Vergoeding infuuspompen

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor infuuspompen. Een infuuspomp gebruik je om bijvoorbeeld medicijnen in jouw lichaam te brengen. Het gaat hierbij om draagbare infuuspompen en alles wat daarbij hoort, zoals verbindingsslangetjes en naalden.

Vergoeding voor infuuspompen in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor infuuspompen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor infuuspompen

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Krijg je thuis voortdurend een geneesmiddel toegediend via een infuus? Dan krijg je de infuuspomp volledig vergoed uit de basisverzekering. De leverancier is het bedrijf dat de infuuspompen levert.

    Let op:

    voor insulinepompen gelden aparte vergoedingen. Lees hier meer over de vergoeding van insulinepompen.

    Wat krijgt je nog meer vergoed:

    • Het gebruik van de apparatuur
    • Materialen die je nodig hebt bij het gebruik (bijvoorbeeld spuiten, verlenglijnen, naalden, gazen en handschoenen)
    • Batterijen en oplaadapparatuur als je de infuuspomp voor het eerst aanschaft
    • Bezorging en instructie door de leverancier
    • Telefonische begeleiding door verpleegkundigen
    • 24 uur bereikbaar
    • Onderhoud van de apparatuur
    • Telefonische feedback

    De pompen krijg je te leen. Na de behandeling haalt de leverancier de infuuspomp weer op bij jou thuis. Schaf je de infuuspomp voor het eerst aan? Dan krijg je ook de batterijen erbij. Als je de batterijen moet vervangen, betaal je deze zelf.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor heb je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor dit hulpmiddel betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je kunt direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier is het bedrijf dat de infuuspompen levert. Bij een gecontracteerde leverancier heb je de infuuspomp dan binnen 24 uur na indicatiestelling in huis.

    Je hebt wel eerst een brief nodig van jouw arts. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je de infuuspomp nodig hebt. Dit heet een medische diagnose. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Infuuspomp met toebehoren’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van de arts die jou behandelt

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Ga je naar een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? Vraag dan altijd eerst toestemming aan.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je kunt schriftelijk om toestemming bij OHRA vragen. Je stuurt ons hiervoor de volgende documenten:

    • Een brief van de arts die de infuuspomp voorschrijft. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je de infuuspomp nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van de infuuspomp
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de infuuspomp nodig hebt
      - de naam van de leverancier die de infuuspomp levert
      - welke infuuspomp je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen