Vergoeding botverankerd systeem met softband (hoortoestel)

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een botverankerd systeem met softband. Een botverankerd systeem is een hoortoestel dat je niet in of achter je oor draagt, maar dat je vastmaakt op een apparaatje op je hoofd. Dit apparaatje wordt geïmplanteerde beengeleider genoemd. Het apparaatje wordt met een operatie in de schedel vastgemaakt (geïmplanteerd). Je kunt het hoortoestel op dit apparaatje vastmaken en er ook weer af halen.

Vergoeding voor botverankerd systeem met softband in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor botverankerd systeem met softband vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een botverankerd systeem met softband (hoorstoestel)

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je leent het hoortoestel. Het wordt dus niet jouw eigendom. Je krijgt de kosten voor een botverankerd systeem helemaal vergoed. Je krijgt het eerste hoortoestel in het ziekenhuis, nadat de beengeleider met een operatie is vastgemaakt in de schedel (geïmplanteerd).

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Het hoortoestel gaat meestal minstens 5 jaar mee. Als je hoortoestel niet meer goed werkt, kun je een nieuw toestel lenen. OHRA vergoedt de kosten voor vervanging van het eerste hoortoestel.

    Je hebt vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Je kunt zelf rechtstreeks contact opnemen met een leverancier met wie OHRA een contract heeft. Je hebt wel een brief nodig van jouw kno-arts of de arts van je audiologisch centrum. In deze brief moet staan waarom je een nieuw hoortoestel nodig hebt.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor heb je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een botverankerd systeem.

  • Waar kan ik terecht?

    Een botverankerd systeem wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Vind hier een leverancier. Zoek op ‘Botverankerd hoortoestel’.

    Heb je toestemming gekregen van OHRA? Dan levert een gecontracteerde leverancier het hoortoestel binnen 2 werkdagen na ontvangst van de opdracht.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van je kno-arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Ja, je hebt altijd eerst toestemming nodig van OHRA.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Heeft de leverancier van je keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een geschreven toelichting van de kno-arts die u het botverankerd systeem voorschrijft. In deze brief moet staan dat je dit systeem om een medische reden nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van het systeem. Die vraag je aan bij je leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Zet in je brief:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht het systeem nodig te hebben
      - de naam van de leverancier
      - welk systeem je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen