Vergoeding apparatuur voor positieve uitademingsdruk

Apparaten voor positieve uitademingsdruk zijn gezichtsmaskers of mondstukken die jouw ademhaling ondersteunen en helpen bij het ophoesten van slijm uit de luchtwegen. Er zijn 3 verschillende soorten:

  • PEP (Positive Expiratory Pressure)-masker
  • Mini-PEP
  • Flutter

Vergoeding voor positieve uitademingsdruk in het kort

  • Basisverzekering: ja
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor positieve uitademingsdruk vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor apparatuur voor positieve uitademingsdruk

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je koopt het masker of mondstuk, het wordt dus jouw eigendom. Je krijgt de kosten volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Het masker of mondstuk moet dan wel voorgeschreven zijn door jouw behandelend arts. Voor een nieuw masker of mondstuk, kun je zelf rechtstreeks contact opnemen met de leverancier.

  • Heb ik een eigen risico?

    Het masker of mondstuk wordt vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt voor personen van 18 jaar en ouder een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een masker of mondstuk voor positieve uitademingsdruk. 

  • Waar kan ik terecht?

    Apparatuur voor positieve uitademingsdruk wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'PEP' of 'Positieve uitademing'.

    Heb je toestemming gekregen van OHRA? Dan levert een gecontracteerde leverancier de apparatuur binnen 4 werkdagen na de aanvraag bij jou thuis. Met een niet gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken gemaakt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Koop je een masker of mondstuk bij een leverancier met wie OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier met wie OHRA geen contract heeft? Vraag dan altijd eerst om toestemming.

  • Hoe vraag ik toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de arts die jou deze apparatuur voorschrijft. In een medische indicatie beschrijft de arts die jou behandelt jouw medische probleem. Hij geeft hierbij aan waarom jij deze apparatuur nodig hebt. Aan de hand van deze beschrijving bepalen we of je de apparatuur vergoed krijgt
    • Een prijsopgave van de kosten voor het apparaat voor positieve uitademingsdruk. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht het hulpmiddel nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van jouw apparatuur
      - welke apparatuur je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen