Welke rechten en keuzes heb je rondom je privacy en je persoonsgegevens?

Jouw gegevens zijn ook echt van jou. Welke rechten heb je rondom je privacy en persoonsgegevens? En wat kun je daarin aanpassen?

  • Cookies en mailings

    OHRA mag je gegevens gebruiken om je te informeren over commerciële acties. Natuurlijk alleen als we ons houden aan de voorwaarden die daarvoor gelden. En je kunt ervoor kiezen om geen commerciële acties meer te krijgen. Hoe dat werkt leggen we hieronder uit.

    Er zijn verschillende commerciële acties die je kunt krijgen van OHRA. Wil je daarin iets veranderen, dan kan dat op verschillende manieren:

    • Geen commerciële aanbiedingen meer van OHRA in je mail
      Wil je liever geen relevante aanbiedingen meer in je mail ontvangen over andere verzekeringen? Dan kun je een afmelding doorgeven via de pagina afmelden voor commerciele informatie. Dat betekent niet dat je nooit meer iets van ons ontvangt. We zullen je nog wel benaderen met belangrijke informatie over de producten die je van ons hebt. Dit zijn wij namelijk verplicht. 
    • Geen commerciële OHRA-boodschappen meer op andere websites
      Wil je van ons geen gepersonaliseerde aanbiedingen op andere websites (meer) ontvangen? Accepteer dan geen cookies op onze website, of wijzig je eerdere keuze.
  • Kun je zelf bepalen hoe je met de cookies omgaat?

    • Cookies verwijderen van je computer, tablet of mobiel. Welke je wil verwijderen en hoe je dat doet, is een nogal technisch verhaal. We verwijzen daarvoor graag naar de Consumentenbond. Die heeft de informatie over 'cookies verwijderen' en hoe je dat doet voor je op een rijtje gezet. 
    • Tip: het is mogelijk dat je boodschappen krijgt via online advertentiepartijen doordat je sites hebt bezocht. Allerlei sites, niet alleen die van OHRA. Op YourOnlineChoices.nl lees je daar meer over en is het mogelijk om je voorkeuren van advertentiepartijen te wijzigen. 
  • Je persoonsgegevens inzien?

    Wil je weten welke persoonsgegevens we van je hebben? Je hebt het recht om ons te vragen welke persoonsgegevens we van je hebben. En wij zijn verplicht je deze ter inzage aan te bieden. Gelukkig hebben we dat al lang voor je geregeld. Je persoonsgegevens vind je in Mijn OHRA. In Mijn OHRA vind je daarnaast gegevens van zaken die je met een schade- of zorgverzekering bij ons hebt verzekerd, zoals je auto, woning of motor. 

    Wij doen ons best je overzicht in Mijn OHRA zo compleet en volledig mogelijk te houden. Toch kan het zijn dat je iets mist. Je kunt ons dan vragen om deze informatie voor je klaar te zetten. Dat kan in Mijn OHRA via informatie opvragen.

    Ben je als zzp’er bij ons verzekerd?
    Omdat de OHRA Zzp-verzekering is gestopt, is het niet meer mogelijk om in te loggen op Mijn OHRA-Zzp. Je kunt je schadegegevens en polisvoorwaarden telefonisch opvragen. We bewaren je schadegegevens tot 7 jaar na het beëindigen van je verzekering. De polisvoorwaarden bewaren we tot 3 jaar na de beëindiging. Neem telefonisch contact met ons op om deze gegevens op te vragen.

    Geen Mijn OHRA: wat nu?
    Maak je geen gebruik van Mijn OHRA? Ook dan heb je natuurlijk het recht in te zien welke persoonsgegevens we van je hebben. Vul daarvoor het formulier informatie opvragen bij OHRA (pdf) in,  print deze uit en stuur deze naar het adres zoals vermeld op het formulier. Zorg er voor dat het formulier voorzien is van je handtekening en stuur een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs mee. Lees hieronder de instructies voor het maken van een kopie. Een rijbewijs is niet geldig. Je kunt ook telefonisch contact met ons opnemen. Wij controleren dan je identiteit indien mogelijk telefonisch met checkvragen en indien nodig sturen we jou een formulier per post.

