De verlenging van uw rechtsbijstandverzekering
U kunt binnenkort uw Rechstbijstandverzekering verlengen. Hier heeft u onlangs een brief over gehad. We snappen dat u hier misschien nog vragen over heeft. Daarom vindt u hier een overzicht van de veelgestelde vragen over de verlenging van uw OHRA Rechtsbijstandverzekering. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Veelgestelde vragen
-
Wijzigt de premie van de OHRA Rechtsbijstandverzekering?
Ja, de premie van uw rechtsbijstandverzekering is verhoogd. De kosten voor het afhandelen van juridische claims zijn de afgelopen jaren gestegen, waardoor wij uw premie moeten verhogen. Zo kunnen wij voor u klaar blijven staan bij een juridisch conflict.
-
Veranderen de polisvoorwaarden van de OHRA Rechtsbijstandverzekering?
Nee, uw polisvoorwaarden zijn hetzelfde als vorig jaar. Wilt u de polisvoorwaarden nog een keer nalezen? Download de polisvoorwaarden op onze website, in de OHRA App of in Mijn OHRA. Na het downloaden kunt u de polisvoorwaarden opslaan en printen.
Wat wél verandert is dat ARAG vanaf 1 januari 2025 onze nieuwe rechtsbijstandspartner is. Het enige wat we hebben aangepast in de polisvoorwaarden is de manier waarop u een conflict meldt. Voor de rest blijven uw polisvoorwaarden hetzelfde. De nieuwe polisvoorwaarden vindt u op ohra.nl/das-wordt-arag.
-
Waarom incasseert OHRA een andere maandpremie dan in de e-mail/brief staat?
Door afrondingsverschillen kan de huidige premie die we in de e-mail/brief noemen een paar centen afwijken van het bedrag dat wij via automatische incasso van uw rekening afschrijven. Wij werken er hard aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.
-
Waarom verwijst OHRA mij naar ARAG voor juridische hulp?
U bent bij OHRA verzekerd, maar wij verwijzen u naar ARAG om de onafhankelijkheid te kunnen waarmaken. Door de uitvoering van juridische hulp bij ARAG onder te brengen, staan de belangen van u als klant voorop. Ook als u een conflict met OHRA heeft. Heeft u te maken met een conflict? Meld dit dan zo snel mogelijk aan ARAG.
-
Hoe meld ik mijn conflict?
Heeft u een conflict? Dan meldt u uw zaak bij ARAG. Dat kan op 2 manieren:
- Via de website: arag.nl/meld-uw-zaak
- Telefonisch: 033 - 43 42 342
-
Ik heb geen auto meer. Heeft de module Verkeer dan nog wel zin?
Met de module Verkeer krijgt u rechtshulp als verkeersdeelnemer, dus ook als fietser of voetganger. Daarnaast zijn alle motorrijtuigen in het gezin verzekerd, ook brom- en snorfietsen. Heeft u geen auto meer, dan is de module Verkeer dus nog steeds nuttig.
-
Wat zijn externe kosten?
De kosten van juridisch specialisten in dienst van ARAG komen onbeperkt voor rekening van ARAG. Dat zijn de interne kosten. Daarnaast betaalt ARAG alle andere kosten die volgens ARAG nodig zijn bij het verlenen van rechtsbijstand. Dat zijn de externe kosten. Deze kosten worden vergoed tot het kostenmaximum. Voorbeelden daarvan zijn:
- griffierechten. Dit zijn de kosten die u moet betalen voor het starten van een procedure bij de rechter
- kosten van deskundigen die ARAG inschakelt. Dit om bewijs te leveren of de oorzaak of hoogte van schade vast te stellen. Deskundigen zijn bijvoorbeeld advocaten of andere juristen, artsen of mediators
- kosten van getuigen en deskundigen die door de rechter zijn opgeroepen
- gerechtelijke kosten van de tegenpartij, als de rechter heeft bepaald dat u deze kosten moet betalen
-
Kan ik de module Belasting en vermogen bijsluiten of krijg ik deze automatisch?
De module (het onderdeel) belasting en vermogen krijgt u niet automatisch. Dit is een keuzemodule. Wilt u de module toevoegen aan uw huidige verzekering? Dat kan per direct. U kunt dit zelf regelen via Mijn OHRA. De module Belasting en vermogen kan alleen toegevoegd worden als u de module Consument en wonen ook heeft verzekerd.
-
Per wanneer kan ik de module Inkomen laten vervallen?
Dit kan per direct. U regelt dit zelf via Mijn OHRA. Wanneer u de module Inkomen laat vervallen, kunt u vanaf dat moment geen aanspraak meer maken op juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met werk en uitkering. Conflicten in verband met pensioen vallen onder de module Consument en wonen.
Gevolgen voor uw premie
Als u de module Inkomen laat vervallen, dan gaan de premies voor de overige module(s) omhoog. Hoe meer modules u afsluit, hoe lager de premie. Als u 2 modules afsluit, ontvangt u automatisch 7,5% korting op de premie en bij 3 of 4 modules ontvangt u 15% korting op de premie. Als u nu 3 modules heeft verzekerd en u laat de module Inkomen vervallen, dan daalt uw premiekorting van 15% naar 7,5% voor de overgebleven modules. Door een premieberekening te maken weet u wat u gaat betalen als u de module Inkomen laat vervallen.
-
Kan ik de module Inkomen toevoegen?
Ja, dit is per direct mogelijk. U moet dan al wel de module Consument en wonen hebben meeverzekerd. Wilt u de module Inkomen toevoegen aan uw rechtsbijstandverzekering? U regelt dit zelf via Mijn OHRA.
-
Ik heb alleen de module Verkeer verzekerd. Kan ik dan de module Inkomen bijsluiten?
Nee, dit is niet mogelijk. Als u de module Inkomen wilt afsluiten, dan moet u ook de module Consument en wonen hebben meeverzekerd. Wilt u de module Inkomen toevoegen? Uw dekking wijzigen regelt u eenvoudig zelf via Mijn OHRA.