Vergoeding verbruiksartikelen

Verbruiksartikelen zijn medische spullen die je weggooit nadat je ze hebt gebruikt.

Vergoeding voor verbruiksartikelen in het kort

  • Basisverzekering: ja
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor verbruiksartikelen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor verbruiksartikelen

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    De basisverzekering van OHRA vergoedt de kosten van verschillende soorten en merken verbruiksartikelen:

    • Stomamateriaal
    • Testmateriaal voor diabetes
    • Injectiespuiten
    • Spoelapparatuur
    • Verbandmiddelen

    Je krijgt verbandmiddelen alleen vergoed als langdurig gebruik noodzakelijk is. Er is dan sprake van een complexe wond of een chronisch huid effect. Jouw behandelend arts of verpleegkundig specialist geeft dit aan op een verwijzing en/of formulier. Deze lever je in bij jouw apotheek of medisch speciaalzaak. Zij leveren je dan een passende oplossing. Gebruik je de verbandmiddelen tijdelijk? Dan worden deze niet vergoed.

    OHRA betaalt de kosten van verbruiksartikelen, als je aan 2 voorwaarden voldoet:

    • Je hebt een doktersverklaring waarin staat waarom je deze verbruiksartikelen nodig hebt
    • Je schaft de verbruiksartikelen aan bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft

    Heb je een nieuwe voorraad nodig? Neem dan direct contact op met jouw leverancier

  • Heb ik een eigen risico?

    Verbruiksartikelen worden vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt vanaf 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je hebt geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Verbruiksartikelen worden geleverd door de apotheek of de apotheekhoudende huisarts. Of door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen.

    Je kiest zelf een leverancier uit de lijst van bedrijven. Vind hier een leverancier.

    Vul het artikel in dat je zoekt, bijvoorbeeld ‘Stoma-artikelen’. De leverancier vraagt je om een doktersverklaring en bekijkt namens OHRA of je aan de voorwaarden voldoet. Je krijgt de verbruiksartikelen dan meestal binnen 24 uur. Met niet gecontracteerde leveranciers hebben wij geen afspraken gemaakt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw huisarts of medisch specialist

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de verbruiksartikelen bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig. Wil je de verbruiksartikelen aanschaffen bij een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? Vraag OHRA dan altijd wel eerst om toestemming.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een schriftelijke toelichting van de huisarts of medisch specialist die de verbruiksartikelen voorschrijft. In die toelichting moet staan waarom je deze artikelen nodig hebt
    • Een prijsopgave voor de verbruiksartikelen. Die vraag je aan bij de leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de verbruiksartikelen nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van de verbruiksartikelen
      - welke verbruiksartikelen je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen