Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor spraakvervangende hulpmiddelen. Als je niet kunt spreken, kun je spraakvervangende hulpmiddelen gebruiken. Hiermee kun je op een directe manier aan gesprekken deelnemen. Voorbeelden van deze hulpmiddelen zijn: letter- of symbolensets, letterborden en draagbare communicators (apparaten die ingetypte tekst op een bepaalde manier weergeven, bijvoorbeeld op een scherm).

Vergoeding voor spraakvervangende hulpmiddelen in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor spraakvervangende hulpmiddelen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor spraakvervangende hulpmiddelen

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je kunt spraakvervangende hulpmiddelen lenen bij een leverancier (zie de vraag 'Waar kan ik terecht?'). Alleen als je niet kunt spreken vergoedt basisverzekering spraakvervangende  hulpmiddelen.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je hebt geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Spraakvervangende hulpmiddelen worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Je kiest hier een leverancier. Kijk onder ‘Spraakvervangende hulpmiddelen’.

    Een gecontracteerde leverancier levert als je toestemming hebt gekregen van OHRA het spraakvervangend hulpmiddel binnen 10 werkdagen bij jou thuis. Met een niet gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken gemaakt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een voorschrift van de behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Ja, je hebt altijd eerst toestemming van OHRA nodig.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je vraagt schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een voorschrift van de behandelend arts die het hulpmiddel voorschrijft. In dit voorschrift moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je het hulpmiddel nodig hebt
    • Een advies van een logopedist of ergotherapeut
    • Een prijsopgave van de kosten voor het hulpmiddel. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Zet in jouw brief:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht het hulpmiddel nodig te hebben
      - welk hulpmiddel je precies wilt
      - de naam van de leverancier
      - de omschrijving

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen