Vergoeding gelaatsprothese

Een gelaatsprothese is een hulpstuk met neus en oorschelpen om (een gedeelte van) jouw gezicht te bedekken.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een gelaatsprothese

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2024?

    Je krijgt een vergoeding voor een gelaatsprothese vanuit de basisverzekering als je een verminking hebt van (een gedeelte van) het gezicht, de neus en de oorschelpen. Je krijgt de gelaatsprothese volledig vergoed.

    Als je een gelaatsprothese aanschaft, is het van jou. Je kunt de gelaatsprothese dus niet lenen.

    Heb je geen goede gelaatsprothese meer? Vervang deze dan. Neem hiervoor contact op met een leverancier. De leverancier is het bedrijf dat de gelaatsprothese levert.

  • Heb ik een eigen risico?

    Voor de basisverzekering geldt een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook ziet je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor de gelaatsprothese betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je moet eerst een specialist bezoeken. Geeft de specialist aan dat je een gelaatsprothese nodig hebt? Dan kies je zelf een leverancier die de gelaatsprothese levert. OHRA heeft met een aantal leveranciers een contract. Je kunt er binnen 5 werkdagen terecht.

    Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Gelaatsprothese’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw specialist

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de gelaatsprothese bij een leverancier waarmee OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een andere leverancier? Dan vraag je OHRA wel eerst om toestemming.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de specialist die jou de gelaatsprothese voorschrijft. Deze brief bevat een medische indicatie. In een medische indicatie beschrijft de arts die jou behandelt jouw medische probleem. Hij geeft hierbij aan waarom jij deze gelaatsprothese nodig hebt. Aan de hand van deze beschrijving bepalen we of je de prothese vergoed krijgt
    • Een prijsopgave van de kosten van jouw gelaatsprothese. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de gelaatsprothese nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van jouw gelaatsprothese
      - welke gelaatsprothese je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen