Vergoeding voor kappen om de schedel te beschermen

Een schedelkap is voor mensen die veel risico lopen om te vallen. Door de kap raak je minder snel gewond aan je hoofd. Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een schedelkap.

Vergoeding voor kappen om de schedel te beschermen in het kort

  • Basisverzekering: ja bij bepaalde medische indicaties
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor kappen om de schedel te beschermen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor kappen om de schedel te beschermen

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Heb je een schedelbeschadiging? Of loop je grote kans te vallen, waarbij een schedelbeschadiging kan ontstaan? Bijvoorbeeld doordat je regelmatig uit evenwicht of buiten bewustzijn raakt? Dan is het mogelijk dat je de schedelkap vergoed krijgt. Je krijgt deze vergoeding dan uit de basisverzekering. De leverancier is het bedrijf dat de schedelkap levert.

    Als je een schedelkap aanschaft, is de kap van jou. Je kunt de schedelkap dus niet lenen.

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Als je geen goede schedelkap meer hebt, kun je direct contact opnemen met een leverancier. Een kap gaat ongeveer 2 jaar mee.

  • Heb ik een eigen risico?

    Kinderen jonger dan 18 jaar hebben geen eigen risico. Ben je 18 jaar of ouder? Dan geldt het eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je hebt geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Heeft een arts jouw probleem vastgesteld? Dan kies je een leverancier die de schedelkap levert. Bij een gecontracteerde leverancier heb je de schedelkap binnen 2 werkdagen in huis.

    Je hebt wel eerst een geschreven toelichting nodig van jouw arts. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je de schedelkap nodig hebt. Bekijk hier de leveranciers. Kijk onder ‘Schedelkap’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een geschreven toelichting van de arts die jou behandelt. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je de schedelkap nodig hebt

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de schedelkap bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig. Ga je naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? Dan moet je wel eerst toestemming vragen.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de arts die de schedelkap voorschrijft. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je de schedelkap nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van de schedelkap
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Zet in je brief:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de schedelkap nodig hebt
      - de naam van de leverancier die de schedelkap levert
      - welke schedelkap je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen