Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022
De angst voor corona lijkt afgeschud, want Nederlanders gingen weer massaal op reis deze zomervakantie. De hoeveelheid ingediende reisclaims bij verzekeraar OHRA zit daarom weer op het (pre-corona) niveau van 2019. De nummer 1 claims voor dit jaar zijn bagage in de categorie ‘Verloren’ en telefoons in de categorie ‘Gestolen’.
Analyse van binnengekomen claims
OHRA heeft ook dit jaar de binnengekomen claims onderzocht van klanten met een doorlopende of kortlopende OHRA Reisverzekering in de periode juni, juli en augustus. In dit onderzoek lag de focus op de zomer van 2022, 2021 en 2019, omdat maar weinig Nederlanders in 2020 – het eerste coronajaar – op vakantie gingen.
Uit de analyse blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in 2021 en 2019. Sommige claims die dit jaar binnenkwamen waren juist heel uniek, zoals een verloren kunstgebit op zee, en een door een aap gestolen bril.
Verloren of beschadigde bagage op de luchthaven
Bianca Knispel, ceo OHRA: “Als reisverzekeraar hebben we jarenlange ervaring met claims en niet eerder stond bagage op 1 in de categorie ‘Verloren’. Opvallend is dat ook beschadigde bagage deze zomer veel meer geclaimd werd; het vormt dit jaar 21% van alle schadeclaims, terwijl dat slechts 15% was in 2021 en 19% in 2019. Klanten die een claim bij ons indienen voor verloren of beschadigde bagage tijdens hun vliegreis, verwijzen we naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. De aansprakelijkheid ligt bij de maatschappij.”
“Klanten kunnen natuurlijk altijd bellen met onze hulpdienst,” legt Knispel uit, “zodat wij hen kunnen helpen en adviseren bij de stappen die ze moeten nemen. Het is van groot belang dat reizigers die te maken krijgen met verloren of beschadigde bagage, de luchthaven niet verlaten zonder dat zij zich eerst bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij melden. En vraag altijd om een kopie van deze melding; het kan zijn dat je deze later nodig hebt.”
Fietsvakanties in trek
Naast de claims rondom bagage, valt ook op dat er in de afgelopen zomers relatief vaker beschadigde fietsen (6% van de schadeclaims in 2022 en 8% in 2021) en gestolen fietsen (8% van de diefstalclaims in 2022 en 14% in 2021) zijn gemeld. In 2019 was dit respectievelijk 3% en 4%. Dit wijst erop dat Nederlanders sinds corona vaker met de fiets op vakantie gaan.
Overzicht claims OHRA Reisverzekering per jaar (in juni, juli en augustus)
Top 5 Zomerclaims – Verloren:
2022 | 2021 | 2019, pre-corona | |
---|---|---|---|
1 | Bagage (17%) | Bril (19%) | Bril (20%) |
2 | Bril (14%) | Zonnebril (13%) | Zonnebril (15%) |
3 | Zonnebril (13%) | Telefoon (10%) | Telefoon (13%) |
4 | Telefoon (10%) | Bagage (7%) | Bagage (11%) |
5 | Rugzak/tas (9%) | Koptelefoon/oordopjes (6%) | Rugzak/tas (10%) |
Top 5 Zomerclaims – Gestolen:
2022 | 2021 | 2019, pre-corona | |
---|---|---|---|
1 | Telefoon (23%) | Rugzak/tas (21%) | Telefoon (24%) |
2 | Rugzak/tas (18%) | Telefoon (17%) | Rugzak/tas (22%) |
3 | Bagage (8%) | Fiets (14%) | Bagage (9%) |
4 | Fiets (8%) | Portemonnee (8%) | Portemonnee (8%) |
5 | Portemonnee (5%) | Bagage (8%) | Zonnebril (6%) |
Top 5 Zomerclaims – Beschadigd:
2022 | 2021 | 2019, pre-corona | |
---|---|---|---|
1 | Telefoon (28%) | Telefoon (32%) | Telefoon (35%) |
2 | Bagage (21%) | Bagage (15%) | Bagage (19%) |
3 | Bril (10%) | Fiets (8%) | Bril (9%) |
4 | Fiets (6%) | Bril (8%) | Camera/-accessoires (7%) |
5 | Tablet (5%) | Tablet (7%) | Zonnebril (5%) |