Veelgestelde vragen over onze reisverzekering

Staat je vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op.

Over afsluiten of aanpassen

  • Wanneer ontvang ik het polisblad en de polisvoorwaarden?

    Zodra je polis klaar staat in Mijn OHRA, ontvang je van ons een e-mail. Dit is meestal binnen 1 werkdag na je aanvraag. Dat geldt ook voor de polisvoorwaarden.

  • Heb ik de extra dekking Ongevallen nodig?

    Een ongevallenverzekering keert een vooraf bepaald maximaal bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit als gevolg van een ongeval. Een ongevallendekking staat los van een zorgverzekering.

    Je kunt je bij OHRA op 2 manieren verzekeren tegen de financiële gevolgen van een ongeval. Je kunt apart een OHRA Ongevallenverzekering afsluiten. Deze ongevallenverzekering biedt ook dekking tijdens reizen en vakanties. Je kunt ook de extra dekking Ongevallen afsluiten bij je OHRA Reisverzekering.

    Heb je ergens anders een ongevallenverzekering afgesloten? Bekijk dan de polisvoorwaarden zodat je zeker weet of je goed verzekerd op vakantie gaat.

  • Wanneer kan ik mijn doorlopende reisverzekering opzeggen?

    Je kunt je doorlopende reisverzekering dagelijks opzeggen, nadat de verzekering minimaal 1 jaar heeft gelopen. Houd wel rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Je kunt op ieder moment je huidige reisverzekering omzetten naar de vernieuwde OHRA Reisverzekering.

  • Kan ik de verzekerde bedragen van de bagagedekking verhogen?

    Voor je bagage kies je zelf de hoogte van je dekking: € 1.250,-, € 2.500,- of € 5.000,- per persoon. Je kunt de hoogte van je bagagedekking op ieder moment zelf aanpassen. Bekijk in onze afschrijvingslijst (pdf) voor de richtlijnen die wij gebruiken om de waarde van je spullen te bepalen. 

    Wil je weten wat je moet doen als je bagage vermist is? Of op welke bagage je extra goed moet letten? Lees dan onze tips over bagage.

  • Moet ik geneeskundige kosten meeverzekeren?

    Een botsing met je auto, een lelijke val op de piste of een acute blindedarmontsteking. Een ongeval of ziekte tijdens je vakantie betekent dat je een arts in het buitenland moet bezoeken. Niet altijd worden deze kosten vergoed door je (aanvullende) zorgverzekering. Veel zorgverzekeraars vergoeden alleen het bedrag van de kosten die in Nederland gelden. Kosten in het buitenland kunnen hoger zijn dan in Nederland. Het verschil moet je zelf betalen.

    Met de extra dekking Geneeskundige kosten bij je reisverzekering worden deze kosten wel vergoed. Een bijkomend voordeel is dat ook de kosten die onder het eigen risico van je zorgverzekering vallen, volledig door de extra dekking Geneeskundige kosten worden vergoed.

    Bel wel altijd eerst de OHRA Hulpdienst. Zo weet je zeker dat je de hulpverlening krijgt die je echt nodig hebt en dat deze hulp verzekerd is.

  • Ontvang ik bij OHRA ook korting bij meerdere verzekeringen?

    OHRA biedt geen korting bij meerdere verzekeringen. Wij verkopen eenvoudige producten met een duidelijke prijsopbouw. Het maakt niet uit hoeveel producten je hebt bij OHRA. Je betaalt altijd een scherpe premie.

  • Waar kan ik een OHRA Kortlopende Reis- of Annuleringsverzekering wijzigen?

    Wijzigingen in een kortlopende reis- of annuleringsverzekering kun je alleen doorgeven via onze klantenservice, telefoonnummer 026 400 40 40. Het is niet mogelijk dit in Mijn OHRA te doen.

Over wat verzekerd is

  • In welke landen ben ik verzekerd?

    Je kiest zelf of je alleen in Europa of overal ter wereld verzekerd wilt zijn. Bekijk het volledige overzicht van landen die onder Europadekking van OHRA vallen.

  • Is mijn huisdier verzekerd met een OHRA reisverzekering?

    Nee, met een reis- en annuleringsverzekering verzeker je alleen personen. Reis je met je hond, kat of paard en moet je gerepatrieerd worden? Dan wordt dit wel vergoed, tot maximaal € 500,- per huisdier met een maximum van € 1.000,- per reis.

    Je kunt je hond of kat wel verzekeren voor medische hulp in het buitenland met de OHRA Huisdierenverzekering met extra reisdekking. Je huisdier is dan verzekerd in Europa voor medisch noodzakelijke behandelingen tot € 1000,-. Je kunt de reisdekking afsluiten bij een maximale reisduur van 60 dagen.

  • Als ik op zakenreis ga, valt dit dan ook onder de OHRA Reisverzekering?

    Nee, als je voor je werk op reis gaat, dan ben je hiervoor met onze reisverzekering niet verzekerd. Het financiële belang is bij een zakenreis veel groter dan bij je persoonlijke vakantie. Denk bijvoorbeeld aan de financiële gevolgen voor je bedrijf bij het niet doorgaan van een zakenreis, of belangrijke werkzaamheden kunnen niet doorgaan omdat je uit de running bent. Heb je plannen om op zakenreis te gaan? Laat je dan goed informeren over de risico’s en de mogelijkheid voor een zakenreisverzekering.

  • Wat is de maximale reisduur?

    Bij de doorlopende reisverzekering zijn al je vakanties verzekerd. Het maakt niet uit hoe vaak je gaat. Wel kies je het aantal dagen dat je maximaal aaneengesloten op vakantie gaat: 45, 90, 180 of 365. Het gekozen aantal dagen heeft invloed op de hoogte van je premie. Omdat je tijdens een langere reis meer risico loopt op een schade.
    Ga je onverwachts langer op reis? Je kunt het opgegeven aantal dagen op ieder moment zelf wijzigen via Mijn OHRA.

    Een voorbeeld:
    Als je een lange wereldreis maakt kies je al snel voor 180 of zelfs 365 aaneengesloten reisdagen. Ga je 2 maanden overwinteren in een warm land? Dan kies je voor 90 aaneengesloten reisdagen. Of ga je maximaal 3 weken aaneengesloten op vakantie in de zomer en in de winter nog een week skiën? Dan kies je ervoor om 45 dagen aaneengesloten verzekerd te zijn.

    De kortlopende reisverzekering sluit je voor 1 vakantie af. Die vakantie heeft maximaal 180 aaneengesloten reisdagen. De verzekering loopt vanaf de datum van vertrek tot en met de einddatum van je vakantie.

  • Ik heb al een all risk autoverzekering. Heb ik de extra dekking Hulpverlening auto en motor nodig?

    Op de OHRA All Risk Autoverzekering is hulpverlening in het buitenland gedekt in alle landen op je internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart). Maar moet je bijvoorbeeld je auto achterlaten bij een garage voor reparatie? En heb je vervangend vervoer nodig? Dan wordt een vervangende auto niet vergoed. Autohuur is wel verzekerd met de extra dekking Hulpverlening auto en motor op je reisverzekering.

    Valt je auto of motor uit door een ongeval, vlak voordat je op vakantie gaat? En gebeurt dit binnen 7 dagen voor vertrek? Dan heb je met Hulpverlening auto en motor recht op vergoeding van de huurkosten van een soortgelijk motorrijtuig. Dat is voor maximaal 25 aaneengesloten dagen met een maximum huurbedrag van € 100,- per dag.
    Bekijk de polisvoorwaarden voor een overzicht van alle vergoedingen.

  • Ik ben mijn koffer kwijt. Na hoeveel dagen kan ik een claim indienen bij OHRA?

    Is je bagage vermist? Doe dan direct aangifte bij de luchtvaartmaatschappij op het vliegveld. Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, heb je altijd een Property Irregularity Report (P.I.R.) nodig. Dat is een soort politieverklaring. Vanaf het moment dat je bagage is vermist, gaat er bij OHRA een wachttijd in van 30 dagen. Een luchthaven of luchtvaartmaatschappij heeft 21 dagen de tijd om jouw vermiste spullen terug te vinden of een vergoeding uit te keren. Na 21 dagen geeft OHRA je nog een aantal dagen extra de tijd om alles af te handelen met de luchthaven of luchtvaartmaatschappij. Is er na 30 dagen nog niets gebeurd? Bel dan met OHRA. Lees meer over de OHRA Reisverzekering en je bagage

Over annuleren

  • Wat is de vergoeding bij annuleren?

    Bij de OHRA Doorlopende Reisverzekering met extra dekking krijg je (een deel van) je reissom terug. Het gaat om een reissom van maximaal € 1.500,- per persoon, per reis. Het maakt dus niet uit hoe vaak je op vakantie gaat. Je bent bij al je reizen verzekerd voor annulering. Is je reis duurder dan € 1.500,-? Dan is het mogelijk om apart een kortlopende annuleringsverzekering af te sluiten tot het bedrag dat je wilt verzekeren.

    Je kunt er ook voor kiezen om 1 specifieke vakantie te verzekeren voor annulering. Deze kortlopende annuleringsverzekering sluit je los af, of je sluit hem af samen met je kortlopende reisverzekering. De premie is 4% van de totale reis- en/of huursom. Een annuleringsverzekering kun je tot uiterlijk 2 weken na het boeken van je reis afsluiten. Heb je je reis al langer dan 2 weken geleden geboekt? Dan kun je die reis dus niet meer verzekeren voor de kosten van annulering.

  • Wanneer mag ik kosteloos annuleren?

    Kun jij je reis of boeking nog voor de vertrekdatum annuleren, dan is het in veel gevallen mogelijk je reis of boeking kosteloos te annuleren bij je reisorganisatie of boekingskantoor. Soms ontvang je een percentage van de betaalde reissom terug. Hoe dichter voor de vertrekdatum hoe minder je terugkrijgt van je totale reissom. De annuleringsverzekering vergoedt het bedrag dat voor jouw rekening blijft. 

    De annuleringsverzekering vergoedt dan de (resterende) kosten van: 

    • annulering van je reis (tot en met de dag van vertrek of de ingangsdatum van de huur)
    • vertraging bij vertrek of aankomst
    • eerder terugkeren van je vakantiebestemming

    Je hebt bijvoorbeeld recht op vergoeding als de reis- of huurovereenkomst onverwachts wordt geannuleerd. De reden voor annulering is dan vanwege overlijden, een ernstige acute ziekte of door een ongeval met ernstig letsel bij je familie in de eerste graad (zoals je ouders en kinderen) of in de tweede graad (opa en oma, kleinkinderen en broers en zussen). Je hebt ook recht op vergoeding als je ongewenst werkeloos wordt door een onverwachte gehele of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf waar je werkzaam bent.

    Verder ben je gedekt bij:

    • een echtscheiding van de verzekerde en/of
    • het ontbinden van een samenlevingscontract

    In beide gevallen moet dat vastgelegd zijn bij de notaris en de juridische procedure moet in gang zijn gezet op het moment van annuleren.

    Is je vlucht geannuleerd? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Als je een annuleringsverzekering hebt, biedt deze in dit geval namelijk geen dekking.

  • Mijn reissom is hoger dan de maximale vergoeding van de extra dekking Annulering van mijn doorlopende reisverzekering. Wat kan ik doen?

    De extra dekking Annulering bij een doorlopende reisverzekering heeft maximaal een dekking van € 1.500,- per persoon, per reis. Valt de reissom van een vakantie hoger uit dan € 1.500,- per persoon? Dan is het mogelijk om apart een kortlopende annuleringsverzekering af te sluiten voor het bedrag boven de € 1.500,-.

Over de kosten van je verzekering

  • Ik heb al een OHRA Reisverzekering en als ik nu opnieuw een berekening maak krijg ik een andere premie te zien. Hoe kan dat?

    Vanaf 31 mei 2015 is je leeftijd van invloed op de premie van onze doorlopende reisverzekering. Het is daarom mogelijk dat de premie hoger of lager is dan de premie die je op dit moment betaalt.

  • Waarom is de premie van de OHRA Reisverzekering afhankelijk van mijn leeftijd?

    Wij zien dat klanten in bepaalde leeftijdsgroepen minder schades claimen. Tegelijkertijd zien we dat klanten in andere leeftijdsgroepen meer schades claimen. We hebben hier onze premie op aangepast. Bij veel verzekeringen, zoals de inboedel- en de autoverzekering, bepalen wij al langer de premie aan de hand van de leeftijd van de klant.

  • De nieuwe premie voor de OHRA Reisverzekering is lager. Hoe kan ik ook profiteren van een lagere premie?

    Via Mijn OHRA kies je voor wijzigen. Daarna klik je op ‘ik wil de nieuwe reisverzekering’. Je hoeft dus niet je huidige reisverzekering eerst op te zeggen.