DAS wordt ARAG
Zoals u inmiddels weet krijgt u vanaf 1 januari 2025 advies en juridische hulp van ARAG. Op deze pagina vindt u informatie over het melden van nieuwe zaken, de nieuwe polisvoorwaarden en antwoorden op veelgestelde vragen.
Bij wie moet u zijn?
Wilt u vanaf 1 januari 2025 een nieuwe zaak melden? Dan is het belangrijk om te kijken naar de gebeurtenis of de feiten die tot het conflict hebben geleid. Wij begrijpen dat het soms lastig is om te bepalen wanneer een conflict precies is ontstaan. Daarom geven wij u hieronder 2 voorbeelden.
Voorbeeld 1: Conflict vóór 1 januari 2025
Stel, tijdens uw beoordelingsgesprek op 1 december 2024 zegt uw leidinggevende dat hij niet tevreden is met uw werk en dat het misschien beter is om een andere baan te zoeken. Drie maanden later, op 1 februari 2025, krijgt u een voorstel om te vertrekken. Omdat de problemen begonnen op 1 december 2024, behandelt DAS uw zaak. Dit valt onder de module Inkomen.
Voorbeeld 2: Conflict ná 1 januari 2025
Op 15 januari 2025 verleent een andere bestuurder u geen voorrang en er ontstaat een aanrijding waardoor uw auto beschadigd raakt. De andere bestuurder ontkent schuld en zijn verzekeraar wil uw schade niet vergoeden. Omdat de aanrijding en het ontkennen van schuld na 1 januari 2025 plaatsvonden, behandelt ARAG uw zaak. Dit valt onder de module Verkeer en de module Rechtsbijstand Motorrijtuig.
Polisvoorwaarden
Polisvoorwaarden OHRA Rechtsbijstandsverzekering (pdf)
Polisvoorwaarden OHRA Autoverzekering inclusief Aanvullend Pakket (pdf)
Polisvoorwaarden OHRA Autoverzekering exclusief Aanvullend Pakket (pdf)
Veelgestelde vragen
-
Waarom stappen jullie over van DAS naar ARAG?
Eens in de zoveel jaar evalueren wij al onze samenwerkingspartners. Ook die van onze rechtsbijstandverzekering. Wij hebben in ARAG de juiste juridische partner gevonden voor onze klanten. Met hun expertise zullen ze u optimaal ondersteunen bij een conflict. Hun manier van werken sluit goed aan bij de manier die u van ons gewend bent: duidelijke communicatie en geen gedoe.
-
Verandert de dekking van mijn verzekering?
Nee, er verandert niets aan de dekking van uw verzekering.
-
Waar kan ik zien welke dekkingen ik heb?
Welke dekkingen u heeft, ziet u op uw polisblad. U vindt uw polisblad in de OHRA app en in Mijn OHRA. Als u alle correspondentie per post ontvangt, heeft u het polisblad ook per post ontvangen.
-
Blijven mijn modules hetzelfde en hebben ze dezelfde naam?
Ja, de modules en de namen ervan blijven hetzelfde.
-
Heb ik nog steeds recht op gratis telefonisch advies?
Ja, u heeft nog steeds recht op gratis telefonisch advies. Ook als u nog geen conflict heeft of als uw conflict niet verzekerd is. Vanaf 1 januari 2025 belt u daarvoor met het Juridisch Service Center van ARAG. Het telefoonnummer is 033 - 43 42 342.
-
Vanaf wanneer moet ik mijn conflict bij ARAG melden?
Vanaf wanneer u uw conflict bij ARAG moet melden, hangt af van het moment waarop de gebeurtenissen plaatsvonden die tot het conflict hebben geleid:
- Vinden die gebeurtenissen vóór 1 januari 2025 plaats? Dan meldt u uw conflict bij DAS, ook als u dat pas in 2025 doet.
-
Vinden die gebeurtenissen op of ná 1 januari 2025 plaats? Dan meldt u uw conflict bij ARAG.
-
Hoe weet ik wanneer de gebeurtenissen plaatsvonden die tot het conflict hebben geleid?
Hieronder ziet u 2 voorbeelden die duidelijk maken wanneer u bij wie u terecht kunt:
Voorbeeld 1
Tijdens uw beoordelingsgesprek op 1 december 2024 zegt uw leidinggevende dat hij niet tevreden is over uw functioneren. Hij hint erop dat het goed is om op zoek te gaan naar een andere baan. Twee maanden later, op 1 februari 2025 krijgt u een voorstel om te vertrekken. U bent het daar niet mee eens en er ontstaat een conflict. De hint in het beoordelingsgesprek is de gebeurtenis die tot het conflict heeft geleid. En die vond plaats op 1 december 2024. Dus vóór 1 januari 2025. Daarom gaat DAS u in dit geval juridisch ondersteunen.
Dit conflict is bij de Rechtsbijstandverzekering verzekerd met de module Inkomen.
Voorbeeld 2
Op 15 januari 2025 geeft een medeweggebruiker geen voorrang aan u. Gevolg: een aanrijding en schade aan uw auto. De medeweggebruiker ontkent meteen schuld en zijn verzekeraar wil uw schade niet vergoeden. U vindt dat u wel recht heeft op schadevergoeding. De aanrijding en het ontkennen van schuld zijn de gebeurtenissen die tot het conflict hebben geleid. Beide vonden plaats ná 1 januari 2025. Daarom krijgt u bij dit conflict juridische hulp van ARAG.
Dit conflict is bij de Rechtsbijstandverzekering verzekerd met de module Verkeer en bij de Auto- en Motorverzekering met de module Rechtsbijstand Motorrijtuig.
-
Ik heb voor 1 januari 2025 al een zaak aangemeld bij DAS. Gaat die nu over naar ARAG?
Als u een lopende zaak heeft bij DAS, dan blijft DAS uw zaak behandelen. Uw zaak wordt dus niet overgedragen aan ARAG.
-
Hoe meld ik mijn conflict bij ARAG?
U kunt uw conflict op 2 manieren bij ARAG melden:
- Via de website: arag.nl/meld-uw-zaak
-
Telefonisch: 033 – 43 42 342. In geval van nood kan dat ook buiten kantooruren.
-
Veranderen mijn polisvoorwaarden door de overgang naar ARAG?
Het enige wat we hebben aangepast in de polisvoorwaarden is de manier waarop u een conflict meldt. Voor de rest blijven uw polisvoorwaarden hetzelfde. De nieuwe polisvoorwaarden vindt u op ohra.nl/das-wordt-arag
-
Verandert mijn premie door de overgang naar ARAG?
Uw premie verandert niet door de overgang van DAS naar ARAG. Bij de jaarlijkse verlenging van uw verzekering kan de premie wel wijzigen, bijvoorbeeld door stijgende kosten. Dat is niet anders dan andere jaren. Mocht de premie wijzigen bij het verlengen van uw verzekering, dan staat dat los van de overgang van DAS naar ARAG. Ga naar ohra.nl/verlenging/rechtsbijstand voor actuele informatie over mogelijke premiewijzigingen.
-
Ik wil graag door een andere partner dan ARAG geholpen worden bij een conflict. Kan dat?
ARAG wordt voor al onze klanten de nieuwe juridische partner bij conflicten die na 1 januari 2025 ontstaan. Wilt u dat niet? Dan kunt u ervoor kiezen uw verzekering op te zeggen. U regelt dat eenvoudig via de OHRA App of Mijn OHRA.