Krijg je bij een wijziging een nieuwe polis of zorgpas?

Niet altijd. Soms kun je gewoon de huidige polis en zorgpas blijven gebruiken.

Je krijgt een nieuwe polis als:

  • je zaken wijzigt die op je polisblad staan
  • je collectiviteit wijzigt
  • je het gezin meeverzekert of uitschrijft
  • je het vrijwillig eigen risico aanpast
  • je dekking verandert

In deze gevallen krijg je binnen 10 werkdagen van ons een nieuwe polis. Geef je de wijzigingen in de laatste 2 weken van het jaar door? Dan kan het wat langer duren voor je de nieuwe polis ontvangt. Heb je na 3 weken nog niets ontvangen? Neem dan even contact met ons op. Bij alle andere wijzigingen krijg je dus géén nieuwe polis.

Wijzigt je zorgverzekering? Geen nieuwe zorgpas

Je kunt je oude zorgpas gewoon blijven gebruiken. Lekker makkelijk. Verzeker je het gezin mee? Dan krijg je eerst een nieuw polisblad. Binnen 1 maand ontvangen je gezinsleden hun zorgpas.

Zorgpas kapot of kwijt?

Geen probleem. Je vraagt gelijk een vervangende zorgpas aan via Mijn OHRA Zorgverzekering. Je ontvangt dan een nieuwe zorgpas die direct gecombineerd is met de Europese zorgpas (EHIC). Wel zo handig voor als je naar het buitenland gaat.

Zorgpas in de OHRA App

Goed nieuws. Vanaf dat jouw zorgverzekering van start gaat, vind je de zorgpas ook in de OHRA App. Zo heb je toch de pas en die van eventuele andere verzekerden op de polis altijd bij de hand. Wel zo handig.

Nog geen pas of app? Geen nood tegenwoordig is een zorgpas in Nederland niet meer nodig. Zorgverleners zoeken je gegevens op in een landelijk computersysteem en weten zo exact waar en hoe je verzekerd bent. Het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een geldig legitimatiebewijs.

Meeverzekerd op de polis van je ouder of partner?

Ben je meeverzekerd op de polis van je partner of ouder? Dan zie je jouw zorgverzekering en zorgpas niet terug in de OHRA App. Wel kun je met je telefoon een foto maken van je zorgpas. Dan heb je jouw verzekeringsgegevens altijd en overal bij de hand!