Zorgverzekering na overlijden

Allereerst wensen wij je veel sterkte met het verlies van je dierbare. In deze emotionele tijd, waarin veel geregeld moet worden, staan wij graag voor je klaar.

  • Wat gebeurt er met de polis?

    De gemeente geeft het overlijden van een naaste, automatisch aan ons door. 1 dag na het overlijden, beëindigen wij automatisch de polis van de overledene. Op de dag van overlijden kunnen namelijk nog zorgkosten gemaakt zijn.

    Wij kunnen de polis helaas niet stopzetten in onderstaande gevallen. Je moet de polis dan zelf beëindigen.

    • de verzekerde was een verdragsverzekerde of grensarbeider
    • de verzekerde is overleden in het buitenland
  • Wat gebeurt er als er meerdere verzekerden op de polis staan?

    De overige verzekerden (ook eventuele kinderen) blijven op de polis staan en zijn dus verzekerd. Ook de voorwaarden en vergoedingen veranderen niet. Wel verandert de premie doordat het aantal personen op de polis wijzigt. De nieuwe premie brengen wij in rekening vanaf de ingangsdatum van de nieuwe polis (de ingangsdatum is 1 dag na het overlijden).

    Wat gebeurt er met de nieuwe premie?

    • Wij passen de polis en premie aan vanaf de nieuwe ingangsdatum. Vanaf die datum brengen wij het bedrag in rekening voor het aantal personen dat op dat moment op de polis staat
    • Het is mogelijk dat er te veel betaald is. In dat geval storten wij het bedrag van de oude premie (voor de datum van overlijden) terug en innen de nieuwe premie opnieuw. Wij gebruiken hiervoor het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Soms lukt dit niet omdat de bank het rekeningnummer heeft geblokkeerd. In dat geval kun je uiteraard contact met ons opnemen
    • Had de overledene een collectieve verzekering? Neem dan contact met ons op om te kijken wat dit betekent
    • Als je deelneemt aan de regeling gespreid betalen van het eigen risico, dan blijft dit zo op je nieuwe polis. Je ontvangt daarover meer informatie van ons
  • Je gegevens wijzigen

    Wil je je gegevens wijzigen, zoals het postadres, de betaalwijze of het rekeningnummer? Dat doe je eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Heb je geen toegang tot Mijn OHRA Zorgverzekering? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is.

  • Wat te doen met rekeningen voor zorgkosten van je naaste?

    Rekeningen voor zorgkosten kun je nog gewoon bij ons indienen. Je hoeft ze niet eerst zelf te betalen. Je geeft bij de declaratie aan dat wij het bedrag aan de zorgverlener overmaken. Je declareert eenvoudig per post, online of mobiel.

    Declaraties door de zorgverlener

    Ook de zorgverlener kan rekeningen rechtstreeks bij OHRA indienen. Wel kan het maanden duren voordat wij alle rekeningen ontvangen. Dit heeft te maken met de manier waarop sommige zorgkosten afgerekend worden.

  • Eigen risico

    Het is mogelijk dat de overledene nog een bedrag voor het eigen risico open heeft staan. Dit kan een bedrag zijn van het verplichte eigen risico of een mogelijk vrijwillig eigen risico. Wij gaan dit opnieuw berekenen. Ontvangen we na deze herberekening nog rekeningen waarover eigen risico betaald moet worden? Dan laten wij dit uiteraard weten.

    Betaalde de overledene het eigen risico gespreid? Dan zetten wij de deelname aan deze regeling automatisch stop voor de overledene en sturen een eindafrekening. Is er te veel eigen risico betaald? Dan betalen wij het (resterende) bedrag uiterlijk in hetzelfde kwartaal terug. Komen hierna nog rekeningen bij ons binnen die met het verplicht eigen risico van het afgelopen jaar moeten worden verrekend? Dan sturen wij hiervoor een factuur.