Vergoeding slijmuitzuigapparatuur

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor slijmuitzuigapparatuur.  Slijmuitzuigapparatuur is apparatuur waarmee je overtollig slijm uit jouw mond of keel verwijdert. Het bestaat uit een compressor voor het wegzuigen en een flacon om het slijm in op te vangen. De compressor is in kracht te verstellen.

Vergoeding voor slijmuitzuigapparatuur in het kort

  • Basisverzekering: ja bij bepaalde medische diagnoses in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat of als er een 2e apparaat voor een volwassene nodig is
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor slijmuitzuigapparatuur vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor slijmuitzuigapparatuur

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je kunt slijmuitzuigapparatuur lenen bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen (zie hierna bij Waar kan ik terecht?). Je betaalt daar niets voor. Je komt alleen voor vergoeding in aanmerking als een specialist een van de volgende medische diagnoses bij jou heeft gesteld:

    • Tracheostoma, wel of niet met een buisje (canule)
    • Terminale longziekte, wel of niet na een operatie
    • Progressieve neurologische aandoening (MS, ALS of een andere spierziekte)
    • Veel slijmproductie na een grote KNO-operatie
    • Terminale ziekte waarbij veel slijm wordt opgegeven
    • Prematuren
    • Ernstige aangeboren afwijking of stofwisselingsziekte bij kinderen

    Vraag aan jouw specialist welke medische diagnose je hebt.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent dit hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor slijmuitzuigapparatuur betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Slijmuitzuigapparatuur wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Je kiest hier een leverancier. Kijk onder ‘Slijmuitzuigapparatuur’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Wil je slijmuitzuigapparatuur van een gecontracteerde leverancier?

    Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA.

    Wil je slijmuitzuigapparatuur van een niet gecontracteerde leverancier?

    Vraag dan eerst toestemming aan OHRA.

    Ben je volwassen en wil je een 2e apparaat?

    Vraag dan eerst toestemming aan OHRA.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een medische indicatie van de specialist die de slijmuitzuigapparatuur voorschrijft. Hierin moet staan waarom je de slijmuitzuigapparatuur nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten voor de slijmuitzuigapparatuur. Die vraag je aan bij een van de leveranciers waarmee OHRA een contract heeft
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de slijmuitzuigapparatuur nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van de slijmuitzuigapparatuur
      - welke slijmuitzuigapparatuur je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen