Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen over onze woonverzekeringen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op of kijk bij de veelgestelde vragen over onze inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekering.

Gegevens, afsluiten en opzeggen

  • Wanneer ontvang ik mijn polis en de polisvoorwaarden?

    Dit is meestal binnen 1 werkdag nadat je je verzekering hebt afgesloten. Je ontvangt dan een e-mail van ons dat je polis en polisvoorwaarden klaarstaan in Mijn OHRA.

  • Ik wil mijn gegevens of verzekering wijzigen. Kan dat?

    Dat kan. Je wijzigt makkelijk zelf je gegevens of je verzekering in Mijn OHRA.

  • Het bouwjaar op mijn polis klopt niet. Wat moet ik doen?

    Klopt het bouwjaar niet of staat er dat het onbekend is? Neem dan contact met ons op. Wij passen je gegevens aan. De gegevens van jouw bouwjaar halen wij uit het Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van het kadaster. Hier kloppen deze gegevens dan ook niet. Geef het juiste bouwjaar ook door aan het kadaster. Dit kan makkelijk online. Ga naar de Basisregistratie Adressen en Gebouwen van het kadaster. Voer in de zoekbalk je postcode in en klik op zoeken. Selecteer je adres. Aan de rechterkant van je scherm zie je alle gegevens van je woning. Klik op het icoontje bij het kopje 'pand'. Er wordt dan een ‘terugmeld’-scherm geladen. Kies de optie bouwjaar en klik op volgende. Bij de onderbouwing geef je aan waarom het bouwjaar volgens jou niet klopt. Het kadaster neemt de terugmelding verder in behandeling.

  • Op mijn polis staat de herbouwwaarde vermeld. Wat is dat precies?

    De herbouwwaarde is het bedrag dat nodig is om je woning op dezelfde locatie, met dezelfde afmetingen en met dezelfde bestemming opnieuw te bouwen.

  • Wat houdt de waardegarantie precies in?

    Bij OHRA heb je waardegarantie. Dat betekent dat wij altijd het hele schadebedrag betalen. Zo ben je nooit onderverzekerd en kun je je woning weer helemaal repareren of herbouwen. Dat is zorgeloos genieten van je woning. Let wel op: de gegevens op je polis moeten wel juist zijn en eventuele wijzigingen moeten op tijd aan ons zijn doorgegeven.

  • Hoe en wanneer kan ik mijn woonverzekeringen opzeggen?

    Je kunt je opstal-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering dagelijks zelf opzeggen in Mijn OHRA. Dit kan ook in het eerste jaar dat je verzekerd bent.

Verhuizen of verbouwen

  • Ik ga verhuizen. Kan ik mijn woonverzekeringen meenemen?

    Voor je inboedelverzekering kan dat. Dit doe je door in Mijn OHRA je verhuizing door te geven. Je spullen verhuizen mee naar je nieuwe woning. Dus deze verzekering kun je makkelijk omzetten naar je nieuwe adres. 

    Voor je opstalverzekering is dat anders. Je gaat verhuizen naar een nieuwe woning. Dat betekent dat je een nieuwe opstalverzekering moet afsluiten voor deze woning. Je oude opstalverzekering moet je beëindigen. Dit doe je in Mijn OHRA.
    Let op: heb je een opstalverzekering met een ingangsdatum voor 31 mei 2015, neem dan even telefonisch contact op. We helpen u graag. 
     

  • Mijn nieuwe woning is voorzien van erkende beveiliging, zoals politiekeurmerk. Hoe krijg ik extra preventiekorting hiervoor?

    In Mijn OHRA geef je dit makkelijk door. Je voegt zelf de preventiekorting toe als je je verhuizing doorgeeft.

  • Ik ga verbouwen. Moet ik dit doorgeven aan jullie?

    Ga je een nieuwe keuken of badkamer plaatsen? Dan hoef je ons niet informeren. Dit is automatisch meeverzekerd door de waardegarantie. Als je woonoppervlakte groter wordt door de verbouwing, denk bijvoorbeeld aan een uitbouw of een etage erbovenop, dan moet je dit wel aan ons melden. Twijfel je? Neem dan gerust contact met ons op.

Dekking en schade

  • Mijn kind gaat op zichzelf wonen. Geldt de aansprakelijkheidsverzekering dan nog?

    Ja, uw kind is nog verzekerd voor de aansprakelijkheidsverzekering als hij of zij op kamers woont voor een studie. Je moet dan wel een gezinsdekking afgesloten hebben. Heb je geen gezinsdekking of woont je kind om andere redenen op zichzelf? Dan moet je zoon of dochter zelf een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

  • Kan ik schade aan mijn woning ook zelf repareren? En wat krijg ik dan vergoed?

    Wil je de schade aan je woning zelf repareren? Neem dan eerst contact met ons op. We kijken dan of de schade verzekerd is. Het schadebedrag wordt in overleg vastgesteld. Wij houden daarbij rekening met een redelijke vergoeding voor je eigen arbeid. Wil je het toch laten repareren? Dat kan. Neem dan ook contact op met ons. We helpen u graag. 

  • Jullie bieden geen aparte module aan voor de fundering van mijn woning. Is deze wel meeverzekerd?

    Ja, de fundering van je woning is standaard meeverzekerd via onze opstalverzekering.

  • Iemand uit mijn gezin veroorzaakt schade aan spullen van een ander gezinslid. Ben ik daarvoor verzekerd met mijn aansprakelijkheidsverzekering?

    Nee, daar ben je niet voor verzekerd. 

  • Als ik schade maak tijdens mijn werk. Ben ik dan verzekerd met mijn aansprakelijkheidsverzekering?

    Nee, schade die je tijdens je werk veroorzaakt is niet verzekerd. Schade die ontstaat tijdens vrijwilligerswerk is wel verzekerd. Als uw kind tijdens een stage, vakantiebaan of krantenwijk schade veroorzaakt, is dit meeverzekerd.

  • Ik heb op dit moment een aansprakelijkheidsverzekering met een dekking van € 1.250.000,-. Hoe kan ik de dekking verhogen naar € 2.500.000,-?

    Je wijzigt je dekking makkelijk zelf in Mijn OHRA