    Hoe maak je een geldige kopie van je paspoort of ID-kaart?
    Om er zeker van te zijn dat we de gevraagde gegevens aan de juiste persoon geven, hebben we een kopie van je paspoort of identiteitskaart nodig. Ook moet het een juiste kopie zijn. Waar moet je op letten? 

    • Bij paspoort: kopieer de bladzijden van je paspoort waarop al je gegevens staan. 
    • Bij ID-kaart: kopieer de voorkant en de achterkant.
    • En bij beide kopieën: maak je BSN onleesbaar en je foto onherkenbaar voor ons. 

    Je kunt ook de app KopieID gebruiken. Daarmee kun je in je kopie gemakkelijk de gegevens doorstrepen die bedrijven niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Ook kun je met de app een watermerk in de kopie zetten met daarin het doel en de datum van de kopie. 

    Direct nadat we je identiteit vastgesteld hebben, vernietigen wij de kopie van je identiteitsbewijs.

  • Je persoonsgegevens wijzigen

    Hebben wij persoonsgegevens van je die niet (meer) kloppen? Neem dan telefonisch contact met ons op voor het wijzigen van je gegevens.

  • Bezwaar maken of een klacht indienen

    Wij gebruiken vaak geautomatiseerde processen om zo efficiënt mogelijk tot een beslissing te komen. Tegen zo'n beslissing, maar ook tegen andere beslissingen van ons kun je bezwaar maken door een klacht in te dienen. Bijvoorbeeld als we een aanvraag van of wijziging in je verzekering afwijzen. Een klacht klinkt misschien nogal zwaar, maar het kan zowel jezelf als ons verder helpen. 

    In de communicatie die je over de beslissing van ons krijgt, vertellen we je hoe je bezwaar kunt maken. Bekijk ook hoe je bij ons een klacht kunt melden.

  • Je persoonsgegevens laten verwijderen of niet laten gebruiken

    Je kunt ons vragen om de persoonsgegevens die we van je hebben, te laten verwijderen. Maar dat kan niet zomaar. Zolang je een verzekering bij ons hebt lopen, moeten wij je persoonsgegevens bewaren. Anders kunnen we je niet goed verzekeren. En ook daarna is er een wettelijke bewaartermijn. Dan mogen we je persoonsgegevens niet wissen.

    Je mag ons ook vragen om persoonsgegevens (tijdelijk) voor een bepaald doel niet te gebruiken. Let op: neem altijd even contact met ons op als je hier vragen over hebt. Het kan namelijk vergaande gevolgen voor je verzekering hebben. 

  • Je persoonsgegevens downloaden

    Je hebt het recht om je persoonsgegevens en de gegevens die we van je hebben over je verzekeringsproducten in 'gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm' op te vragen. Ook dat hebben we makkelijk gemaakt voor je. Je kunt deze gegevens namelijk zelf als XML-document downloaden in Mijn OHRA. XML is een technisch bestand dat door machines is te lezen. 

    In Mijn OHRA vind je alleen de XML-documenten van je particuliere schadeverzekeringen. Ben je op zoek naar de XML-documenten van je zorgverzekering, levensverzekering, inkomensverzekering, zzp-verzekering of bankproduct? Neem dan telefonisch contact met ons op. 

    Geen Mijn OHRA?
    Als het gaat over je persoonlijke gegevens, verwijzen we graag en vaak naar Mijn OHRA, je persoonlijke, beveiligde omgeving. Daar vind je de gegevens die we van je hebben.

    Heb je geen Mijn OHRA? Bijvoorbeeld omdat je geen klant bent of Mijn OHRA liever niet wilt gebruiken? Ook dan kunnen we je natuurlijk inzicht geven in de gegevens die we van je hebben. Vul daarvoor het formulier informatie opvragen bij OHRA (pdf) in en stuur deze ondertekend naar ons op. Wij zullen dan contact met je opnemen.