Verlenging van uw huisdierenverzekering
Hier vindt u de veelgestelde vragen over de verlenging van uw OHRA Huisdierenverzekering. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.
-
Wanneer ontvang ik mijn polis voor het nieuwe verzekeringsjaar?
Wij mailen u zodra uw nieuwe polis in de OHRA App/Mijn OHRA staat. Op de nieuwe polis staat uw gekozen dekking en de premie voor het komende verzekeringsjaar.
-
Wijzigt de premie van de OHRA Huisdierenverzekering?
Heeft u het ziektekostenpakket Basis zonder extra dekkingen? Dan gaat uw premie komend verzekeringsjaar omlaag of blijft deze gelijk. Dit heeft te maken met de lagere maximaal verzekerde bedragen en het verhoogde eigen risico.
Heeft u ziektekostenpakket Plus of Top? Dan kan de premie wel stijgen. De reden hiervoor is dat er veel zorg wordt gedeclareerd, de zorgkosten bij de dierenarts stijgen én er steeds meer specialistische zorg mogelijk is. Ook speelt de leeftijd van uw hond of kat een rol in de hoogte van de premie. Hoe ouder uw hond of kat wordt, hoe groter de kans op gezondheidsklachten.
Daarbij hebben we de voorwaarden op met name pakket Top verruimd. We doen dit zodat er altijd een passende verzekering bestaat voor de zorg van uw huisdier.
-
Geldt de nieuwe premie het hele jaar?
Wij beoordelen 1 keer per jaar of de premie moet worden aangepast. De premie voor het komende verzekeringsjaar staat op uw nieuwe polis in de OHRA App/Mijn OHRA. Deze premie geldt het komende verzekeringsjaar. Dit is onder voorbehoud van wijzigingen die effect hebben op de hoogte van de premie. Bijvoorbeeld als u uw pakket wijzigt.
U kunt eenvoudig uw pakket verhogen of aanvullende dekkingen afsluiten via de OHRA App of Mijn OHRA. En na een eerste contractperiode van 1 jaar kunt u dagelijks uw ziektekostenpakket of extra dekkingen verlagen of stopzetten.
-
Waarom zie ik in de e-mail/brief met de vooraankondiging een andere premie dan in de OHRA App/Mijn OHRA?
In de vooraankondigingsmail/-brief staat de huidige premie en vertellen we u alvast wat de premie voor het komende verzekeringsjaar wordt. In de OHRA App/Mijn OHRA staat nu alleen nog uw huidige premie. Zodra uw nieuwe polis met de premie voor komend jaar in de OHRA App/Mijn OHRA staat, krijgt u van ons een notificatie per e-mail.
-
Waarom incasseert OHRA een andere maandpremie dan in de e-mail/brief staat?
Door afrondingsverschillen kan de huidige premie genoemd in de e-mail/brief een paar centen afwijken van het bedrag dat wij via automatische incasso van uw rekening afschrijven. Wij werken er hard aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.
-
Ik heb meerdere dieren verzekerd. Waarom worden niet alle dieren in de e-mail/brief genoemd?
Als u meer huisdieren heeft verzekerd, dan kan het zijn dat deze nu niet worden genoemd. Elk huisdier krijgt een aparte polis en het kan zijn dat deze op verschillende momenten worden verlengd. Daar krijgt u dan apart bericht over.
-
Veranderen de polisvoorwaarden voor mijn huisdierenverzekering?
Ja, de polisvoorwaarden voor de huisdierverzekering zijn gewijzigd.
Meer informatie over de actuele voorwaarden vindt u in ons verschillenoverzicht of in de polisvoorwaarden zelf.
De nieuwe polisvoorwaarden vindt u op onze website en in Mijn OHRA. U kunt ze downloaden, opslaan en eventueel printen.
-
Hoe kan ik mijn premie verlagen?
Het is verstandig om te checken of de dekking van uw huisdierenverzekering nog bij uw huisdier past. U kunt uw premie bijvoorbeeld verlagen door voor een ander ziektekostenpakket te kiezen met een minder uitgebreide dekking. Of door aanvullende dekkingen te verwijderen.
-
Ik heb geen dierenartsrekening gedeclareerd. Waarom wijzigt dan toch mijn premie?
Een hogere premie is extra vervelend wanneer u geen rekening hebt gedeclareerd. Maar zo werkt een verzekering wel. Iedereen stopt geld in een pot, waar degenen die het nodig hebben dan aanspraak op kunnen maken.
De premie van onze huisdierenverzekering wordt bepaald door verschillende kenmerken, zoals het ziektekostenpakket pakket dat u heeft gekozen, de leeftijd van het dier en het ras. Ieder kenmerk krijgt een waarde op basis van uw persoonlijke situatie. De waarden samen bepalen de premie die u betaalt. Daarnaast stijgt de premie naarmate uw dier ouder wordt. Ook al heeft u het afgelopen jaar geen rekening gedeclareerd. -
Hoe kan ik mijn huisdierenverzekering wijzigen?
-
Hoe krijg ik toegang tot Mijn OHRA?
In nog geen 2 minuten heeft u toegang tot Mijn OHRA. U heeft alleen uw relatienummer en e-mailadres nodig. Activeer Mijn OHRA.
-
Waar vind ik mijn relatienummer?
U vindt uw relatienummer op uw polisblad en onderaan de e-mails die u van ons ontvangt.
-
Ik heb een contract voor 4 jaar. Wat gaat hiermee gebeuren?
Wij bieden sinds enige tijd geen contracten meer aan met een looptijd voor 4 jaar. Aan het einde van de looptijd van uw 4-jarige contract, verlengen wij uw verzekering per de contractvervaldatum op uw verzekeringspolis met 1 jaar. Vanaf dat moment gelden ook de nieuwe polisvoorwaarden (HSD2404).
-
Waarom vragen jullie naast een eigen bijdrage ook een eigen risico?
Er is op medisch gebied steeds meer mogelijk voor uw huisdier. Dat is natuurlijk goed nieuws voor uw huisdier, maar hierdoor zijn de kosten van dierenartsen flink gestegen.
Om de kosten hiervoor te kunnen vergoeden, vragen wij voor de meeste behandelingen een eigen bijdrage van 20% per behandeling. Voor de extra dekking Aanvullende therapieën (inclusief sterilisatie/castratie en aandoeningen voortplantingsorganen) zijn er enkele uitzonderingen. En voor de extra dekking Uitvaart geldt geen eigen bijdrage. Alle informatie vindt u terug in het vergoedingenoverzicht.
Naast de eigen bijdrage vragen wij een eigen risico per verzekeringsjaar voor de het ziektekostenpakket. Hiermee voorkomen we dat we de eigen bijdrage voor het komende verzekeringsjaar moeten verhogen en houden we de premiestijging beperkt. Zo kunt u blijven rekenen op een scherpe premie en een brede dekking. Het is goed om te weten dat er geen eigen risico geldt voor de aanvullende dekkingen.
-
Waarom gaan mijn eigen risico en eigen bijdrage omhoog?
Op medisch gebied is steeds meer mogelijk voor uw huisdier. Hierdoor zijn de kosten van dierenartsen en specialisten flink gestegen. Door het eigen risico per verzekeringsjaar en de eigen bijdrage op ziektekostenpakketten Basis en Plus te verhogen, houden we de premiestijging beperkt. Zo kunt u blijven rekenen op een scherpe premie en een brede dekking. Het is goed om te weten dat er geen eigen risico geldt voor de aanvullende dekkingen. En dat het eigen risico maar 1 keer per verzekeringsjaar wordt verrekend.
De eigen bijdrage hebben we verhoogd voor de ziektekostenpakketten Basis en Plus. Ook voor de extra dekking Aanvullende therapieën (inclusief sterilisatie/castratie en aandoeningen voortplantingsorganen) is de eigen bijdrage verhoogd. Hieronder een overzicht van de eigen bijdrage per pakket en dekking:
Basis Plus Top Ziektekostenpakket
20% 20% 20% Aanvullende verzekeringen:
Vaccinatie en Gebit 20% 20% 20% Sterilisatie/castratie en aandoeningen voortplantingsorganen 60% 40% 20% Aanvullende therapieën (alle behandelingen exclusief tumoren) 20% 20% 20% Aanvullende therapieën (behandelingen tumoren) 60% 40% 20% Reis 20% 20% 20% Uitvaart Geen eigen bijdrage Geen eigen bijdrage Geen eigen bijdrage -
Waarom is het eigen risico voor hond en kat verschillend?
De ziektekosten voor een hond zijn over het algemeen hoger dan voor een kat. Daarom hebben we een hoger eigen risico voor honden dan voor katten.
-
Ik krijg 2 keer een eigen risico in rekening gebracht. Hoe kan dit?
Het kan zo zijn dat de vergoeding van uw declaratie na verrekening van de eigen bijdrage, lager is dan het eigen risico. In dat geval brengen wij bij de tweede of daaropvolgende declaratie het resterende deel van het eigen risico in rekening, tot deze helemaal is verrekend.
Het kan ook voorkomen dat de behandeling van uw huisdier meerdere dagen duurt. Dan kan het zo zijn dat de volledige behandeling over 2 verzekeringsjaren loopt. Als het gaat om uw eerste declaratie in het vorige verzekeringsjaar, zal het eigen risico van dat jaar in rekening worden gebracht. Voor de behandelingen die in het nieuwe verzekeringsjaar vallen, wordt bij uw declaratie het nieuwe eigen risico voor dat verzekeringsjaar in rekening gebracht.
-
Hoe werkt het eigen risico in combinatie met mijn eigen bijdrage?
Voor elke rekening die u indient, betaalt u voor de meeste behandelingen een eigen bijdrage van 20% per behandeling. Wij vergoeden dus per declaratie tot 80% van de verzekerde kosten. Uitzonderingen daarop ziet u terug in het vergoedingenoverzicht. Het eigen risico verrekenen we met de vergoeding die u na verrekening van de eigen bijdrage nog van ons ontvangt. We laten het zien in een paar voorbeelden:
Voorbeeld 1
U heeft ziektekostenpakket Basis en declareert een rekening van € 2.700,-. De maximale vergoeding per verzekeringsjaar is € 2.000,-. Wij passen eerst de eigen bijdrage toe. 80% van € 2.700,- is € 2.160,-. Omdat dit bedrag boven de maximale vergoeding blijft, keren wij € 2.000,- uit. Als er sprake is van eigen risico, brengen wij dit nog in mindering op deze € 2.000,-.
Voorbeeld 2
U heeft ziektekostenpakket Basis en declareert een rekening van € 1.800,-. De maximale vergoeding per verzekeringsjaar is € 2.000,-. Wij passen eerst de eigen bijdrage toe. 80% van € 1.800,- is € 1.440,-. Wij keren dit bedrag uit. Als er sprake is van eigen risico, brengen wij dit nog in mindering op deze € 1.440,-.
Goed om te weten
U betaalt het eigen risico per verzekeringsjaar. In dit voorbeeld betaalt u bij een volgende declaratie dus geen eigen risico meer in dat verzekeringsjaar.
-
Geldt het eigen risico per jaar of per behandeling?
Het eigen risico brengen wij voor het hele verzekeringsjaar in rekening. Dus niet per behandeling of declaratie, zoals bij sommige andere verzekeraars. Betaalt u bij uw eerste declaratie het volledige eigen risico? Dan brengen wij die bij de volgende declaratie binnen hetzelfde verzekeringsjaar niet meer in rekening.
-
Wanneer gaan de wijzigingen in de polisvoorwaarden voor mij gelden?
De nieuwe wijzigingen gelden per de verlengingsdatum van uw huisdierenverzekering. Deze datum ziet u bij de contractvervaldatum op uw polisblad.
Heeft u een meerjarig contract? Ook dan gaan deze wijzigingen in vanaf het einde van uw meerjarig contract, per de verlengingsdatum. Op dat moment zetten wij uw meerjarig contract ook om naar een contract met een looptijd van 1 jaar.
-
Op welke punten is de extra dekking Uitvaart anders dan Crematie?
De extra dekking Uitvaart vergoedt meer dan alleen een crematie. Denk aan begraven of resomeren.
-
Tot welke leeftijd worden honden en katten geaccepteerd voor de OHRA Huisdierenverzekering?
Honden tot de leeftijd van 7 jaar, katten tot de leeftijd van 9 jaar. Ook voor het bijsluiten van de extra dekking Uitvaart gelden deze leeftijden.
-
Waarom moet ik sommige extra dekkingen verplicht combineren?
Wij willen dat de huisdierenverzekering betaalbaar blijft. Door het combineren van bepaalde extra dekkingen kunnen wij deze aanbieden voor een scherpe premie en met een brede dekking.
-
Waarom wordt medicatie niet meer onbeperkt vergoed voor klanten met een ziektekostenpakket Basis of Plus?
Op medisch gebied is steeds meer mogelijk voor uw huisdier. Hierdoor zijn de kosten van dierenartsen en specialisten flink gestegen. Door de vergoeding voor medicijnen te beperken op ziektekostenpakket Basis en Plus, houden we de premiestijging beperkt. Zo kunt u blijven rekenen op een scherpe premie en een brede dekking.
-
Waarom krijg ik bij ziektekostenpakket Top standaard de extra dekkingen Reis en Uitvaart?
OHRA richt zich met het ziektekostenpakket Top op klanten die volledig ontzorgd willen worden voor de gezondheid van hun hond of kat. Daarom zijn de extra dekkingen Uitvaart en Reis standaard meeverzekerd in pakket Top.
-
Gelden de nieuwe voorwaarden ook voor mijn huisdier waarvan de verzekering nog niet verlengd wordt?
Nee, de nieuwe voorwaarden zijn pas van toepassing wanneer een nieuw verzekeringsjaar ingaat voor uw huisdier.
-
Kan ik de dekking wijzigen?
Soms verandert er iets in je situatie. Je gaat bijvoorbeeld verhuizen of hebt een ander e-mailadres. Of je wilt voor je hond of kat een andere dekking van je verzekering. Hoe je een wijziging doorgeeft leggen we graag uit.
Je kiest bij OHRA altijd zelf hoeveel zekerheid je wilt voor je huisdier. Je hebt keus uit 3 pakketten: Basis, Plus en Top. En wil je meer zekerheid? Dan zijn er aanvullende dekkingen om je pakket mee uit te breiden.
- Is je huisdierenverzekering verlengd na 6 augustus 2024? En past het gekozen ziektekostenpakket en/of de aanvullende dekking(en) niet langer meer bij jou of je huisdier? Dan kun je zelf eenmalig in de OHRA App of via Mijn OHRA je huisdierenverzekering wijzigen. Let op: je kunt een wijziging doen binnen een half jaar na het ingaan van je nieuwe verzekeringsjaar. De wijziging gaat dan de volgende werkdag in. De verlengingsdatum vind je terug op je polisblad.
- Heb je je huisdierenverzekering nieuw afgesloten na 6 augustus 2024 of is je huisdierenverzekering nog niet verlengd na 6 augustus 2024? Dan kun je je verzekering wijzigen vanaf het volgende verzekeringsjaar. Neem hiervoor contact met ons op.
*Let op:
Het kiezen van een uitgebreider ziektekostenpakket of het afsluiten van een aanvullende dekking kan alleen als je hond jonger is dan 7 jaar en je kat jonger is dan 9 jaar. Dit geldt niet voor de aanvullende dekking Reis; deze kun je altijd afsluiten.
-
Kan ik de extra dekkingen los afsluiten? Bijvoorbeeld Reis?
Als u onze huisdierenverzekering afsluit bent u altijd verzekerd met uw ziektekostenpakket. Aanvullend kunt u de extra dekkingen Reis, Uitvaart, Gebit in combinatie met Vaccinatie en Aanvullende Therapieën in combinatie met Sterilisatie/Castratie en aandoeningen voortplantingsorganen afsluiten.
In ziektekostenpakket Top zijn de extra dekkingen Reis en Uitvaart standaard meeverzekerd.
-
Kan ik eerder afgesloten gecombineerde extra dekkingen los opzeggen?
Nee, dat is niet mogelijk. Extra dekkingen die gecombineerd zijn afgesloten kunnen alleen als combinatie worden opgezegd.
-
Wanneer kan ik mijn huisdierenverzekering opzeggen?
Overweegt u de huisdierenverzekering op te zeggen? Onze huisdierenverzekering is dagelijks opzegbaar na afloop van de eerste contractperiode. Koos u voor een 1-jarig contract? Dan kunt u de verzekering na het eerste jaar dagelijks opzeggen. Bij een 4-jarig contract is dat na 4 jaar.