Vergoeding wek- en waarschuwingsapparatuur

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor wek- en waarschuwingsapparatuur. Als je doof of slechthorend bent, heb je speciale oplossingen nodig voor de deurbel, de telefoon en de wekker. Het rinkelen van de deurbel en de telefoon kunnen we vervangen door lichtflitsen. En in plaats van een wekker met geluid is er de trilwekker voor onder jouw kussen. De trilwekker gaat trillen als hij afloopt. Deze oplossingen noemen we wek- en waarschuwingsapparatuur.

Vergoeding voor wek- en waarschuwingsapparatuur in het kort

  • Basisverzekering: ja vergoeding mogelijk
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat of als jouw drempelgehoorverlies tussen de 35 en 55 dB ligt
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor wek- en waarschuwingsapparatuur vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor wek- en waarschuwingsapparatuur

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je komt in aanmerking voor vergoeding als er sprake is van een revalideerbaar oor met tenminste een verlies van 35dB (verkregen bij frequenties van 1000, 2000 en 4000 Hz) en:

    • Hulpmiddelen ter correctie van stoornissen in de hoorfunctie onvoldoende verbetering bieden

    of

    • Als de wek- of waarschuwingsinstallatie andere hulpmiddelen vervangen die de hoorfunctie corrigeren zoals een hoortoestel

    Je hoeft de wek- en waarschuwingsapparatuur niet terug te geven als je die niet meer nodig hebt.

  • Heb ik een eigen risico?

    Wek- en waarschuwingsapparatuur wordt vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt vanaf de leeftijd van 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor wek- en waarschuwingsapparatuur betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Wek- en waarschuwingsapparatuur wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Je kiest zelf een leverancier uit de lijst van bedrijven.

    Een gecontracteerde leverancier vraagt om een doktersverklaring en bekijkt namens OHRA of je aan de voorwaarden voldoet. Wanneer deze leverancier de verzendingsopdracht heeft ontvangen, krijg je binnen 10 werkdagen de apparatuur thuisbezorgd. Met niet gecontracteerde leveranciers hebben wij geen afspraken.

    Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Wek- en waarschuwingsinstallaties' voor leveranciers bij jou in de buurt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van de arts die jou behandelt

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Je hebt vooraf geen toestemming nodig van OHRA als je de apparatuur afneemt bij een leverancier waarmee OHRA afspraken heeft.

    Wil je wek- en waarschuwingsapparatuur aanschaffen bij een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? Vraag dan altijd wel eerst toestemming aan.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de arts die de wek- en waarschuwingsapparatuur voorschrijft. Deze brief moet een medische diagnose bevatten en moet verklaren waarvoor je de wek- en waarschuwingsapparatuur nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van de wek- en waarschuwingsapparatuur. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de wek- en waarschuwingsapparatuur nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van de wek- en waarschuwingsapparatuur
      - welke wek- en waarschuwingsapparatuur je precies wilt hebben

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen