passen wij uw gegevens meteen aan. Snel geregeld!
Staat het bouwjaar of de woonoppervlakte onjuist ingevuld? Neem dan ook contact op met het Kadaster. Dit kunt u online gemakkelijk en snel zelf doen.
- Ga naar Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
- Vul in de zoekbalk uw postcode in en klik op 'zoeken'.
- Kies nu uw huisnummer.
Gelukt! Het resultaat ziet u aan de rechterkant van uw scherm. Daar staan alle gegevens van uw woning:
- Klik op het symbool bij het kopje 'pand'. U ziet nu een terugmeldscherm.
- Kies vervolgens voor de optie 'bouwjaar' of 'oppervlakte' en omschrijf waarom dit volgens u onjuist is. Het Kadaster beoordeelt dan uw melding.
-
Moet ik als huurder glas meeverzekeren op de inboedelverzekering?
Dat hangt af van uw huurovereenkomst. Meestal neemt de verhuurder (bijvoorbeeld de woningstichting) de glasverzekering (gedeeltelijk) voor haar rekening. Informeer daarom altijd eerst bij uw verhuurder.
-
Waarom moet ik bij de kostbaarhedenverzekering de geldigheid van mijn taxatierapport controleren?
De geldigheidstermijn voor taxatierapporten is bij OHRA 6 jaar, gerekend vanaf de datum van opmaak van dit rapport. Een nieuw taxatierapport hoeft u niet aan OHRA toe te zenden, maar moet u bij schade wel kunnen tonen. Zijn er wijzigingen in verzekerde bedragen? Geef deze wijziging dan tijdig aan ons door.
-
Kan ik korting krijgen op mijn woonverzekering?
U krijgt korting als u onderdeel bent van een collectiviteit. Mooi meegenomen! OHRA heeft met veel partijen afspraken gemaakt. Wie weet heeft u ook recht op korting. Check het direct.
-
Verandert mijn premie nu OHRA stopt met preventiekorting?
Door uw beveiligingscertificaat profiteerde u van preventiekorting op uw inboedelverzekering. Deze korting vervalt bij het verlengen van uw polis. Gelukkig betekent dit niet dat u automatisch een hogere premie krijgt. Hoe zit dit precies?
Wij bouwen uw premie op een nieuwe manier op. Andere factoren zoals uw woonoppervlakte en gezinssamenstelling bepalen de hoogte van uw premie. Wij laten uw nieuwe premie digitaal weten in Mijn OHRA of in een brief per post. De brief ontvangt u 6 weken voor de verlenging van uw polis.
-
De gezinssamenstelling staat onjuist op mijn polisblad. Wat moet ik doen?
Het is belangrijk dat uw gezinssamenstelling juist op uw polisblad staat. Klopt het niet? Uw wijziging geeft u eenvoudig aan ons door via Mijn OHRA. Snel geregeld! Goed om hierbij te weten: een wijziging geeft u per verzekering aan ons door.
Is uw polis al verlengd of gebeurt dit binnen 14 dagen? Neem dan even contact met ons op. Dan passen wij uw polis meteen voor u aan.
Heeft u een woonverzekering afgesloten voor 31 mei 2015?
U heeft nog een oude woonverzekering van OHRA. Hieronder vindt u de veelgestelde vragen over deze woonverzekering.
-
Wat zijn de verschillen tussen mijn oude en nieuwe opstalverzekering?
Bekijk in het schema de verschillen tussen de oude en de nieuwe opstalverzekering.
Oude opstalverzekering Nieuwe opstalverzekering Naam OHRA Woonhuisverzekering OHRA Opstalverzekering Naam Dekking Extra uitgebreid Basisdekking Extra vergoeding van 10% Naar keuze af te sluiten Niet meer mogelijk -
Wat zijn de verschillen tussen mijn oude en nieuwe inboedelverzekering?
