Heeft je auto een lekke band? Weet wat je moet doen

De kans dat je auto een keer een lekke band krijgt, is vrij groot. Dat maak je natuurlijk liever niet mee, maar het is wel fijn als je weet wat je moet doen. We vertellen je graag hoe je een lekke band herkent én hoe je zo veilig mogelijk bij de garage komt. 

Herken een lekke band 

Heb je ineens problemen met sturen tijdens het autorijden, hoor je een gek geluid of brandt het bandenspanningslampje plots? Schrik niet! Waarschijnlijk heeft je auto een lekke band. Misschien ben je door een spijker of een stuk glas gereden. Het beste kun je het gas loslaten en naar een veilige plek rijden om te stoppen. Pas je snelheid aan en stuur naar de vluchtstrook of een vluchthaven. Sta je op een veilige plek? Zet dan je alarmlichten aan, zodat je goed te zien bent. Vergeet je veiligheidshesje niet te pakken en ga zelf ook op een veilige plek staan. Bijvoorbeeld achter de vangrail.  

Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft. De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger. 

Lekke band van je auto vervangen op locatie: reservewiel of thuiskomer

Heb je een reservewiel in de auto liggen? Dan kun je proberen om de lekke band van je auto op locatie te vervangen. Hetzelfde kun je doen met een thuiskomer. Dat is een speciaal reservewiel, alleen bedoeld om naar de garage te rijden. Een thuiskomer is vaak smal en klein. Je mag er niet harder dan 80 kilometer per uur mee rijden. 

Hoe vervang je een wiel op locatie?

  • Zoek een veilige plek en zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat; 
  • Zet de auto in de eerste versnelling én op de handrem, zodat hij niet gaat rollen;
  • Maak het wieldeksel los – als je auto wieldeksels heeft;
  • Draai de wielmoeren of -bouten een beetje los. Zorg dat je een kruissleutel in je auto hebt liggen, zodat je extra kracht kunt zetten;
  • Zet de auto op een krik en plaats de krik op een stevige plek zo dicht mogelijk bij het wiel;
  • Hef de auto en draai de wielmoeren of -bouten helemaal los;
  • Zet het reservewiel erop;
  • Draai de wielmoeren of -bouten weer vast én doe dat kruislings;
  • Haal de auto weer van de krik; 
  • Draai de wielmoeren of -bouten nog een laatste keer goed vast. Tada!

Lekke band van je auto repareren op locatie

Heb je een wat nieuwere auto? Grote kans dat ‘ie dan niet meer is uitgerust met een reservewiel of thuiskomer, maar met een herstelkit. Hiermee kun je de lekke band van de auto repareren op locatie. Zo’n herstelkit – of reparatieset – is een spuitbus die je op het ventiel van je autoband plaatst. Door het ventiel spuit je schuim in de band, waardoor het gat gedicht wordt. Het schuim zet uit en vult de band. Houd er rekening mee dat je ook een 12 volt compressor nodig hebt om de band weer op te pompen. Bij sommige herstelkits zit dit inbegrepen in de set. 

Lekke band tijdelijk vervangen vs. repareren; denk goed na

Doordat je het schuim in de lekke band van je auto spuit, is het bij de autogarage lastig om de plek van het lek terug te vinden. Vaak wordt daarom in zo’n geval de band vervangen in plaats van gerepareerd. Ook als er misschien alleen een spijker in je band zit. Denk dus goed na of je een herstelkit wilt gebruiken of dat je toch liever een reserveband achter in de auto legt. Doorrijden als de band van je auto lek is, moet je in ieder geval niet doen. Tijdelijk repareren met een herstelkit, kan je bij de garage duur komen te staan. 

Check of je runflatbanden hebt

Sommige auto’s zijn standaard uitgerust met runflatbanden. Met runflatbanden heb je geen reservewiel of herstelkit nodig als je auto een lekke band heeft. De banden zijn namelijk zo ontworpen, dat je er nog zo’n 80 kilometer mee kunt rijden, nadat het lek is ontstaan. Runflatbanden kun je niet zomaar op elke auto zetten. Je auto moet namelijk uitgerust zijn met een ingebouwd waarschuwingssysteem. Aangezien je met runflatbanden weinig voelt als je auto een lekke band heeft, is het van groot belang om een waarschuwing te krijgen als je band lek is. Rijd vanaf het moment van de melding niet harder dan 80 kilometer per uur. Zorg dat je alsnog zo snel mogelijk bij een autogarage komt, zodat je band zo weinig mogelijk schade oploopt. Grote kans dat ‘ie dan gewoon gerepareerd kan worden!