Veelgestelde vragen autoverzekering

Heb je een vraag over de OHRA Autoverzekering? Misschien staat je vraag hier wel bij. Is dat niet zo? Stel dan je vraag eenvoudig online.

  • Ik heb een andere auto gekocht. Wat moet ik doen met mijn verzekering?

    Heb jij een andere auto gekocht? Als je een OHRA Autoverzekering hebt, dan kun je de gegevens van je nieuwe auto makkelijk online invoeren. Log in op Mijn OHRA, ga naar je autoverzekering en klik op de button ‘Wijziging doorgeven’. Voorwaarde is wel dat je je oude auto niet meer houdt.

    Op de dag dat je met de auto naar de garage rijdt om de nieuwe auto op te halen, zijn je oude en je nieuwe auto verzekerd. Maar daarna alleen de nieuwe. Als je je oude auto toch nog even houdt, moet je voor de nieuwe auto een nieuwe autoverzekering aanvragen. Zodra je de oude auto toch verkoopt, moet je de verzekering hiervan opzeggen. Als je schadevrije jaren hebt, kun je die maar voor 1 auto en bij 1 verzekeringsmaatschappij tegelijk gebruiken. 

  • Waar vind ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart) en hoe kom ik aan een kopie?

    Je internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart) staat altijd voor je klaar in de OHRA App en Mijn OHRA op onze website. Zo kun je 'm downloaden en eventueel printen.

    Een internationaal verzekeringsbewijs hoef je binnen de Europese Unie niet verplicht bij je te hebben. Ook hoeft het bewijs niet meer groen te zijn. Wil je 'm printen? Dan kun je dit dus gewoon op wit papier doen. Er zijn landen waar je het verzekeringsbewijs nog wel geprint bij je moet hebben.

    Lees meer over het internationaal verzekeringsbewijs en in welke landen je verplicht bent deze bij je te hebben.

  • Wanneer ontvang ik mijn definitieve no-claimkorting?

    Binnen 3 maanden nadat de verzekering ingaat, ontvang je van ons de definitieve no-claimkorting. Dit kan 3 maanden duren omdat we het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgegeven moeten controleren bij de gezamenlijke database van alle verzekeraars. Omdat de gegevens van andere verzekeraars niet altijd meteen beschikbaar zijn, duurt het soms wat langer. 

    Klopt het aantal schadevrije jaren dat je hebt doorgegeven niet? Dan passen we je polis aan. Deze aanpassing gaat in op de dag dat je verzekering is ingegaan. Heb je meer schadevrije jaren dan opgegeven? Dan krijg je de teveel betaalde premie terug. Heb je minder schadevrije jaren dan opgegeven? Dan ontvang je een rekening van ons.

  • Mijn autoruit is beschadigd en deze moet gerepareerd of vervangen worden. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je bent verzekerd voor schade aan je autoruit als je WA Plus of All-Risk verzekerd bent. Wat je vergoed krijgt en hoe je autoruit gerepareerd of vervangen wordt lees je hier.

  • Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb opgebouwd?

    Je schadevrije jaren kun je 24/7 gemakkelijk checken in de OHRA App. Ook vind je deze informatie op je polisblad.

  • Hoe kan ik schade melden na een aanrijding met een tegenpartij?

    Schade melden kan direct via je mobiel met de OHRA App of via Mijn OHRA op onze website. Liever bellen? Dat kan natuurlijk ook. Wat jij het makkelijkst vindt. We staan voor je klaar.

  • Ik wil een tweede auto verzekeren. Wat moet ik doen?

    Heb je een tweede auto gekocht? Neem dan even telefonisch contact met ons op. Geef daarbij het aantal schadevrije jaren van je eerste auto door. Bij het verzekeren van een tweede of derde auto tellen niet de schadevrije jaren van de eerste auto, maar je kunt wel profiteren van de gezinsautoregeling. Je krijgt daarmee evenveel no-claimkorting op een tweede auto als op de eerste auto. 

  • Hoe zit het met mijn schadevrije jaren nu ik een leaseauto heb gehad?

    Heb je de laatste jaren in een leaseauto gereden? En heb je een leaseverklaring waaruit blijkt dat je schadevrij gereden hebt? Dan kun je de schadevrije jaren overdragen naar de auto die je privé gebruikt. Stuur ons hiervoor een kopie van je leaseverklaring via de uploadfunctie in Mijn OHRA

  • Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

    Je OHRA Autoverzekering kun je dagelijks opzeggen via de OHRA App of Mijn OHRA op onze website. Ook kun je op die manier eenvoudig aanpassingen doorgeven, zoals een andere auto.