Vergoeding positietrainer (bij slaapapneu)
Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een positietrainer. De positietrainer biedt uitkomst bij een positieafhankelijke slaapapneu. De positietrainer bestaat uit een band met sensoren die boven de buik en onder de borst wordt bevestigd. De band geeft trilsignalen af wanneer iemand zich in zijn slaap op de rug draait. Het doel van de trainer is dat je een andere slaaphouding aanleert, zodat het aantal ademstops daalt en ervaren klachten verminderen.
Vergoeding voor een positietrainer in het kort
- Basisverzekering: alleen bij de diagnose Positiefafhankelijk Obstructief Slaap Apneu
- Eigen risico: nee je leent het hulpmiddel
- Eigen bijdrage: nee
- Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
- Verwijzing nodig: ja
Wil je de details weten over de vergoeding voor een positietrainer vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een positietrainer (bij slaapapneu)
-
Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?
Je krijgt alleen een vergoeding vanuit de basisverzekering als de longarts, keel-, neus- en oorarts (KNO) of neuroloog of verpleegkundig specialist de diagnose POSA (Positieafhankelijk Obstructief Slaap Apneu) vastgesteld hebben.
Je krijgt de apparatuur volledig vergoed. De leverancier is het bedrijf dat de apparatuur levert. Je krijgt de apparatuur in bruikleen. Als je de apparatuur aanschaft, is het dus niet van jou.
-
Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?
Heb je een positietrainer, maar is die niet meer goed? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.
-
Goed om te weten
Heb je de positietrainer niet meer nodig? Meld dit dan aan uw leverancier. Het hulpmiddel wordt dan weer bij u opgehaald.
Periodiek vraagt je leverancier je om de positietrainer uit te lezen. Als je hier bezwaar tegen hebt dan moet je een verklaring laten invullen. Lees hier meer over (pdf).
-
Heb ik een eigen risico?
Je leent dit hulpmiddel. Hiervoor heb je geen eigen risico.
-
Heb ik een eigen bijdrage?
Nee, voor dit hulpmiddel betaal je geen eigen bijdrage.
-
Waar kan ik terecht?
Je kunt terecht bij een leverancier die de positietrainer levert. Bij een gecontracteerde leverancier moet je de medische diagnose van je arts laten zien. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Positietrainer’.
-
Mag ik naar een andere leverancier?
Je mag ook naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:
- Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
- Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts
Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
-
Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?
Je hebt toestemming nodig als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat.
-
Hoe vraag ik om toestemming?
Je vraagt hiervoor een akkoordverklaring aan. Ook moet je dit soort apparatuur minimaal 2 weken hebben gebruikt als proef. De apparatuur moet bij jou goed werken. Je moet de apparatuur bovendien voor lange tijd gaan gebruiken. De apparatuur die je als proef hebt gebruikt, moet ongeveer hetzelfde zijn als de apparatuur die je aanvraagt.
- De zorgaanvraag moet volledig ingevuld en ondertekend zijn
- Je medisch of verpleegkundig specialist moet op de zorgaanvraag aangeven dat er een geslaagde proefplaatsing (van minimaal 2 weken) is geweest
- Uit de zorgaanvraag moet blijken dat je de apparatuur langdurig gaat gebruiken
- Uit de zorgaanvraag moet blijken dat de proefperiode is doorlopen met gelijksoortige apparatuur als wordt aangevraagd
-
Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?
Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.
Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?
Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over.
Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?
Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.
Wat je moet doen?
Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD TILBURG
Declareren. Lekker. Makkelijk
Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.