OHRA Adviseur Bedrijfsgezondheid

Onze adviseurs bedrijfsgezondheid helpen jou en je bedrijf bij belangrijke thema’s als preventie, verzuim en arbeidsongeschiktheid. Als jouw bedrijf zich richt op de bedrijfsgezondheid, dan heeft dat een positief effect op de werkomstandigheden en het werkplezier van je medewerkers. Met een hogere productiviteit als positief gevolg. Bovendien verklein je de kans op verzuim. Een duidelijke win-win wat ons betreft. Daarom helpen onze adviseurs Bedrijfsgezondheid je graag bij het opstellen van een gericht plan van aanpak om zo het welzijn van jouw medewerkers te vergroten. En daarmee een gezonder bedrijf. Hoe? Daar vertellen we je graag meer over.

In 7 stappen naar een fit en vitaal bedrijf

Onze adviseurs Bedrijfsgezondheid helpen je in slechts 7 stappen met een gericht plan van aanpak, speciaal gericht op het vergroten van het welzijn van je medewerkers.

Stap 1

Inzet van een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO):

  • Via de Persoonlijke Gezondheidscheck van Niped
  • We brengen de vitaliteit en eventuele (sluimerende) problemen van je medewerkers en daarmee je bedrijf in kaart
  • Voor medewerkers die collectief verzekerd zijn bij OHRA wordt deze check door OHRA volledig vergoed: voor hen betaal je dus niets

Stap 2

Op basis van het PMO volgt een gerichte macro rapportage:

  • Met een top 3 van de belangrijkste (sluimerende) problemen
  • Inclusief bijbehorende interventies om deze problemen gericht aan te pakken. Op bedrijfs- en medewerkersniveau, curatief en preventief
  • Omdat we ons richten op de grootste bedrijfsbrede problemen, vergroten we het draagvlak binnen je bedrijf

Stap 3

Bespreek de Top 3 (sluimerende) problemen en bijbehorende interventies en medewerkersprogramma’s:

  • Met management en medewerkers
  • Met enerzijds een terugblik op de resultaten van het PMO waaraan zij hebben deelgenomen
  • En anderzijds een vooruitblik hoe we deze problemen samen gaan aanpakken

Stap 4

Maak de aanpak persoonlijk en herkenbaar:

  • Geef de problemen, interventies, medewerkersprogramma’s en bijbehorende communicatie bijvoorbeeld een herkenbare projectnaam
  • Zo krijgt het vervolg een zogenaamde kapstok binnen je bedrijf en communiceer er regelmatig over
  • Zodat het niet op de achtergrond verdwijnt bij je medewerkers en dus je bedrijf

Stap 5

Zet een stip op de horizon:

  • Bepaal een doen om met het hele bedrijf naartoe te werken
  • Leg de lat niet te hoog: houd het behapbaar en haalbaar
  • Bepaal een realistische stip die aan het einde van het jaar gezamenlijk behaald wordt
  • Is de stip gerealiseerd? Dan bepaal je voor het volgende jaar weer een nieuwe stip op de horizon

Stap 6

Leg de focus op vitaal leiderschap:

  • Zorg dat directie en management vitaliteit pro-actief uitdragen in je bedrijf
  • Om zo het project bij je medewerkers te laten en blijven leven
  • Leg niet alleen de focus op de voordelen van vitaliteit op het werk, maar óók het voordeel van vitaliteit in het dagelijkse privé leven van je medewerker
  • Zo werkt het hele bedrijf sámen aan de oplossing van de (sluimerende) problemen naar een duurzaam vitale organisatie en medewerkers. Op het werk én thuis

Stap 7

Kijk in januari gezamenlijk terug:

  • Wat is het afgelopen jaar aangepakt? Wat is goed gegaan en wat kan beter
  • Is de jaarlijkse stip op de horizon behaald? Ja? Stel dan een nieuwe stip vast. Nee? Bekijk dan wat er verbeterd of veranderd kan worden om deze alsnog te realiseren
  • Hierbij is het wederom essentieel dat directie en management de vervolgstappen pro-actief uitdragen en samen met de medewerpers oppakken
  • TIP! Stimuleer óók medewerkers die lekker in hun vel zitten!

    Waarom zouden medewerkers die lekker in hun vel zitten, meedoen met het (dure) vitaliteitsprogramma dat je hebt ingekocht? En hoe stimuleer je ze? De ene medewerker is de andere niet. De ene medewerker is dan ook veerkrachtiger dan de andere. Als we je medewerkers verdelen op kleur, dan hebben we het over de rode, oranje en groene fase:

    Medewerkers in de rode fase

    Zij ‘zitten er doorheen’. Gemiddeld gaat het dan om 3% van de medewerkers. Door (ernstige) lichamelijke of mentale klachten zitten zij vaak in een verzuimtraject en ben je als werkgever hard bezig met re-integreren.

    Medewerkers in de oranje fase

    Bij gemiddeld 2% van de medewerkers ligt het gevaar op uitval door lichamelijke of mentale problemen op de loer. Dan is het belangrijk dat je als werkgever alles op alles zet om uitval van deze medewerkers te voorkomen.

    Medewerkers in de groene fase

    Zo’n 95% van de medewerkers zitten in de groene fase. Zij ervaren (ogenschijnlijk) weinig lichamelijke en mentale klachten en hebben vaak voldoende energie om de werkdag door te komen.

    Let op de groene valkuil!

    Dat is mooi, hoor ik je denken: 95% van mijn medewerkers zit dus gewoon prima in hun vel en zij redden zich wel! Laat die gedachte nu net een van de grootste valkuilen zijn voor jou als werkgever. Groen kent namelijk verschillende kleurschakeringen. De ene medewerkers is namelijk een stuk veerkrachtiger dan de andere. En dit varieert ook nog eens in de tijd. De ene dag zit je nu eenmaal lekkerder in je vel dan de andere dag. Een constante staat van dezelfde veerkracht is onmogelijk. Zeker in de steeds drukker wordende samenleving. Want niet alleen gebeurtenissen op het werk hebben impact op de veerkracht van je medewerkers, maar ook gebeurtenissen in hun privé leven. Zij zijn méér dan alleen werknemer. Zij zijn partner, ouder, vrijwilliger, sporter, mantelzorger, noem maar op.

    Uiteraard wil je voorkomen dat medewerkers in de loop van de tijd ongemerkt steeds een beetje verder opschuiven van lichtgroen, naar donkergroen. Waarbij de grens met de oranje fase steeds een stapje dichterbij komt. Zonder dat jij of je medewerker dit in de gaten heeft. Laat daarom ook je ‘groene’ medewerkers meedoen met het vitaliteitsprogramma. Je hebt hier ten slotte niet voor niets in geïnvesteerd.

  • Vitaliteitsprogramma? Óók voor je ‘groene’ medewerkers!

    Maar hoe overtuig je medewerkers die over het algemeen prima in hun vel zitten, hieraan deel te nemen? Daarvoor geven we je graag een drietal praktische tips.

    1. Sta achter je aanpak

    Laat duidelijk merken dat je geeft om je medewerkers als persoon. In alle hoedanigheden, niet alleen als medewerker. Laat deze boodschap vanuit de hoogste top van de organisatie doordringen. Geef aan dat er geen ‘one size fits all’ aanpak is en dat het vitaliteitsprogramma wellicht niet voor iederéén de beste oplossing is, maar dat je gelooft in de richting waarvoor je gekozen hebt. En: goed voorbeeld doet volgen. Laat zien dat het volledige management actief meedoet aan het vitaliteitsprogramma.

    2. Stel doelen

    Geef aan welk doel je voor ogen hebt en maak deze zo SMART mogelijk. Denk hierbij niet alleen aan doelen voor het bedrijf en jou als werkgever, maar zeker ook aan doelen voor je werknemers in hun zowel werk- als privé situatie. Trigger je medewerkers om zélf persoonlijke doelen te stellen. Waarbij ze voor zichzelf duidelijk aangeven welke winst er voor hen te behalen is en ‘waar ze het voor doen'. Misschien willen ze graag na die drukke werkweek wat meer puf hebben om lekker met de kids door het bos te fietsen of te voetballen. Hiermee vergroot je de kans dat je medewerkers zélf pro-actief de regie pakken om te werken aan hun vitaliteit.

    3. Vitaliteitsambassadeurs

    Roep medewerkers op om hun eigen inspanningen naar een vitaal en energiek leven te delen binnen de organisatie. Het is hierbij belangrijk dat het hierbij niet alleen gaat om grote stappen, maar juist ook om de kleine stappen. Zoek een mix van enthousiaste én sceptische medewerkers die optreden als vitaliteitsambassadeur.

    Kortom...

    Het toverwoord is aandacht. De juiste en oprechte persóónlijke aandacht voor jouw medewerkers, gecombineerd met het vitaliteitsprogramma.

Werk je al samen met partners voor het PMO of interventies?

Bespreek het eens met je accountmanager. Mogelijk werken wij ook met deze partijen samen, waarbij wij mogelijk maatwerkafspraken hebben gemaakt rondom de dienstverlening, korting en service.

Meer weten?

Heb je al een collectieve zorgverzekering bij OHRA? Neem dan contact op met je accountmanager als je meer wilt weten. Heb je nog geen collectieve zorgverzekering van OHRA? Dat kan vanaf 300 medewerkers. Neem voor meer informatie contact met ons op. Bel: 026 400 88 11. Naast een collectieve zorgverzekering biedt OHRA ook collectieve schadeverzekeringen. Vraag naar de mogelijkheden.

Lees meer