Vergoeding gelaatsprothese

Een gelaatsprothese is een hulpstuk met neus en oorschelpen om (een gedeelte van) jouw gezicht te bedekken. Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een gelaatsprothese. 

Vergoeding voor een gelaatsprothese in het kort

  • Basisverzekering: ja bij verminking van het gelaat of een gedeelte daarvan
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een gelaatsprothese vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een gelaatsprothese

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je krijgt een vergoeding voor een gelaatsprothese vanuit de basisverzekering als je een verminking hebt van (een gedeelte van) het gezicht, de neus en de oorschelpen. Je krijgt de gelaatsprothese volledig vergoed.

    Als je een gelaatsprothese aanschaft, is het van jou. Je kunt de gelaatsprothese dus niet lenen.

    Heb je geen goede gelaatsprothese meer? Vervang deze dan. Neem hiervoor contact op met een leverancier. De leverancier is het bedrijf dat de gelaatsprothese levert.

  • Heb ik een eigen risico?

    Voor de basisverzekering geldt vanaf de leeftijd van 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook ziet je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor de gelaatsprothese betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je moet eerst een specialist bezoeken. Geeft de specialist aan dat je een gelaatsprothese nodig hebt? Dan kies je zelf een leverancier die de gelaatsprothese levert. OHRA heeft met een aantal leveranciers een contract. Je kunt er binnen 5 werkdagen terecht.

    Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Gelaatsprothese’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw specialist

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de gelaatsprothese bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een andere leverancier? Dan vraag je OHRA wel eerst om toestemming.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de specialist die jou de gelaatsprothese voorschrijft. Deze brief bevat een medische indicatie. In een medische indicatie beschrijft de arts die jou behandelt jouw medische probleem. Hij geeft hierbij aan waarom jij deze gelaatsprothese nodig hebt. Aan de hand van deze beschrijving bepalen we of je de prothese vergoed krijgt
    • Een prijsopgave van de kosten van jouw gelaatsprothese. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de gelaatsprothese nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van jouw gelaatsprothese
      - welke gelaatsprothese je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen