Vergoeding aangepaste stoel

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een aangepaste stoel. Een aangepaste stoel is een stoel die is aangepast aan functiebeperkingen. De stoelen zijn voorzien van een of meer van de volgende functies of aanpassingen: specifieke polstering, abductiebalk, arthrodese zittingen en/of pelottes voor zijwaartse steun. Je komt in aanmerking voor vergoeding als je problemen hebt bij het zitten en je geen gebruik kunt maken van een stoel die voldoet aan de normale ergonomische eisen. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding als er alleen sprake is van vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, problemen bij staan, problemen bij lopen of rugpijn in de lage rug.

Een sta-op stoel is geen aangepaste stoel. Voor een sta-op stoel is geen vergoeding mogelijk. Wel kun je als klant van OHRA profiteren van korting bij de aanschaf van een sta-op stoel via Medipoint.

Vergoeding voor een aangepaste stoel in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een aangepaste stoel vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een aangepaste stoel

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je leent de aangepaste stoel. De stoel wordt dus niet jouw eigendom. Je hebt recht op een aangepaste stoel als een ergonomische stoel niet (meer) voldoende helpt.

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering 2025?

    Een aangepaste stoel gaat meestal minstens 5 jaar mee. Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je een nieuwe stoel lenen. OHRA vergoedt de kosten voor vervanging. De leverancier moet OHRA wel eerst om toestemming vragen.

    Heb je de nieuwe stoel om een andere reden nodig dan jouw vorige aangepaste stoel? Bijvoorbeeld omdat je meer last krijgt van jouw beperking(en)? Dan heb je een verslag nodig van een ergotherapeut. In dit verslag moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je een nieuwe aangepaste stoel nodig hebt.

    Vraag je een nieuwe aangepaste kinderstoel aan? Dan heb je een brief nodig van de medisch specialist met een medische indicatie. Een medische indicatie is een beschrijving van het medisch probleem door een behandelend arts. In deze brief moet staan waarom het kind een nieuwe aangepaste stoel nodig heeft. Ook heb je een verslag nodig van een ergotherapeut.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een aangepaste stoel.

  • Waar kan ik terecht?

    Aangepaste stoelen worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier. Vind hier een leverancier en zoek op aangepaste stoel. Als je leverancier toestemming heeft gekregen van OHRA, levert de leverancier jouw stoel binnen 8 weken bij jou thuis.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts of ergotherapeut

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Ja, je hebt altijd eerst toestemming nodig van OHRA.

  • Hoe vraag ik toestemming?

    Je vraagt schriftelijk om toestemming. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van jouw behandelend arts die jou de aangepaste stoel voorschrijft. In deze brief moet staan dat je de aangepaste stoel om een medische reden nodig hebt, welke beperkingen je hebt en waarom je de aangepaste stoel nodig hebt
    • Een verslag van jouw ergotherapeut over jouw beperkingen en de reden voor de aanvraag voor de stoel
    • Een prijsopgave, je kunt deze aanvragen bij de leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Vermeld in de brief:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de aangepaste stoel verwacht nodig te hebben
      - de naam van de leverancier
      - welke aangepaste stoel je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige akkoordverklaring (toestemming) van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de akkoordverklaring van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie nemen wij de akkoordverklaring voor maximaal 1 jaar over. 

    Heb je een geldige akkoordverklaring voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je bij ons een aanvullende verzekering hebt waaruit we deze zorg vergoeden. Je krijgt een vergoeding volgens onze voorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw akkoordverklaring op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen