Kraamzorg. Een zorg minder.
Als je net bevallen bent, heb je genoeg aan je hoofd. Fijn dus dat je kraamzorg krijgt. Hoe lang je zorg krijgt, hangt af van je situatie. We leggen het graag uit:
-
24 tot 80 uur kraamzorg
Ongeveer 6 weken voor je uitgerekende datum, heb je een intakegesprek met het kraamzorgcentrum waar je je hebt aangemeld. In dit gesprek kijken ze hoeveel uur kraamzorg je nodig hebt. Dat is minimaal 24 en maximaal 80 uur, verdeeld over maximaal 6 weken. De kraamzorg gaat in op de dag van je bevalling. Beval je niet thuis? Dan krijg je kraamzorg vanaf het moment dat je weer thuis bent. Bekijk je vergoeding en alle voorwaarden voor kraamzorg in onze Vergoedingenwijzer.
-
En soms een beetje meer…
Na de bevalling kan blijken dat je toch meer kraamzorg nodig hebt. Bijvoorbeeld door een ziekenhuisopname van jou of je kindje in je kraamperiode, als zich onverhoopt complicaties voordoen. Dan kunnen we het aantal uur onder bepaalde voorwaarden uitbreiden. Je arts of verloskundige vragen deze extra zorg aan als het nodig is.
-
Adoptie en kraamzorg
Adopteer je een kindje dat jonger is dan zes maanden? Dan krijg je mogelijk een vergoeding voor kraamzorg vanuit een van onze aanvullende verzekeringen.
Kraamzorg? Regel het op tijd!
Regel je kraamzorg op tijd. Uiterlijk in de 4e de maand van je zwangerschap. Dan weet je zeker dat alles goed geregeld is. Je regelt het direct via je kraamcentrum.
- Neem contact op met het kraamcentrum van jouw keuze. Je zoekt eenvoudig een kraamcentrum in de buurt met onze Zorgvinder. Gebruik de zoekterm 'Kraamzorg'
- Je kraamcentrum neemt vervolgens contact met ons op om je aan te melden voor kraamzorg
Kraamzorg geregeld?
Vraag dan snel een kraampakket bij ons aan. Op werkdagen van 13.00 tot 17.30 uur via ons telefoonnummer +31 (0)13 593 80 02 (keuze 1), of op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur via +31 (0)26 400 40 40 (keuze 1).
Goed om te weten
Soms lopen dingen net even anders. Dat kan ook het geval zijn met kraamzorg. En wat dan? We geven je graag extra informatie.
-
Ik heb kraamzorg aangevraagd, maar ga verhuizen.
Blijf je wonen in de regio van het kraamcentrum waar je kraamzorg hebt aangevraagd?
Dan hoef je niets te doen. Weet je niet zeker of je in dezelfde regio blijft wonen? Check dit dan even bij je kraamzorginstelling.
Verhuis je naar een andere regio?
Geef dan je adreswijziging zo snel mogelijk aan ons door. Dat kan heel makkelijk via Mijn OHRA Zorgverzekering. Wij annuleren je aanvraag in je oude regio en reserveren kraamzorg voor je in je nieuwe regio. Dit doen wij uiteraard bij de kraamzorginstelling van jouw keuze.
-
Ik heb een probleem met mijn kraamverzorgende.
Dat is vervelend. Goed contact met je kraamverzorgende is belangrijk. Heb je al geprobeerd het probleem te bespreken met de kraamverzorgende, maar komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact op met het kraamcentrum.
-
Ik ben niet tevreden over het kraamcentrum.
Dat is niet fijn. Kom je er samen met het kraamcentrum niet uit? Dan kun je een klacht indienen bij het kraamcentrum. Het kraamcentrum is verplicht om je klacht in behandeling te nemen.
Ben je het niet eens met de afhandeling van je klacht? Neem dan contact op met ons. Dan bekijken wij de mogelijkheden.
Snel al je vergoedingen scannen!
Je krijgt veel vergoed als je zwanger bent. Vanuit je basisverzekering of je aanvullende verzekering. Zoveel dat we hier niet alles een plekje kunnen geven. Geen probleem! In onze Vergoedingenwijzer zie je precies wat je vergoed krijgt en welke voorwaarden er gelden. En of je zelf ook wat moet betalen.
Eigen bijdrage? Niet altijd!
Voor kraamzorg betaal je een wettelijke eigen bijdrage. Hoeveel je betaalt, hangt af van je situatie. Als je een aanvullende verzekering hebt kan het zijn dat je een vergoeding voor de eigen bijdrage krijgt. Dat scheelt weer!