Vergoeding persoonlijke alarmeringssystemen

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een persoonlijke alarmeringssystemen. Iemand met een lichamelijke handicap kan met een persoonlijk alarmeringssysteem direct om medische of technische hulp vragen. Dit systeem bestaat uit een draagbare, draadloze noodschakelaar waarmee je in noodsituaties een telefoonkiesautomaat aan kunt zetten. Deze automaat legt contact met een centrale. In deze centrale is 24 uur per dag iemand aanwezig en deze centrale-medewerker stuurt een hulpverlener naar jou toe als dat nodig is.

Vergoeding voor persoonlijke alarmeringssystemen in het kort

  • Basisverzekering: ja op medische indicatie in bruikleen
  • Aanvullende verzekering: ja vergoeding mogelijk bij sociale indicatie voor de aansluit- en abonnementskosten, tot max bedrag
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor persoonlijke alarmeringssystemen? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een persoonlijk alarmeringssysteem

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2024?

    Heb je een medische indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Dan vergoedt jouw basisverzekering de apparatuur.

    Je krijgt de persoonlijke alarmeringsapparatuur in bruikleen. Je moet wel aan de volgende voorwaarde voldoen:

    • Je bent lichamelijk gehandicapt en er bestaat een grote kans dat je plotseling een beroep moet doen op medische of technische hulp

    Dit krijg je ook vergoed

    • Begeleiding en instructie
    • Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is
    • Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

    Heb je al een persoonlijk alarmeringssysteem, maar werkt deze niet goed meer? Neem dan contact op met de leverancier. Deze zorgt voor reparatie of vervanging. Een persoonlijk alarmeringssysteem gaat gewoonlijk 10 jaar mee.

    Dit krijg je niet vergoed

    • Abonnementskosten op de alarmcentrale
    • Telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
    • Epi-alarm
    • Alarmbelmat
    • Alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)
  • Wat krijg ik vergoed vanuit de aanvullende verzekering in 2024?

    Heb je een sociale indicatie om een persoonlijk alarmeringssysteem te gebruiken? Bijvoorbeeld om bij een val hulp van buren of familie in te roepen? Dan vergoedt de aanvullende verzekering de aansluit- en abonnementskosten op een alarmcentrale voor persoonsalarmering. In de tabel hieronder zie je wat jouw aanvullende verzekering per jaar maximaal vergoedt voor een persoonlijk alarmeringssysteem.

    Aanvullende verzekering Vergoeding
    Compact / Compact Fysio Meenemen -
    Sterk / Sterk Fysio Meenemen -
    Aanvullend / Aanvullend Fysio Meenemen -
    Extra Aanvullend / Extra Aanvullend Fysio Meenemen -
    Uitgebreid / Uitgebreid Fysio Meenemen € 150,-

    Onderstaande verzekeringen kun je niet meer afsluiten. Heb je deze verzekering al, dan gelden de volgende vergoedingen:

    Aanvullende verzekering Vergoeding
    Uitgebreid Vitaal € 150,-
    Extra Uitgebreid € 150,-
    Compleet € 150,-
    Zelfverzekerd Compact -

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je op hoeveel vergoeding je nog recht hebt. Ook zie je hoeveel je al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel leent. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

    Ontvang je een vergoeding uit de aanvullende verzekering dan betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor een persoonlijk alarmeringssysteem betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Een persoonlijk alarmeringssysteem wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Heb je toestemming gekregen van OHRA? Een gecontracteerde leverancier levert het alarmeringssysteem binnen 5 werkdagen bij jou thuis.

    Je mag zelf jouw leverancier kiezen. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Personenalarmering' of 'Alarmeringsapparatuur'.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt OHRA vooraf om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Ja, je hebt altijd vooraf toestemming nodig van OHRA.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Om toestemming aan te vragen vul je, samen met jouw behandelend arts, het Aanvraagformulier medische alarmering (pdf) in.

    Het ingevulde formulier stuur je naar:
    OHRA
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen