Vergoeding vernevelingsapparatuur voor medicijnen
Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor vernevelingsapparatuur voor medicijnen. Vernevelapparatuur maakt van vloeibare medicijnen piepkleine, zwevende druppeltjes, zodat je ze kunt inademen door een mondstuk of kapje. Dat gebeurt bijvoorbeeld met medicijnen of met water. Maar vernevelen kan ook met hypertoon zout, een sterke zoutwateroplossing. Vernevelen met zout gebeurt bij patiënten die 6 jaar of ouder zijn en cystische fibrose hebben.
Vergoeding voor vernevelingsapparatuur voor medicijnen in het kort
- Basisverzekering: ja bij medische indicatie in bruikleen
- Eigen risico: geen voor de apparatuur, vanaf 18 jaar eigen risico voor de toebehoren, medicatie en hypertoon zout
- Eigen bijdrage: nee
- Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
- Verwijzing nodig: ja
Wil je de details weten over de vergoeding voor vernevelingsapparatuur voor medicijnen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen over de vergoeding voor vernevelingsapparatuur voor medicijnen
-
Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?
Gebruik je een vernevelaar alleen voor water- of zoutoplossingen of vloeistoffen afkomstig van jouw huisapotheek? Dan betaal je de kosten zelf.
Heb je een vernevelaar nodig voor medicijnen die zijn voorgeschreven? Dan vergoed de basisverzekering de kosten voor het apparaat en de medicijnen, als je aan 2 voorwaarden voldoet:
- Je hebt een doktersverklaring waarin de behandelend arts omschrijft wat voor apparaat en welke medicijnen je nodig hebt
- Je leent de apparatuur bij een leverancier van vernevelingsapparatuur
Als je deze niet meer nodig hebt, komt de leverancier de apparatuur weer bij jou ophalen.
Als je geen goede vernevelaar meer hebt, kun je een nieuwe aanvragen. Hiervoor kun je direct contact opnemen met jouw leverancier.
-
Heb ik een eigen risico?
Je leent de vernevelaar. Hiervoor heb je geen eigen risico.
Ben je 18 jaar of ouder? Dan geldt het eigen risico wel voor de toebehoren, de medicatie en hypertoon zout.
-
Heb ik een eigen bijdrage?
Nee, je betaalt geen eigen bijdrage.
-
Waar kan ik terecht?
Een vernevelaar wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Vind hier een leverancier. Kijk onder ‘Vernevelaar' voor leveranciers bij jou in de buurt.
De leverancier vraagt jou om een doktersverklaring en bekijkt namens OHRA of je aan de voorwaarden voldoet. Een gecontracteerde leverancier bezorgt de vernevelaar dan binnen 72 uur bij jou thuis. Met niet gecontracteerde leveranciers hebben wij geen afspraken.
-
Mag ik naar een andere leverancier?
Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:
- Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
- Je voorziet OHRA van een toelichting van de behandelend arts
Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
-
Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?
Nee, je hebt meestal geen toestemming van OHRA nodig. Je vraagt OHRA alleen om toestemming als je naar een leverancier gaat die geen contract heeft met OHRA.
-
Hoe vraag ik om toestemming?
Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:
- Een geschreven toelichting van de arts die de vernevelaar voorschrijft. In die toelichting moet staan waarom je de vernevelaar nodig hebt en welke ziekte je hebt
- Een prijsopgave voor de vernevelaar. Die vraag je aan bij een leverancier
- Een brief van jezelf aan OHRA. Zet in jouw brief:
- je relatienummer
- je naam, adres en woonplaats
- je geboortedatum
- hoe lang je verwacht de vernevelaar nodig te hebben
- de naam van de leverancier van de vernevelaar
- welke vernevelaar je precies wilt
Stuur de documenten naar:
OHRA
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD Tilburg -
Goed om te weten
Periodiek vraagt je leverancier je om de apparatuur uit te lezen. Als je hier bezwaar tegen hebt dan moet je een verklaring laten invullen. Lees hierover meer (pdf).
-
Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?
Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.
Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?
Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over.
Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?
Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.
Wat je moet doen?
Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD TILBURG
Declareren. Lekker. Makkelijk
Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.