Corona en je reisverzekering

Bij OHRA krijgen we door alle maatregelen rondom het coronavirus veel vragen binnen over de vergoeding vanuit de reisverzekering en annuleringsverzekering. Zit je ook met vragen? Vind hier de antwoorden in onze veelgestelde vragen. Zo weet jij precies wat je kunt verwachten van je annuleringsverzekering of reisverzekering als het gaat om corona.

Corona en je annuleringsverzekering

  • Kan ik mijn vakantie annuleren als de Europese Unie (EU) Nederland code oranje of rood geeft?

    Nederland wordt vanuit de EU voorzien van een kleurcode. Als deze kleurcode oranje of rood is, dan kan dit gevolgen hebben. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat andere landen geen toegang verlenen aan Nederlanders die niet lang genoeg geleden gevaccineerd zijn of niet volledig gevaccineerd zijn. Ook kan het zijn dat je als Nederlander alleen toegang krijgt tot het land als je eerst (in dat land) in quarantaine gaat. In beide gevallen geldt je annuleringsverzekering niet. Er is geen dekking, dus de reissom wordt niet vergoed vanuit je annuleringsverzekering. Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie om te kijken of de reis nog wel doorgaat of dat je de reis kunt omboeken bijvoorbeeld.

    Zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent en blijft van de in- en uitreismaatregelen van het land waar je naartoe wilt gaan of waar je doorheen reist. Let op: elk land heeft de vrijheid om hun eigen maatregelen te bepalen. Het kan dus per land verschillen wanneer iemand lang genoeg geleden volledig gevaccineerd is. Dit kan zelfs per vaccin verschillen.

  • Mijn medereizigers mogen wel reizen naar een land, maar ikzelf niet. Kan ik mijn vakantie annuleren?

    Steeds meer Nederlanders zijn inmiddels gevaccineerd. Toch kan het voorkomen dat iemand in je gezin of reisgezelschap niet of niet lang genoeg geleden is gevaccineerd. En dat om die reden iemand binnen het gezin niet toegelaten wordt of verplicht in quarantaine moet in dat land. In dit geval geldt je annuleringsverzekering niet en wordt de reissom niet vergoed. Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie om te kijken of je de reis kunt omboeken bijvoorbeeld.

    Zorg ervoor dat je op de hoogte bent en blijft van de in- en uitreismaatregelen van het land waar je naartoe wilt gaan of waar je doorheen reist. Let op: elk land heeft de vrijheid om hun eigen maatregelen te bepalen. Het kan dus per land verschillen wanneer iemand lang genoeg geleden volledig gevaccineerd is. Dit kan zelfs per vaccin verschillen.

  • Ik wil mijn reis zelf omboeken naar een later moment. Blijft mijn kortlopende annuleringsverzekering geldig?

    Je kortlopende annuleringsverzekering heeft een einddatum. Door het omboeken van je reis verandert de reisperiode. In deze situatie kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen via 026 400 40 40.

  • Ik heb al een vakantie geboekt, maar wil deze zelf vanwege het coronavirus annuleren. Vergoedt mijn annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

  • Ik ga op vakantie naar een land met code rood. Dit betekent dat ik in quarantaine moet als ik het land in wil. Kan ik mijn reis annuleren met een annuleringsverzekering?

    Verplichte quarantaine in het vakantieland is geen geldige annuleringsreden. Je kunt je reis annuleren, maar krijgt geen vergoeding via je annuleringsverzekering.

    Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Zij kijken samen met je naar andere mogelijkheden.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Vergoedt mijn reis- of annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering opzeggen en krijg ik dan mijn premie terug?

    Je kunt in dit geval je kortlopende reisverzekering beëindigen en je premie terugvragen. Dat geldt niet voor je annuleringsverzekering.
    Om je premie terug te krijgen, kun je contact opnemen met onze klantenservice

  • Ik wil op doktersadvies mijn reis annuleren. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je ontvangt wel een vergoeding voor het annuleren van je reis als er sprake is van een acuut ernstige ziekte. Is er nog geen sprake van een acuut ernstige ziekte? Dan vergoedt je reis- of annuleringsverzekering een annulering niet. Een annulering uit voorzorg is namelijk niet verzekerd.

  • Mijn terugvlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus. Krijg ik ander vervoer of extra kosten vergoed?

    We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

  • Wat als tijdens mijn vakantie de maatregelen weer strenger worden?

    Ben je op vakantie en worden de coronamaatregelen weer strenger? Misschien wil je je vakantie dan vroegtijdig afbreken en terugreizen naar Nederland. De regering heeft aangegeven dat dit een risico is dat vakantiegangers naar het buitenland zelf nemen en dat de overheid in dat geval geen repatriëringsoperatie zal opzetten.

  • Ik ben in het buitenland en wil vanwege de risico’s terug naar Nederland. Wat moet ik doen?

    Het beste kun je dan contact opnemen met je reisorganisatie of vliegmaatschappij. Nederlandse toeristen worden niet meer gerepatrieerd vanuit de overheid.

    Via Nederland wereldwijd vind je meer informatie voor toeristen in het buitenland en het coronavirus.