Vergoeding stomamateriaal

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor stomamateriaal. Stomamaterialen zijn materialen die medisch noodzakelijk zijn om een stoma te verzorgen. Je kunt hierbij denken aan opvangzakjes, stomapleisters en huidverzorgingsproducten. Welke stomamaterialen je nodig hebt, hangt af van het type stoma dat je draagt en jouw persoonlijke situatie.

Vergoeding voor stomateriaal in het kort

  • Basisverzekering: ja
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor stomamateriaal vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor stomamateriaal

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je hebt vanuit de basisverzekering recht op vergoeding van stomamateriaal. Je krijgt alle kosten vergoed. Hebben wij met jouw leverancier geen afspraken gemaakt? Dan krijg je een volledige vergoeding tot maximaal de dagprijs. Ook advies en begeleiding van de leverancier door de klantenservice of stomaverpleegkundige zijn in de prijs inbegrepen.

  • Heb ik een eigen risico?

    Stomamateriaal wordt vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt vanaf de leeftijd van 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je hebt geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je kiest zelf een leverancier met een contract voor stomamateriaal. Vind een leverancier bij jou in de buurt.

    Je hebt een verwijzing nodig van een arts of BIG geregistreerde (stoma)verpleegkundige die jou behandelt. Met deze verwijzing kun je naar een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt. De leverancier stuurt de rekening naar ons op, je hoeft hier niets voor te doen.

    Je kunt voor normale bestellingen en advies tijdens kantooruren terecht bij de leverancier. Voor spoedgevallen is de leverancier 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Een spoedlevering vindt, als het nodig is, binnen 4 uur plaats.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Kies je voor een leverancier waarmee wij geen afspraken hebben? Dan moet je vooraf een akkoordverklaring bij ons aanvragen. Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik een verwijzing nodig?

    Je hebt een verwijzing nodig van een arts of van de BIG geregistreerde (stoma)verpleegkundige die jou behandelt. Met deze verwijzing kun je naar een leverancier. Een gecontracteerde leverancier stuurt de rekening naar ons op, je hoeft hier niets voor te doen.

  • Heb ik vooraf toestemming nodig van OHRA?

    Je hebt vooraf geen toestemming nodig als je naar een leverancier gaat met wie wij afspraken hebben gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd vooraf toestemming aanvragen bij OHRA. Je doet dit door de medische diagnose van jouw arts samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen