Vergoeding hulpmiddel voor de toediening van voeding

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een hulpmiddel voor de toediening van voeding. Hulpmiddelen voor het toedienen van voedsel zijn voor mensen die niet op een normale manier kunnen eten en drinken. Een sonde en een voedingspomp zorgen er dan voor dat je het eten op een andere manier binnenkrijgt. Een sonde is een slangetje dat via je neus of je huid naar je maag loopt. De voedingspomp zorgt voor een rustige stroom van het vloeibare eten naar de maag of het bloed. De snelheid van de pomp kun je aanpassen.

Vergoeding voor een hulpmiddel voor de toediening van voeding in het kort

  • Basisverzekering: ja vergoeding mogelijk bij bepaalde medische indicaties
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een hulpmiddel voor de toediening van voeding vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor hulpmiddelen voor de toediening van voeding

  • Welke hulpmiddelen kun je krijgen?

    De hulpmiddelen die je kunt krijgen zijn:

    • Ingebrachte sondes (met alles wat daarbij hoort) voor thuis. Het gaat hier om sondes die niet in het ziekenhuis worden ingebracht
    • Voedingspompen en alles wat daarbij hoort
    • Alle spullen die nodig zijn om voedsel in te brengen op een andere manier dan via de normale manier
  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je hebt recht op een vergoeding van deze hulpmiddelen als een huisarts, arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde of medisch specialist heeft vastgesteld dat je die nodig hebt (diagnose*) én als je een ernstige slikstoornis of passagestoornis hebt.

    Je krijgt alle hulpmiddelen volledig vergoed uit de basisverzekering. De leverancier is het bedrijf dat deze hulpmiddelen levert.

    *Een diagnose voor de vergoeding van voeding krijg je:

    • Als je niet uit kunt komen met aangepaste normale voeding én je niet kunt uitkomen met andere producten van bijzondere voeding
    • Als je een stofwisselingsstoornis hebt
    • Als je een voedselallergie hebt
    • Als je een resorptiestoornis hebt. Dit betekent dat jouw lichaam (bepaalde) voeding niet goed verwerkt
    • Als je ondervoed bent door een ziekte. Of als je kans loopt ondervoed te raken door een ziekte. Ondervoed betekent dat je lichaam voedsel tekort komt. Er bestaat een instrument om dit te meten. Jouw diëtist kan met dit instrument bepalen of je risico loopt op ondervoeding
  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Heb je al een voedingspomp met alles wat daarbij hoort, maar zijn deze hulpmiddelen niet meer goed? Dan kun je deze laten vervangen. Worden de sondes niet in het ziekenhuis ingebracht? Dan krijg je maximaal 1 sonde per dag.

  • Heb ik een eigen risico?

    Een voedingspomp wordt vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt vanaf de leefdtijd van 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor dit hulpmiddel betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Heeft jouw arts of diëtist vastgesteld dat je vloeibaar eten nodig hebt? En heb je hiervoor hulpmiddelen nodig? Dan kun je direct een aanvraagformulier opsturen naar een leverancier. Deze bepaalt (namens OHRA) of je recht hebt op een vergoeding. Je hebt de voeding dan binnen 24 uur in huis. Bij spoed heb je deze zelfs binnen 4 uur in huis.

    Vind leveranciers onder 'Hulpmiddelen voor toediening voeding'.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA. In dat geval koop je zelf de voedingspomp bij jouw gewenste leverancier. Je krijgt dezelfde vergoeding als de vergoeding die je krijgt bij OHRA-gecontracteerde leveranciers, verspreid over een aantal maanden of jaren. Als je naar een leverancier gaat die geen contract heeft met OHRA, dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van de huisarts, arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde of medisch specialist

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je dit hulpmiddel bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? Dan moet je wel eerst toestemming vragen.

    Wil je een vergoeding van voedingspompen, die je nodig hebt voor voeding die je zelf moet betalen? Dit kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer je langdurig moedermelk moet toedienen bij een zuigeling via een sonde. Vraag ook in dat geval eerst toestemming aan OHRA.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je vraagt schriftelijk om toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de huisarts, arts verstandelijk gehandicapten, specialist ouderengeneeskunde of medisch specialist die deze hulpmiddelen voorschrijft. Deze brief moet een medische diagnose bevatten en moet verklaren waarvoor je de hulpmiddelen nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van de hulpmiddelen. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
    • - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht deze hulpmiddelen nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van de hulpmiddelen
      - welke hulpmiddelen je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen