Vergoeding beeldschermloep

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor beeldschermloep. Een beeldschermloep is een hulpmiddel voor slechtzienden. De loep bestaat uit een camera en een beeldscherm. Je richt de camera op tekst om deze te vergroten. De vergrote tekst wordt weergegeven op het beeldscherm. Dit kan zowel in kleur als zwart-wit. Je kunt de beeldschermloep ook gebruiken in combinatie met een computer. Op de loep is een deel cameravergroting en een deel computerscherm gelijktijdig te zien. Deze combinatie wordt ook wel ‘split’ genoemd.

Vergoeding voor een beeldschermloep in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een beeldschermloep vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een beeldschermloep

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Een beeldschermloep kun je lenen. De loep wordt dus niet jouw eigendom. Je hebt recht op 1 beeldschermloep, vast of mobiel. Je krijgt de kosten vergoed vanuit de basisverzekering als je voldoet aan deze voorwaarden:

    • Je kunt niet met een eenvoudiger hulpmiddel lezen, je kunt dus alleen nog lezen met een beeldschermloep
    • Je kunt goed met de beeldschermloep omgaan

    Je hebt daarnaast een brief met medische diagnose nodig van jouw oogarts of een zorgverlener van een visueel adviescentrum. In deze brief moet staan welke oogklachten en beperkingen je hebt en welk hulpmiddel je nodig hebt.

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Een beeldschermloep gaat meestal minstens 5 jaar mee. Als je geen goede beeldschermloep meer hebt, kun je deze vervangen voor een nieuwe beeldschermloep. OHRA vergoedt de kosten voor het lenen.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een beeldschermloep.

  • Waar kan ik terecht?

    De beeldschermloep wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier. Vind hier een leverancier. Kijk onder ‘Beeldschermloep’.

    De leveranciers met wie OHRA een contract heeft, leveren binnen 7 werkdagen een beeldschermloep. Je moet dan wel een medische diagnose hebben van jouw oogarts.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je stuurt OHRA een brief van jouw oogarts. In deze brief staat welke beperkingen je hebt en waarom je de beeldschermloep nodig hebt

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Leen je een beeldschermloep bij een leverancier met wie OHRA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier met wie OHRA geen contract heeft? Vraag dan altijd eerst om toestemming.

  • Hoe vraag ik toestemming?

    Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract met OHRA? Dan vraag je schriftelijk om toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van de oogarts die jou de beeldschermloep voorschrijft. In deze brief moet staan dat je de beeldschermloep om een medische reden nodig hebt
    • Een prijsopgave van de kosten van een beeldschermloep. Je kunt deze aanvragen bij de leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de beeldschermloep verwacht nodig te hebben
      - welke beeldschermloep je precies wilt
      - de naam van de leverancier

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen