Vergoeding hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden.Het gaat hier om een blindentaststok en speciale stokken voor kinderen. Met een taststok kunnen blinden en slechtzienden zich vrijer bewegen. Ze kunnen met de stok horen (door met de stok te tikken) en voelen wat er voor hun voeten ligt of staat. Steun- en wandelstokken horen niet bij deze hulpmiddelen, ook al zijn ze wit of voorzien van rode bandjes.

Vergoeding voor hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden in het kort

  • Basisverzekering: ja
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja, als je geen standaardmodel wilt of als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Ben je blind of slechtziend? Dan krijg je de taststok volledig vergoed uit de basisverzekering. De leverancier is het bedrijf dat de taststokken levert. Als je de stok normaal gebruikt, gaat de taststok minstens 3 jaar mee.

    Als je de taststok hebt aangeschaft, is de stok van jou. Je leent de taststok dus niet.

  • Heb ik een eigen risico?

    Ben je 18 jaar of ouder dan geldt het eigen risico. Je hebt zelf gekozen wat het eigen risico van jouw basisverzekering is: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. Heb je dit jaar (tot nu toe) minder medische kosten gemaakt dan het eigen risico van jouw basisverzekering? Dan betaalt je maximaal het bedrag dat nog openstaat. Heb je dit jaar al meer kosten gemaakt dan het eigen risico? Dan betaal je niets.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor de taststok betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je kunt terecht bij leveranciers van taststokken. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Loophulpmiddelen slechtzienden'.

    Na de bestelling bij een gecontracteerde leverancier heb je de taststok binnen 5 werkdagen in huis. Kies je voor een afwijkend model? Dan heb je de taststok binnen 15 dagen in huis.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag ook naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de taststok bij een leverancier (bedrijf dat de taststok levert) waarmee OHRA een contract heeft? En gaat het om een standaardmodel? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? En/of bestel je geen standaardmodel? Dan moet je wel eerst toestemming vragen.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een prijsopgave van de kosten van de taststok. Je kunt deze aanvragen bij de leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de taststok verwacht nodig te hebben
      - welke taststok je precies wilt
      - de naam van de leverancier

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen