Vlucht geannuleerd door storm? Dit zijn je rechten.

Eindelijk vakantie. In alle vroegte ben je vertrokken richting luchthaven. In de vertrekhal zie je tot je teleurstelling dat jouw vlucht uren vertraging heeft door een flinke storm. Het is zelfs onduidelijk of het vliegtuig überhaupt vertrekt. En je had nog wel zo’n leuke B&B geboekt voor de eerste nacht. Als slecht weer je reisplannen in de war schopt, is het goed om te weten wat je rechten zijn. En wat je mag verwachten van de luchtvaartmaatschappij en je verzekeraar. We zetten het voor je op een rij, zodat jij niet van de regen in de drup komt! 

Wat doet de luchtvaartmaatschappij?

Als een vlucht door storm geannuleerd wordt of vertraagd is, dan is dat overmacht. De luchtvaartmaatschappij kan er niets aan doen dat jij die leuke B&B misloopt. Wel heeft de luchtvaartmaatschappij een aantal verantwoordelijkheden waarbij het niet uitmaakt wat de reden van de vertraging of annulering is. Hier moeten ze altijd voor zorgen:  

Informatie

De luchtvaartmaatschappij moet jou laten weten wat er aan de hand is en wat de verwachte vertraging is.

Verzorging

Verzorging: als de vertraging langer dan 2 uur duurt, moet de luchtvaartmaatschappij verzorging regelen. Denk aan eten en drinken en als het nodig is een hotel.

Vervangende vlucht

Bij annulering moet de maatschappij je een andere vlucht aanbieden naar je eindbestemming. 

Terugbetaling

Na 5 uur wachten kun je het geld van je ticket terugvragen als je geen gebruikmaakt van een andere vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet het bedrag binnen 7 dagen aan jou terugbetalen. 

Wat doet je verzekering bij een geannuleerde vlucht?

Maar die leuke B&B dan, die je geboekt had voor de eerste nacht? Als je vlucht later of niet vertrekt door slecht weer kun je gelukkig terugvallen op je reisverzekering voor de vakantiedagen waarvan je niet hebt kunnen genieten. Zo vergoedt de OHRA Reisverzekering de reis- en huurkosten tot een maximum van 3 vakantiedagen. Het maakt daarbij niet uit of je vanuit Nederland, België of Duitsland vliegt. Wel een prettig idee dus, zo’n reisverzekering.

Storm is natuurlijk niet altijd de reden dat je vlucht niet door kan gaan, daarom is het geen gek idee om ook een annuleringsverzekering af te sluiten. Dan staan we voor je klaar als je niet kunt reizen door persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld als je ziek wordt of als een familielid overlijdt. Je hebt dan genoeg aan je hoofd en hoeft je om het annuleren van je reis geen zorgen te maken. 

Wat doe je zelf als je vlucht wordt geannuleerd?

Bij vertraging of annulering van je vlucht door storm of slecht weer, heb je recht op verzorging. Vaak regelt de luchtvaartmaatschappij wat te eten of drinken. Of een overnachting als die noodzakelijk is. Maar soms moet je dat zelf regelen. De kosten declareer je dan bij de luchtvaartmaatschappij. De kosten voor je hotel, eten en drinken moeten natuurlijk wel in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd. Heb je via een touroperator geboekt? Dan helpen zij je bij het regelen van bijvoorbeeld een overnachting. 

Heb jij binnenkort vakantieplannen?

Zorg dan dat je goed verzekerd bent met een reisverzekering en/of annuleringsverzekering. En als je vlucht geannuleerd wordt door storm of andere weersomstandigheden, onthoud dan dat je rechten hebt. Zo ga je onbekommerd op reis!