Bekijk in het schema wat de verschillen zijn tussen de oude en de nieuwe inboedelverzekering. De rubriek Audio is voor alle polissen standaard verhoogd van € 12.000,- naar € 15.000,-. Uw eventuele extra gekozen dekking blijft hetzelfde.
Oude inboedelverzekering Nieuwe inboedelverzekering Naam Dekking Extra uitgebreid Basisdekking Eigen risico
Keuze uit:
- € 0,-
- € 250,-
- € 500,-
- € 1.000,-
Voor grote en middelgrote steden geldt een standaard eigen risico van € 225,- bij diefstal. Bij schade of diefstal van tablets en smartphones geldt een standaard eigen risico van € 150,-
Keuze uit:
€ 0,-
€ 250,-
€ 500,-
€ 1.000,-Het eigen risico van € 225,- bij diefstal voor grote en middelgrote steden vervalt
Dekking audiovisuele- en computerapparatuur (televisie, telefoon, laptop) € 15.000,-
€ 15.000,-
Kantoor- en praktijkinventaris U kunt ervoor kiezen om dit mee te verzekeren U kunt dit niet meer verzekeren Maximum vergoeding voor bijzondere inboedel U kunt het verzekerde bedrag verhogen U kunt het verzekerde bedrag niet verhogen Gezinssituatie
U kunt kiezen of u de verzekering aanvraagt voor:
- uzelf
- uzelf en uw partner
- uzelf, uw partner en uw kinderen
U kunt kiezen of u de verzekering aanvraagt voor:
- uzelf
- uzelf en uw kind(eren)
- uzelf en uw partner
- uzelf, uw partner en uw kinderen
-
Wat zijn de verschillen tussen mijn oude en de vernieuwde aansprakelijkheidsverzekering?
Bekijk in het schema de verschillen tussen de oude en de vernieuwde aansprakelijkheidsverzekering.
Oude aansprakelijkheidsverzekering Nieuwe aansprakelijkheidsverzekering Gezinssituatie U kunt kiezen of je de verzekering aanvraagt voor:
- uzelf
- uzelf en uw gezin
U kunt kiezen of u de verzekering aanvraagt voor:
- uzelf
- uzelf en uw kind(eren)
- uzelf en uw partner
- uzelf, uw partner en uw kinderen
-
Ik heb een woonverzekering afgesloten voor 31 mei 2015. Verandert er iets voor mij?
Nee, u houdt gewoon uw huidige woonverzekering. U kunt via Mijn OHRA wel vrijwillig uw huidige woonverzekering omzetten naar de vernieuwde woonverzekering. Misschien bent u wel voordeliger uit? Ook dat berekent u in Mijn OHRA door te klikken op ‘ik wil de vernieuwde woonverzekering’.
-
Waarom verzekert OHRA bepaalde woningen niet meer?
OHRA is een online verzekeraar. Elke verzekering moet u daarom eenvoudig zelf online kunnen afsluiten. Op basis van postcode en huisnummer kunnen wij voor veel woningen de herbouwwaarde en daarmee het verzekerde bedrag bepalen. Wij kunnen niet automatisch de premie bepalen voor grachtenpanden, woonboerderijen of monumentale panden, omdat wij dan een taxatierapport nodig hebben. Daarom is een woonverzekering niet meer eenvoudig online af te sluiten en hebben wij ervoor gekozen om deze woningen niet meer te verzekeren.
-
Het verzekerde bedrag voor spullen met een beperkte dekking kan ik niet meer zelf verhogen. Waarom kan dat niet meer?
Spullen met een beperkte dekking zijn bijvoorbeeld kunst en antiek. Klanten maakten er weinig gebruik van om die dekking te verhogen. Daarom bieden wij deze optie niet meer aan.
-
Andere veelgestelde vragen
Vraag en antwoord over de digitale polis
Vraag en antwoord over uw collectieve verzekering
Vraag en antwoord over het stopzetten van de pakketkorting