Stressvrije APK? De belangrijkste regels en wat je zelf kunt doen.
Heb je een auto? Dan is een jaarlijkse APK-keuring vaak verplicht. Helaas reden voor de nodige stress bij sommige automobilisten. Wij vertellen je wat je moet weten over de APK. En geven je tips voor een stressvrije APK.
Rijd nooit zonder geldige APK-keuring
Auto's worden voor de APK in een aantal categorieën ingedeeld. Binnen sommige categorieën hoeven auto's niet of minder vaak gekeurd te worden. Bijvoorbeeld oldtimers, auto's die rijden op nieuwere benzine of elektrische auto's. Je checkt het precies op de website van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).
Is voor je voertuig een APK verplicht? Dan mag je alleen de weg op met een goedgekeurde auto. Ga je rijden zonder een geldige APK en word je betrapt? Reken dan op een flinke boete. Wanneer je schade aan je niet-gekeurde auto hebt die te maken heeft met slecht onderhoud van je auto, dan kun je deze vaak niet claimen via je autoverzekering. Regel dus op tijd een afspraak bij een erkend APK-bedrijf.
Check de APK-vervaldatum van je auto
Is je auto APK-plichtig? Dan moet deze telkens op een bepaalde datum gekeurd zijn. Ongeveer 6 weken voor deze vervaldatum krijg je een herinnering van het RDW. Die datum blijft onveranderd. Dus als je je auto 1 maand voor de vervaldatum laat keuren, blijft de vervaldatum de keer daarop gelijk. Je kunt op de website van de RDW de vervaldatum van de APK van jouw auto checken.
Laat de keuring zo vroeg mogelijk uitvoeren
Je kunt de APK voor je auto al 2 maanden voor de vervaldatum laten uitvoeren. Dat heeft meerdere voordelen. Omdat de APK-vervaldatum niet verandert, is je auto zo voor 14 maanden goedgekeurd. Hoef jij je langere tijd niet druk te maken om de APK. Een ander voordeel is, dat je meer tijd hebt om je auto te laten repareren wanneer deze op bepaalde punten wordt afgekeurd. En je hebt meer tijd om hiervoor een beter of goedkoper adres te vinden.
Wat je zelf kunt doen vóór de APK
De punten waarop auto's het vaakst worden afgekeurd zijn: banden met onvoldoende profiel of te lage bandenspanning, kapotte of onvoldoende verlichting, beschadigde ruitenwissers en problemen met de remmen. Behalve remproblemen zijn dit allemaal punten, die je goed zelf kunt checken of oplossen.
Banden
Het profiel van alle 4 je autobanden moet minimaal 1,6 mm zijn. Je kunt dit tegenwoordig zelf checken met de slijtage-indicatoren ('tread wear indicators'). Dat zijn kleine blokjes in de hoofdgroeven van de band. Deze moeten duidelijk dieper liggen dan het loopvlak. Liggen ze gelijk? Tijd voor nieuwe banden!
Elke band verliest steeds wat lucht. Hierdoor wordt de bandenspanning lager. Een te lage en ook een te hoge bandenspanning is gevaarlijk. Is je auto nog niet uitgerust met een Tyre Pressure Monitoring System'? Dan kun je zelf je bandenspanning checken. In het instructieboekje of de binnenzijde van je portier lees je wat de bandenspanning voor jouw auto moet zijn. Bij bijna elk tankstation vind je een pomp waarmee je je banden op de juiste spanning brengt.
Verlichting
Test je koplampen, je richtingaanwijzers, achteruitrijlichten en remlichten. Vergeet ook de kentekenplaatverlichting niet.
Ruitenwissers
Check de ruitenwissers en ruitensproeiers voor en achter. Ruitenwissers kun je zelf makkelijk en voordelig vervangen. Kijk ook of voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir zit.
Oneens met het keuringsrapport?
De RDW stelt de APK-regels op, maar ze kunnen jou ook helpen wanneer je het niet eens bent met het keuringsrapport. Zorg in dit geval dat je na de APK-keuring een officieel keuringsrapport krijgt waarop staat dat het voertuig afgekeurd is. Een medewerker van de RDW komt dan kijken of de afkeuring terecht of onterecht is. Bezwaar maken kan alleen direct bij de keuring. Als de garage weigert om een APK-rapport af te geven, kan je tegen het bedrijf een klacht indienen bij de RDW.
We wensen je alvast een stressvrije APK!